Senaste nytt

Resan till att bli en medveten resenär

Per N

Medlem
Min erfarenhet är att innan första resan i First är förståelsen väldigt låg för hur man kan lägga ner så mycket tid och pengar bara för att åka i uppgraderad klass. Den oförståelsen övergick till ett beroende redan efter 5 minuter ombord och första glaset Champagne. Första kommentaren var "hur ska vi nu kunna åka ekonomiklass igen"
 

Matsson

Medlem
Åker med hustru Matsson till Maldiverna via Singapore om två veckor. Hustru är glatt överraskad över 10 nätter på Conrad utan cash. Precis sådana incitament som krävs för att visa på den ekonomiska nyttan med vår lilla hobby........
 

Mack

Medlem
Känner igen mig mycket väl i din beskrivning, även jag hittade hit för några månader sedan. Ett fullständigt uppvaknande. Jag har tyvärr fastnat i det fruktansvärda CSN-träsket. Det innebär, inga pengar till resor, ingen som vill ge en ett kreditkort och inget jobb som vill skicka en på jobbresor. Det är jävligt irriterande. Varje gång jag köper något grämer jag mig över att detta kunde genererat EB-poäng. Nu ger det bara ett tomt bankkonto. All denna nyfunna kunskap och ingen möjlighet att utnyttja den.

Får i alla fall stämma in i trådstartarens hyllningar, vi noviser är ytterst tacksamma för all hjälp ni erfarna bidrar med! Förhoppningsvis kan jag snart utnyttja det också =)
 

erhel

Medlem
Tack för alla fina ord. Det där med eFakturorna har jag inte grävt ner mig i så noga utan handlade nog mest i affekt. Kan sorteras in under kontot ungdomlig entusiasm. Men det låter som du har rätt :)

En sak jag har noterat med livet på den här sidan upplysningen är att förståelsen och uppskattningen för det arbete jag lägger ner från respektive inte är särskilt hög. Vad säger ni med längre erfarenhet? Går detta över vid första first-flygningen? Alternativt, har ni bra förslag på TV-serier för att hålla henne sysselsatt under tiden jag samlar poäng?

Man kan väl säga som så att när jag outade detta för min sambo första gången trodde hon att jag var fullständigt från vettet, sedan gick det gradvis framåt. Första steget var när vi bokade en resa i First till NYC och jag visade några trip reports, sen visade det sig att hon började läsa själv och efter den resan var hon fullständigt frälst. Numera är det enda jag får höra att jag spenderar lite för mycket tid på BC.se, men det tar jag med glädje. Med andra ord: det blir bättre!
 

ulagun

Medlem
Har genomgått samma förändring (förbättring) som LMH sedan jag gick med i BC 2011 med ett avsevärt behagligare(läs smartare) resande som följd och numera helt uppmuntrad av fru ulagun som upplevt lite av en ny värld..

Det finns dock en baksida som kallas Jante.
Lärde mig ganska snabbt att "hålla tand för tunga" beträffande business resor, lounger, frinätter på Hilton m.m.
Är väl få saker som kan väcka avundsjuka och missunsamhet hos vissa som resande utöver charter och Ryan air.
Ändå är ofta första frågan vi får på sammankomster med släkt och vänner "Och vart bär det vägen denna gången då?"

Detta hände vid svägerskans födelsedag i helgen. Svågerns släkt är insnöad charter medelklass. Systern berättade stolt att de skulle resa till London med barnen över höstlovet och funnit superbilliga biljetter med Ryan Air.
Frångick spontant min "tystnadsplikt" och nämnde att bara hoppas att de inte fastnar i någon höstdimma på Stanstead, kan bli knepigt komma hem då med tanke på hur Ryan behandlar sina passagerare.
.
Brast totalt för denna syster började skrikande anklaga oss för översittarfasoner med vårt lyxresande som minsann ingen annan har råd med och komma här och förstöra deras resa etc etc.

Slutade med att fru ulagun och jag fann för gott att avlägsna oss och lämna födelsedagsfesten.
Relation med svägerskan och svågern efter detta kan ni säkert ana er till.

Således mina vänner på BC välj med omsorg de i er bekantskapskrets ni kan/vill dela era erfarenheter med.
Tack och lov att detta forum finns!
 
Toppen