Senaste nytt

Är det vanligt att namn förkortas på biljetter?

Det verkar finnas en begränsning, döttrarna har både mellannamn och dubbelt efternamn, de får ofta någons slags förkortning redan med förnamn och dubbelt efternamn. Själv har jag sett att det blir förkortat ibland om jag bokar via jobbet så titeln kommer med. Dock hur som helst, det vrakar inte bli några problem att det ser skumt ut på bordingkortet bara det är korrekt information som har matats in i andra ändan.

Det verkar finnas en begränsning, döttrarna har både mellannamn och dubbelt efternamn

Det tror jag faktiskt inte på. Eller heter de något i stil med Frida Anderson-Johansson-Bengtsdotter? Mellannamn i Sverige är ett andra efternamn, som man får tex när man gifter sig och tar, utöver sitt eget efternamn, sin make/makas efternamn..

Antar att du menar att de har två efternamn och ett extra förnamn, utöver sitt vanliga tilltalsnamn?

Fick precis ett meddelande om att resenären blev uppgraderad till SAS Plus samt hamnade bredvid Annie Lööf på flyget mot Oslo.

I USA måste du bara se till att initial på förnamn finns med. I mitt fall har jag ett långt efternamn vilket ofta förkortas. I ett fall förkortades förnamnsinitialen bort, ingen rolig upplevelse i säkerhetskontrollen.

I USA måste du bara se till att initial på förnamn finns med. I mitt fall har jag ett långt efternamn vilket ofta förkortas. I ett fall förkortades förnamnsinitialen bort, ingen rolig upplevelse i säkerhetskontrollen.
Det måste vara svårt att få in hela namnen av indier eller thailändare (som tenderar att ha långa namn) på biljetten. Alla heter inte Jet Li direkt...

Jag har helt bortsett från mitt ena förnamn i 25 års tid vid USA-resor och måste haft en fruktansvärd tur då jag aldrig drabbats av några som helst problem pga detta.

Jag har, i det närmaste, gett upp med det här namneländet, eftersom jag har mitt mellannamn som tilltalsnamn.

Bokar jag resor utanför Europa gör jag det med mitt "riktiga" förnamn, och har tilltalsnamnet som mellannamn. Då funkar givetvis ingen poängregistrering, så det blir alltid till att efterregistrera på interkontinentala *A-flighter (eftersom mitt *A-kort är utställt i mitt tilltalsnamn)

Inom OW tänkte jag till lite, så mitt BAEC står i mitt riktiga förnamn, vilket gör att jag alltid flyger med "fel" namn.

Inget ont som inte har något gott med sig dock, eftersom vi är flera i familjen med samma för- och efternamn kan det ju uppstå möjligheter att utnyttja varandras biljetter vid behov :)

Toppen