Senaste nytt

BA 777-300ER New York till Heathrow på 5 tim och 16 min

SAS flög för övrigt EWR-CPH på 6h 4m häromdagen. Och sen får man ju också komma ihåg att A340'n flyger långsammare än 777.
 
Precis, att korsa ljudvallen med en wide body får nog den att bli "no-body"
Imponerande fort, klart över ljudhastigheten vid den höjden om det vore "air speed" vilket det nu lyckligtvis inte var.
Speed of sound - Wikipedia, the free encyclopedia

vilken paradox de som sitter där bak blir nog glada att vara framme i ett "jiffy" medans vissa där framme inte hinner käka och sova i den omfattning de har tänkt sig
 
BA serverar väl ingen mat "där framme" (Club World) så det problemet är redan löst. Så det är nog mest sovandet som blir lidande. Skall man tro Flightradar var planet 1 timme sent ut från JFK och ankom gate 3 minuter tidigt - så jag skulle tro att många snarast var glada över att vara i tid trots förseningen från JFK.
 
Satt på BA814 i fredags mellan JFK och LHR. Samma sak där dryga 5h. Dålig sömn både på grund av den korta tiden men också ganska turbulent.
Oj, då passerade den ljudvallen...
. Inte mot den omgivande luften, då går det lika fort som vanligt. Som att segla i medström. Men farten över grund , SOG som det heter på seglarspråk blir ju betydligt högre.
 
Det är inget speciellt som händer fysikaliskt om du passerar ljudvallen med avseende på planets hållfasthet. Planet är dimensionerat strukturellt för att flyga i en maxhastighet om det är vindstilla. Sen lägger man bara på medvinden så får man enkelt fram det planet klarar av. Jag spekulerar att man skulle kunna flyga fortare om man nu ville det, men att det helt enkelt inte finns något behov.
 
Toppen