Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Fick också Diamondutskicket, dock på engelska. Det omtalas också att en "concierge-service" ska starta inom kort, spännande.

Länken till nya prislistan för awards är här. http://http://j17351-bonusresa.azurewebsites.net/images/pricelist.pdf

Intressant att det går att boka poänggivande bonusresa i Plus på longhaul med god tillgänglighet. 160 000 poäng till USA, 30 procent för Diamond rabatt och full poängintjäning ger i runda slängar en nettokostnad på drygt 90000 poäng. Bra värde, tycker jag.

Om jag räknar rätt blir det ca 120000 för business saver till USA efter att man dragit av Diamond-rabatt och intjäning. Att jämföra med 100000 för en vanlig award. Det tycker jag är rätt ok det också.

Blir det dessutom status grundande poäng så hjälper det ju på vägen mot återkvalificering kommande år.... Någon som vet?

Om jag räknar rätt blir det ca 120000 för business saver till USA efter att man dragit av Diamond-rabatt och intjäning. Att jämföra med 100000 för en vanlig award. Det tycker jag är rätt ok det också.

Blir det dessutom status grundande poäng så hjälper det ju på vägen mot återkvalificering kommande år.... Någon som vet?

Ja, vanliga baspoäng vid poäng+pengar :)

Det känns som ett litet layout-haveri har inträffat. Rabattnivåerna ligger bredvid "Best availability" men längre ner står det så här:

SAS skrev:
Discounts and companion tickets cannot be applied to Best Availability awards.

Det kan ju knappast gälla den 30%-iga rabatten, eftersom den då inte skulle gälla för någonting överhuvudtaget. Det är väl bara att du inte kan använda några *andra* rabatter. Och specifikt inte Amex rabatt/companion-ticket.

Det kan ju knappast gälla den 30%-iga rabatten, eftersom den då inte skulle gälla för någonting överhuvudtaget. Det är väl bara att du inte kan använda några *andra* rabatter. Och specifikt inte Amex rabatt/companion-ticket.

Hmm. Kan så vara. Jag tänkte att den kanske gäller på vanliga awards.

Hmm. Kan så vara. Jag tänkte att den kanske gäller på vanliga awards.

Så bra är det tyvärr inte :)

Går jag in och försöker boka en ordinarie-för-poäng till Chicago i September får jag nu 140,000 i "business flexible". Med andra ord 30% automatiskt avdraget. 550kr i skatter och avgifter. (Och med 4 avgångar i varje riktining att välja på, direkt och via CPH. Lite högre skatter och avgifter via CPH). Och så tjänar man ju drygt 20,000 poäng på den.

Bästa pris hittar jag ingen availability i business på så klart, men economy-priserna är samma som förut (60k totalt). Skatter och avgifter då 428kr.

Så det är lite dyrare avgifter på de andra också (kollade även eco där, och avgiften då är också 550). Skillnaden verkar ligga i "Passenger Service Charge" som går från 136 till 228 och en "Passenger Facility Charge" som inte finns på bonusbiljetten.

Så här står det nu:

"Bästa platstillgång gäller på SAS-flyg som bokas senast 14 dagar före avgång, som Diamantmedlem får du dessutom 30% rabatt på dessa biljetter samtidigt som du tjänar poäng på din bokade resa."

Motsvarande procentsats för guld är 20% och silver 10% (dvs ny förmån för silver!).

Ett räkneexempel ARN-CPH-SFO ger intressant resultat, med tanke på att man får poäng på cash+points:
Ordinarie awardpris 100 000 p
Pris som cash+points: 200 000 - 60 000 (EBD-rabatt) - 24 000 (poängintjäning) - 6 000 (EBG/D-bonus på intjäning) = 110 000 p

Skillnaden i poängpris är försumbar, speciellt om man tänker på att alternativ 2 ger 30000 baspoäng. Jag har räknat på "business saver" för cash+points. Vill man ha full business får man lägga på 14 000 p till, men då är biljetten mer flexibel än en ordinarie bonusbiljett.

Sammantaget tycker jag att det här nu ser ut som en mycket lovande diamantförmån!

Och vad har vi lärt oss av detta? Man ska inte klaga allt för mycket innan allt verkligen faller på plats, detta verkar ju vara en riktigt bra förmån för EBD.
Som med mycket annat så brukar det mesta falla på plats om man bara väntar lite istället för att skrika direkt första dagen något inte fungerar som man hade hoppats skulle funka.

Kollar lite snabbt på ARN-CPH-SFO. Jag är "bara" EBG, eftersom min uppflyttning inte släppts på ännu. Jag får dock 20% rabatt på sträckan, men det skulle väl bara vara EBD som får rabatt på interkontinentalt? En till förmån som kommit med?

Toppen