Det skadar ju inte att åka till Gili för att hänga lite, det är ganska fint där, men dykningen är som sagt inte jättebra. Då dyker jag mycket hellre uppe på norra Bali, vraket USS Liberty, Scuba Seraya (
Scuba Seraya | PADI dive resort located near Tulamben, in Bali, Indonesia Amed och Menjingan bjuder på riktigt bra dykning om vädret är rätt. Är det blåsigt och stora vågor som rullar in blir det inte så bra tyvärr.
Gili är väldigt laidback och av de tre öarna är Gili Trawangan (GT) den som är mest "busy" med alla sina hästkärror överallt. Rusningstrafik får liksom en annan innebörd

På GT finns också en utmärkt night market där man med fördel äter sin middag. Massor med olika små matställen och platser att sitta på och så köper man ölen i en av butikerna som omger torget

Ett varningens finger för blåsigt väder på Gili-öarna, då går inte båtarna till Bali och det kan bli svårt/omöjligt att ta sig tillbaka.
Senggigi på Lombok som haussas som ett strandparadis är grymt överskattat, förstår inte vad folk ser i det stället. Det är en hårt trafikerad gata, ett litet "hörn" med turistiga restauranger och dyra resorter längs den skräpiga svarta stranden (inget fel på svart strand iofs). Ingenstans att äta billigare "lokal" mat som på andra ställen. Nä det var ingen höjdare alls. Då är Gili mycket bättre för strandhäng.
Jag har aldrig kört bil på Bali men har inte hört att det är nåt större problem (dock åkt ön runt flera varv). Dock ska man ju vara medveten om att OM det sker en olycka är utlänningen ALLTID vållande, oavsett om man är det eller inte. Kör man moppe, på med hjälmen och stanna för GUDS SKULL bakom vita heldragna streck vid rödljusen. Annars kommer dom snabbt som attans med böter, och ser glada ut. Gäller också bara västerlänningar
Sjukvården, om man skulle behöva den, är bra på Bali om det skulle behövas så det kan ju kännas tryggt om man reser med små barn.
Och som vanligt, jag svarar gärna på flera frågor