Senaste nytt

Försenat/förlorat baggage med Aeroflot - VIlka skyldigheter har Aeroflot?

Har du inte sagt till vid incheckning om att bagaget är mer värt så är begränsningen 1131 SDR (1 SDR=10,20 SEK) för hela bagaget. Du kan alltid begära det belopp som du anser dig ha förlorat, så får du se vad det blir till slut. Hade du sänt väskan som gods begränsas ersättningen till 17 SDR/kg, men jag kan inte se att det finns något kilopris för bagage i Montrealkonventionen.
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
Nej, jag sa inte till om något speciellt vid incheckningen. 1131 SDR (= 11536,20 kr) är ju betydligt mer än Aeroflot anger på sin hemsida ($20/kg x 19 kg = $380 = 2509 kr). Jag hoppas verkligen att de hörsammar Montrealkonventionen... Förstår egentligen inte varför de skriver $20/kg om det ändå är Montrealkonventionen som gäller?

Jag tror att Aeroflot håller sig fast vid föregångaren Warsawa-konventionen, där det är 17 SDR/kg. Tyvärr täcker den summan knappt priset för en vanlig resväska, utan innehåll. Ange dina krav till Aeroflot. Går de inte med på dessa skulle jag kontakta KonsumentEuropa för vidare hjälp. Kom ihåg att kolla upp dina hem/kort-försäkringar och se vad de kan hjälpa till med!

Jag tror att Aeroflot håller sig fast vid föregångaren Warsawa-konventionen, där det är 17 SDR/kg. Tyvärr täcker den summan knappt priset för en vanlig resväska, utan innehåll. Ange dina krav till Aeroflot. Går de inte med på dessa skulle jag kontakta KonsumentEuropa för vidare hjälp. Kom ihåg att kolla upp dina hem/kort-försäkringar och se vad de kan hjälpa till med!
Warsawa-konventionen och Montrealkonventionen, är de bara rekommendationer, typ som ARN? Jag kanske är fördomsfull, men jag skall nog inte räkna med att ett ryskt flygbolag skulle hörsamma något sånt...

Warsawa-konventionen och Montrealkonventionen, är de bara rekommendationer, typ som ARN?
De är inte rekommendation. Däremot kan de ersätta mer om de vill. Jag tror att flygbolagen som hade flygolyckan ersatte mer än 100.000 SDR per person till anhöriga.

För din information, även finare flygbolag håller sig fast vid de konventionerna.
Singapore Airlines tvärvägrade att ersätta mig mer än inckeckad vikt x 20 USD.
Jag fick ersättning genom min kortförsäkring till slut men det var det som gällde.

Konventionerna gäller som lag i de länder som ratifierat dessa. Gäller i Danmark såväl som i Armenien. KonsumentEuropa, Konsumentverket eller ARN har en rådgivande roll. I Sverige vill vi alltid vara överens om allt, så därför har de inte en juridiskt bindande verkan, eller dess maktmedel. Rent principiellt kan du ju stämma Aeroflot i Danmark eller Armenien - men nu går vi handlingarna låååångt i förväg. Håll dig till basic och gör det här steg för steg. Välj dina strider.

Idag, 8 dagar efter avresa, fick jag tillbaka mitt bagage och det var i Moskva, där jag hade en layover på 3 timmar och 40 minuter, det blev strul med bagaget. Jag tycker det är konstigt att det tog sådan tid med tanke på att Aeroflot har 2 dagliga flyg både Köpenhamn -> Moskva och Moskva -> Armenien. Rutinerad resenär som jag är så hade jag tandborsten och underkläderna i handbagaget och jag köpte några T-shirts på en marknad för 15 kr/st. Jag har alltså inte fått några extra utgifter som det är lönt att kräva ersättning för (man fick för övrigt inte kvitto på marknaden heller...). Dock är jag inte direkt nöjd med att mitt bagage har varit borta i 8 dagar och min resupplevelse blev sämre pga att jag inte hade mitt bagage (jag hade t ex tagit med mig finkläder för en utekväll som nu fick ställas in). Jag hade väl inte direkt blivit arg om jag hade fått någon slags kompensation som plåster på såren av Aeroflot. Vad tycker ni jag ska göra?

Idag, 8 dagar efter avresa, fick jag tillbaka mitt bagage och det var i Moskva, där jag hade en layover på 3 timmar och 40 minuter, det blev strul med bagaget. Jag tycker det är konstigt att det tog sådan tid med tanke på att Aeroflot har 2 dagliga flyg både Köpenhamn -> Moskva och Moskva -> Armenien. Rutinerad resenär som jag är så hade jag tandborsten och underkläderna i handbagaget och jag köpte några T-shirts på en marknad för 15 kr/st. Jag har alltså inte fått några extra utgifter som det är lönt att kräva ersättning för (man fick för övrigt inte kvitto på marknaden heller...). Dock är jag inte direkt nöjd med att mitt bagage har varit borta i 8 dagar och min resupplevelse blev sämre pga att jag inte hade mitt bagage (jag hade t ex tagit med mig finkläder för en utekväll som nu fick ställas in). Jag hade väl inte direkt blivit arg om jag hade fått någon slags kompensation som plåster på såren av Aeroflot. Vad tycker ni jag ska göra?

Den rutinerede rejsende havde vel netop sørget for at have en forsikring (betalingskort/husstand) der dækker indkøb af hygiejneartikler og tøj i tilfælde at forsinket bagage- du havde således kunnet holde ferie som planlagt og samtidigt udvidet garderoben på forsikringens regning. Win-win?

Den rutinerede rejsende havde vel netop sørget for at have en forsikring (betalingskort/husstand) der dækker indkøb af hygiejneartikler og tøj i tilfælde at forsinket bagage- du havde således kunnet holde ferie som planlagt og samtidigt udvidet garderoben på forsikringens regning. Win-win?

Lite OT.
När jag hade två försenat bagage ärende inom ett år, fick jag ca 500 SEK högre försäkringspremie på min hemförsäkring året efter. Efter det använder jag nästan aldrig hemförsäkring vid försenat bagage utan jag använder kortförsäkring.

Den rutinerade resenären betalar inte 150 kr extra (gånger 2 dessutom eftersom jag hade två enkelbiljetter den här gången) för att betala med kreditkort istället för med banköverföring. Det här var andra gången i mitt liv som bagaget blev försenat och om det inte händer oftare än så är det inte lönt att teckna extra reseförsäkring som tillägg till hemförsäkringen.

Last edited:
Den rutinerade resenären betalar inte 150 kr extra (gånger 2 dessutom eftersom jag hade två enkelbiljetter den här gången) för att betala med kreditkort istället för med banköverföring. Det här var andra gången i mitt liv som bagaget blev försenat och om det inte händer oftare än så är det inte lönt att teckna extra reseförsäkring som tillägg till hemförsäkringen.

Men har då inte den rutinerade resenären ett Mastercard eller VIsa kopplat till bankkontot som användes för överföringen? Det brukar räcka för att kortförsäkringen ska gälla.

Toppen