Senaste nytt

Litar du på folket i loungen?

Litar du på folk i loungen?

• JA

Votes: 100 74,1%
  • NEJ

Votes: 35 25,9%

• Total voters
    135
Jag tar inte med mig laptop till toaletten, och det är sällan jag ser andra göra det heller...

Det finns en del anställda som göra mer än vad som definieras i en arbetsbeskrivning...
Givetvis är det så, men som jag skrev är det inget man ska eller ens kan räkna med.

Bygger du det på en känsla eller på hårda fakta. Rent statistiskt kommer du ha svårt att leda, det du skriver, i bevis tror jag. Under normal-normalhög trafikintensitet på exempelvis ARN T5 så kommer du behöva 22 stölder airside exkl. lounger mot 1 stöld i lounger exkl. airside. Detta räknat på det passagerarantal som strömmar genom T5 per timme fördelat på de som besöker lounge och de som inte gör det. Är det så, så fine, annars är det ju rena spekulationer från din sida.

Jag har inga fakta, men jag känner ingen personligen som blivit av med saker i loungen, och det innefattar ganska många länder där man inte känner sig säker. Däremot vet jag flera som blivit av med saker på allmänna utrymmen i flygplatser.

Personalens huvudsakliga arbetsuppgifter är inte att ha koll på bagage som tillhör passagerare. Det kommer nog ganska långt ner, i det fall det ens finns med i arbetsbeskrivningen. Alltså inget man kan räkna med vilket din text ger sken av.

Absolut, men de har generellt rätt bra koll på att de sett en väska utan någon person brevid på en lång stund. Jag säger inte att de håller koll på grejorna åt dig, men de har nog bättre koll än vad man tror på vad/vilka som bör finnas i loungen.

Personalens huvudsakliga arbetsuppgifter är inte att ha koll på bagage som tillhör passagerare. Det kommer nog ganska långt ner, i det fall det ens finns med i arbetsbeskrivningen. Alltså inget man kan räkna med vilket din text ger sken av.

Jag har å andra sidan aldrig sett någon väktare gå en rond i loungen, så det lär ju ingå i deras arbetsbeskrivning i alla fall.

Även om jag skulle vilja lämna mina grejer när jag hämtar mat och dyl så får jag inte det då jag skulle få en kännbar reprimand om något försvann.
Går jag bara på känslan så är känslan för ärlighet väldigt varierande beroende på i vilket land jag befinner mig i. Skriver inte vilka länder som jag tycker känns mest oärliga då tråden lätt kan balla ur då det finns alldeles för många "bokstavstroende"

Jag brukar oftast lita på folket i loungerna, men ibland blir man ju lite förbannad. På Arlanda för ett par månader sen i SAS Gold Lounge. Hade precis satt mig vid stora marmorbordet vid matsektionen där jag lämnade väskan på stolen, samt en kaffekopp och ett nummer av Fortune på bordet. Denna är visserligen mycket populär enligt personalen och jag lyckades få tag på det sista exemplaret. Jag låter tidningen ligga framme på bordet en minut medan jag gick bort för att hämta dryck. Döm till min förvåning när jag kommer tillbaka och ser att tidningen är borta. Någon skamlös människa tyckte bevisligen att det är okej att sno en tidning (med sida uppslagen) från någon som läser den. Nu var det inte århundradets brott och tack och lov blev jag inte av med några andra tillhörigheter. Men det faktum att det var den sista tidningen gjorde mig riktigt förbannad.

Last edited:
Råkade för övrigt glömma min telefon i en av fåtöljerna på SAS Gold Lounge i Arlanda i somras. Det tog minst en halvtimme innan jag märkte att telefonen var borta, men tack och lov låg den kvar på fåtöljen och ingen hade rört den.

Någon skamlös människa tyckte bevisligen att det är okej att sno en tidning (med sida uppslagen) från någon som läser den.
Fast detta skulle jag nog betrakta som ouppfostrat, oförskämt, buffelbeteende, tölpaktigt eller kanske översitteri men inte direkt ohederligt.

Jag brukar nog lämna det mesta utom plånbok och tele .. beroende på hur loungen ser ut kan man ju oftast slänga ett öga emot "sin" plats och se om det rör sig folk där.

Jag brukar nog lämna det mesta utom plånbok och tele .. beroende på hur loungen ser ut kan man ju oftast slänga ett öga emot "sin" plats och se om det rör sig folk där.

Jag har tidigare blivit anklagad för att vara bedräglig men i mina ögon så är det här bedrägligt OM man har sin arbetsdator med sig.
Jag skulle aldrig lämna datorn eller pass för en enda sekund. I datorn har jag företagshemligheter. Information som mitt företag tjänar pengar på och som i förlängningen ser till att jag får lön.
Att då lämna den är ju rent ut sagt ett hån gentemot mig själv, företaget och aktieägarna.
Kan man inte hantera förtroendet från arbetsgivaren på ett bättre sätt så tycker jag att man skall ta sig en allvarlig funderare om man är mogen nog att få resa med en arbetsdator.
Sedan kan jag inte låta bli och fundera på hur du skulle agera om du nu blev av med datorn. Det finns nog de som skulle anklaga SAS för att de har magen att släppa in folk som stjäl (I loungen i Islamabad är det inget konstigt) till allt möjligt men i grunden finns det bara en att skylla på - och det är en själv.

Toppen