Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thornado

Medlem
Nu gick OT igenom till Plus för SK903 nu på fredag (8/8). Snålade lite och valde bara Plus på utresan.
Just nu har jag blivit tilldelad en mittenplats (resan är bokad via telefon med vouchers, så jag kan inte byta plats online), så får se hur det ser ut när OLCI öppnar. Om jag måste behålla mittplatsen så gör jag nog ett försök att uppgradera till C med poäng på flygplatsen.

3/4 hittills på OT.
 

Bridgeman

Medlem
Frågan kanske har varit uppe tidigare men hittar/orkar inte leta i alla dessa sidor. Det är säkert inte någon som har ett svar men ställer den ändå. Tidigare vid bokning på OT med resor från ARN-EWR ToR så har kostnaderna varit ca 330 euro per väg. Nu helt plötsligt ligger priset på 486 Euro per väg. Pris uppgift är 1 Mars 2015. Kan det vara så att OT ser att man köpt biljett till bra pris då det var erbjudande om ToR resor New York för 2999 kr? Kanske bara blir spekulationer om varför priserna. Men frågan ställs.
 

chazzie

Medlem
Frågan kanske har varit uppe tidigare men hittar/orkar inte leta i alla dessa sidor. Det är säkert inte någon som har ett svar men ställer den ändå. Tidigare vid bokning på OT med resor från ARN-EWR ToR så har kostnaderna varit ca 330 euro per väg. Nu helt plötsligt ligger priset på 486 Euro per väg. Pris uppgift är 1 Mars 2015. Kan det vara så att OT ser att man köpt biljett till bra pris då det var erbjudande om ToR resor New York för 2999 kr? Kanske bara blir spekulationer om varför priserna. Men frågan ställs.

En intressant teori, men jag köpte under förra svängen det var kampanj på Washington D.C och när jag kollade först skulle en OT kosta 378 Euro om jag inte minns fel, nu har det blivit högre, 422 Euro, så jag tror inte det är vad man betalat för ursprungsbiljetten som avgör priset, men kanske bokningsklass är en av faktorerna som spelar in?
 

iRobert

Medlem
Frågan kanske har varit uppe tidigare men hittar/orkar inte leta i alla dessa sidor. Det är säkert inte någon som har ett svar men ställer den ändå. Tidigare vid bokning på OT med resor från ARN-EWR ToR så har kostnaderna varit ca 330 euro per väg. Nu helt plötsligt ligger priset på 486 Euro per väg. Pris uppgift är 1 Mars 2015. Kan det vara så att OT ser att man köpt biljett till bra pris då det var erbjudande om ToR resor New York för 2999 kr? Kanske bara blir spekulationer om varför priserna. Men frågan ställs.
Vi har varit inne på detta spår tidigare i tråden (frågan är bara var - 161 sidor är c:a 140 för mycket.. ;))

Jag tog upp det i flygbiljettsforumet igår, här: Billiga flygbiljetter med SAS | BusinessClass.se
När SAS hade 1999:- driven till USA sist såg vi att OT priserna rusade, så jag skulle vilja påstå att det finns ett samband.
 

palmen

Moderator
Frågan kanske har varit uppe tidigare men hittar/orkar inte leta i alla dessa sidor. Det är säkert inte någon som har ett svar men ställer den ändå. Tidigare vid bokning på OT med resor från ARN-EWR ToR så har kostnaderna varit ca 330 euro per väg. Nu helt plötsligt ligger priset på 486 Euro per väg. Pris uppgift är 1 Mars 2015. Kan det vara så att OT ser att man köpt biljett till bra pris då det var erbjudande om ToR resor New York för 2999 kr? Kanske bara blir spekulationer om varför priserna. Men frågan ställs.

När jag bokade för 2000 till Shanghai så var det "låga" priser för uppgradering till plus och business. Tror inte det är något samband där, snarare bokningsläge och kanske något om hur många andra som begärt OT. Kan även vara så att SAS har något finger med i spelet med vad en uppgradering ska kosta vid olika tidpunkter och bokningslägen, enbart spekulationer dock.
Det enda jag kan säga med 100% säkerhet var att det var ca 150€ för uppgradering till plus och 300€ till business (enkel väg) på en biljett som kostade 2000 tur och retur.
 
När jag bokade för 2000 till Shanghai så var det "låga" priser för uppgradering till plus och business. Tror inte det är något samband där, snarare bokningsläge och kanske något om hur många andra som begärt OT. Kan även vara så att SAS har något finger med i spelet med vad en uppgradering ska kosta vid olika tidpunkter och bokningslägen, enbart spekulationer dock.
Det enda jag kan säga med 100% säkerhet var att det var ca 150€ för uppgradering till plus och 300€ till business (enkel väg) på en biljett som kostade 2000 tur och retur.

Det borde kunna ha något att göra med hur stor efterfrågan det är.
Precis när en "2.000 kr-kampanj" startar, är det många som ansöker om uppgradering via OT.

Dom första får kanske betala runt €150/€300 medan priset ökar i förhållande till antalet ansökningar.

Det får mig att fundera på en annan sak...

Det verkar ju vara ett lotteri om man ska få igenom sin OT eller inte, men borde det inte kunna vara så att det är den som har betalat mest för sin uppgradering, som får igenom den. Därav den stora variationen på pris/lyckad uppgradering samt tidpunkt/lyckad uppgradering.

T.ex. vid en kampanj.
Person A bokar sin biljett i augusti, för kampanj-resa i januari. Ansöker omgående om OT.
Likadant gör person B, C, D..... osv.
Priset går upp och person K, har fått betala 75% mer än person A, trots att dom har köpt urprungsbiljetten för samma pris.
Här kan jag mycket väl tänka mig att person K är den som får igenom sin uppgradering, då han/hon har genererat mer pengar.

Sen vid resa till ordinarie pris, så kanske det inte är lika många som försöker få uppgradering, varpå man kan lyckas få det billigare både långt innan avgång, samt nära inpå.
När en viss kvot av ansökningar har fyllts, så ökar priset oberoende av om det är långt innan eller ej.

Det borde isf. göra att det "kan" löna sig att vänta med sin ansökan till in i det sista. Även om det förstås innebär att det blir lite dyrare.


Vad tror ni?
 

d99mlu

Medlem
Har för mig att det finns en post längre bak från någon som var lite upprörd över att inte blivit uppgraderad, när kollegan som betalat mindre blivit det...
 

pep

Medlem
Har opdaget et nyt mønster: Opgradering i højsæson er betydeligt yrere end i lavsæson..!!?? Det kan synes uproduktivt da der er flere premium sæder ledige i højsæson?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen