När jag bokade för 2000 till Shanghai så var det "låga" priser för uppgradering till plus och business. Tror inte det är något samband där, snarare bokningsläge och kanske något om hur många andra som begärt OT. Kan även vara så att SAS har något finger med i spelet med vad en uppgradering ska kosta vid olika tidpunkter och bokningslägen, enbart spekulationer dock.
Det enda jag kan säga med 100% säkerhet var att det var ca 150€ för uppgradering till plus och 300€ till business (enkel väg) på en biljett som kostade 2000 tur och retur.
Det borde kunna ha något att göra med hur stor efterfrågan det är.
Precis när en "2.000 kr-kampanj" startar, är det många som ansöker om uppgradering via OT.
Dom första får kanske betala runt €150/€300 medan priset ökar i förhållande till antalet ansökningar.
Det får mig att fundera på en annan sak...
Det verkar ju vara ett lotteri om man ska få igenom sin OT eller inte, men borde det inte kunna vara så att det är den som har betalat mest för sin uppgradering, som får igenom den. Därav den stora variationen på pris/lyckad uppgradering samt tidpunkt/lyckad uppgradering.
T.ex. vid en kampanj.
Person A bokar sin biljett i augusti, för kampanj-resa i januari. Ansöker omgående om OT.
Likadant gör person B, C, D..... osv.
Priset går upp och person K, har fått betala 75% mer än person A, trots att dom har köpt urprungsbiljetten för samma pris.
Här kan jag mycket väl tänka mig att person K är den som får igenom sin uppgradering, då han/hon har genererat mer pengar.
Sen vid resa till ordinarie pris, så kanske det inte är lika många som försöker få uppgradering, varpå man kan lyckas få det billigare både långt innan avgång, samt nära inpå.
När en viss kvot av ansökningar har fyllts, så ökar priset oberoende av om det är långt innan eller ej.
Det borde isf. göra att det "kan" löna sig att vänta med sin ansökan till in i det sista. Även om det förstås innebär att det blir lite dyrare.
Vad tror ni?