Senaste nytt

Krav på Internationellt Körkort när man hyr bil i USA

Behöver man internationellt körkort vid bilhyra i USA? Vad jag kan läsa så är det bara en rekommendation och inget krav. Vad säger ni som hyr bil ofta i USA?

Nej.

I teorin kan du bli avkrävd att visa upp ett internationellt körkort men jag har aldrig hört talas om att en svensk blivit tvingad till det i praktiken. Har blivit stoppad någon gång och fått visa körkortet i USA och det har aldrig varit några problem med bara ett svenskt körkort.

Vet inte om det är sant eller falskt men Motormännen råder en att skaffa ett sådant vid bilkörning i USA. Skaffade själv ett sådant, förresten det fulaste och enklaste plastpapperskortet man kan få för 350kr.

Det är väl klart att Motormännen rekommenderar det! Då får de ju sälja en ful papperslapp för 350 kr ...

Jag har haft internationellt körkort på en USA-resa men sedan Sverige införde körkort i kreditkortsstorlek har jag struntat i det. Ingen hyrbilsfirma har haft synpunkter på det.

Ja det fungerar nog oftast bra med det svenska körkortet. Det som kanske kan skapa en diskussion är våra körkortsklasser och huruvida du har rätt att köra det fordon du kör. Om jag t.ex. skulle råka på en tobakstuggande trafikpolis med högerhanden vilandes på hanen ute på landsbygden i Louisianas träskmarker så skulle jag i alla fall vilja ha ett internationellt körkort med mej.

Missade denna kommentar tidigare - jag tror att om du hamnar i denna sits, så spelar det ingen som helst roll om du drar fram ett internationellt körkort eller inte. Du ska dock akta dig för hastiga rörerlser och hela tiden tala om vad du tänker göra...

Det enda kravet är att körkortet ska vara skrivet med västerländska bokstäver. Att polis/uthyrare inte förstår vad det står på kortet spelar ingen roll.

Vill man göra affär med Motormännen är nog ett medlemskap där en bättre idé, för att kunna ta del av AAA-rabatter under resan.

Gott beslut, som många tidigare beskriver så behövs det inte i USA, inklusive Florida. Värt att tänka på är att alla EU-körkort ser i princip likadana ut, så jag gissar att hyrbilsfirmor och "länsman" har sett dem ett flertal gånger. Det var inga problem att visa mitt svenska körkort i Austin och efter en kortare okulärbesiktning förstod hon direkt vad som var vad, =)

Trevlig resa!

Jag har aldrig behövt visa internationellt körkort utomlands (USA, Australien etc.) Det står ju "driving licence" längst upp till höger på körkortet så jag förstår inte varför detta måste översättas.

Toppen