Senaste nytt

Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet?

Kört.
Just nu bryter jag själv mot några av dem :D

Resebyrå - Eftersom det gäller en konferens och jag inte orkar jaga själv utifrån olika flygplatser och önskemål
Men. Nu skall vi se om jag får som jag vill själv. Har gett dem flightnummer för det jag vill åka
Codeshare - Får man liksom på köpet om man vill åka från Karlstad

Ungefär som när jag tjyvröker, vi är fullt medvetna om att vi inte borde. Men det är trots allt lite spännande ;)

Jag menar ingen speciell person utan syftar snarare på att hur mycket man än strömlinjeformar hjälpandet av dom som redan är här så uppnår man aldrig hundraprocentig täckning.
Johan
Fullt enig med dig, men jag tror BC.se förväntningar på oss alla är att vi kan och ska bidra med att underlätta och försöka lösa problem och stärka flygandet för medlemmar. Problemet som jag ser det är att det är svårt att orientera sig och hitta rätt, frågan är om 2011 ska vara kvar, för att ta något.

Ja. Jeg tror man skal brænde sig før man lærer at ilden er varm...

Jeg synes det er helt OK at brænde sig, jeg har selv brændt mig mange gange - det vigtige er bare at man ikke brænder sig det samme sted to gange.

Jag håller inte med varningen för resebyråer. Tvärtom tycker jag att många flygbolags hemsidor är fullständigt hopplösa och tekniskt efterblivna. Har jobbat med fler IT projekt som involverar resebyråer och flygbolag och resebyråerna ligger ca 10-15 år före flygbolagen vad gäller IT. En resebyrå lever av att sälja biljetter och skulle aldrig tillåta att hemsidan strular eller är nere. Vi vet alla vad SAS har för inställning till sin hemsida. Vi är inne på 5:e året med ständiga tekniska problem och sajten är mer eller mindre nere varje kväll.

"Resebyråer tillför inget. Snarare lägger de sig som en våt filt mellan dina önskemål och flygbolagen."

Resebyråer tillför en hel del. En resebyrå säljer resor till 5000 destintioner med 950 flygbolag. Till skillnad från tex. SAS hemsida som säljer ca 100 desintaioner med mindre än 10 flygbolag. Resebyråer kan ofta sälja kombinationer som man annars inte ens kan drömma om, t.ex. SAS+NAX.

"Dessutom är det så att om något händer under resan, så är det resebyrån som är din primära kontaktyta, inte flygbolaget."

Jag kontaktar hellre än resebyrå i Sverige än ett flygbolag i Kina, Ryssland eller Nicaragua.

"Dessutom tar resebyråer ofta avgifter för ombokningar som borde vara gratis. Det är inte heller ovanligt att skatter och avgifter inte återbetalas ifall en ombokningsbar biljett avbokas."

Det klassiska, läs villkoren innan du godkänner dom.

Jag är ledsen, @fly4fun, men jag kommer aldrig att hålla med dig. Resebyråer kan visserligen kränga biljetter, men när något skiter sig, är risken att du blir lämnad vind för våg. Att ha en hemsida där man kan köpa biljetter är det minsta problemet faktiskt.

Att sedan jämföra en generell resebyrå med SAS, är inte att jämföra samma sak. Beroende på vart du ska åka, så väljer du givetvis flygbolag därefter och bokar hos lämpligt bolag av de involverade. SAS är långt ifrån alltid det lämpligaste bolaget när man ska till många destinationer.

Är det enkelt att som omedveten resenär använda en resebyrå? Jajjemen. Kommer den omedvetne resenären att kontrollera alla villkor och andra viktiga saker? Troligen inte. Har resebyrån något att tjäna på att försöka hjälpa resenären? Nja, oftast inte.

Jag är ledsen, @fly4fun, men jag kommer aldrig att hålla med dig. Resebyråer kan visserligen kränga biljetter, men när något skiter sig, är risken att du blir lämnad vind för våg. Att ha en hemsida där man kan köpa biljetter är det minsta problemet faktiskt.

Att sedan jämföra en generell resebyrå med SAS, är inte att jämföra samma sak. Beroende på vart du ska åka, så väljer du givetvis flygbolag därefter och bokar hos lämpligt bolag av de involverade. SAS är långt ifrån alltid det lämpligaste bolaget när man ska till många destinationer.

Jag skulle vilja hävda att risken att du blir lämnad vind för våg ökar ju längre bort från Sverige du bokar biljetten. Jag ringer hellre till resebyrån i Uppsala än flygbolaget i Chennai.

Toppen