Senaste nytt

Sju timmar på Newark. Hinner jag in till Manhattan?

sembl

Medlem
Nu kanske detta är lite offtopic då jag inte varit på ewr på länge men på mina 5timmars layover på jfk så har jag tagit mig in till manhattan, käkat en burgare på shake shack eller ätit något på eataly som ligger lagom promenad avstånd från penn. Och lite snabbshopping på macys hinns också med.
 

Jonas C

Medlem
Tack för tipsen! Så det tar bara 30 minuter med tåg från Newark till Penn station, inklusive alla byten?

sembl: En burgare på Shake Shack eller Five Guys (har hört gott om båda) låter som en bra idé. Kommer nog att vara rätt hungrig när jag kommer fram.

Är det långt att gå från Penn Station till Fifth Avenue och eventuellt Times Square?
 

agehall

Medlem
Är det långt att gå från Penn Station till Fifth Avenue och eventuellt Times Square?

5e avenyn är två kvarter bort och Times Square är väl en 10 kvarter bort, så dit tar man taxi eller tunnelbana. (Man ska undvika att gå i onödan i NYC - man går ändå mer än man tror på en dag!)
 

palmen

Moderator
Tog mig ca 1 timme efter jag fått väskan. Irrade runt lite på EWR innan jag hittade airtrain (går var 4e minut). Fick sedan vänta ca 10 minuter på tåget, här kan man dock ha otur och få vänta en halvtimme. Typ 10 min på EWR, 5 min med airtrain, 10 minuter väntan på tåg, 30 minuter in till Penn.

5th avenue är nära, men den är ju rätt lång beroende på vad du letar efter. Att gå till times square tar väl ca 10 minuter om man inte släpar benen efter sig och har otur med alla rödljus.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Men sju timmar är en evighet :) du skall absolut åka in. Tåget är ditt val, allt annat går bort....

Om du skall handla lite kliver du nästan rakt in från tåget till Macy's. Kom ihåg att hämta din 10% kupong hos Kundtjänst. Väldig fin renovering såg jag nu senast. Du skulle annars kunna promenera bort till Empire State, och om det inte är någon kö åka upp en timma.

Jag hade som sembl 4t på JFK i december, åkte in och hann med en fika med en bekant.

Hade dock hämtat ut en tidtabell då det kan vara lite längre mellan tågen mitt på dagen.
 

agehall

Medlem
Här fliker jag in och tycker tvärtom. Man ska gå så mycket i onödan som möjligt! Hellre hinna med mindre och promenera mer i min mening, för det är halva tjusningen på Manhattan.

Nej, det är livsfarligt för den som inte känner till NYC. Resultatet är i 10 fall av 10 skoskav och en tråkig fortsättning på semestern. Jag har flera bekanta som råkat ut för precis detta och när man titta på hur långt de råkat gå utan att tänka sig för, så kan det handla om flera mil! Man lurar sig på att "det är ju bara ett par kvarter" och tror det är närmare än det är.

Men visst - gillar man blåsor på fötterna, by all means, gå på!
 

palmen

Moderator
Nej, det är livsfarligt för den som inte känner till NYC. Resultatet är i 10 fall av 10 skoskav och en tråkig fortsättning på semestern. Jag har flera bekanta som råkat ut för precis detta och när man titta på hur långt de råkat gå utan att tänka sig för, så kan det handla om flera mil! Man lurar sig på att "det är ju bara ett par kvarter" och tror det är närmare än det är.

Men visst - gillar man blåsor på fötterna, by all means, gå på!

Skillnad på att gå någon timme på manhattan mot att gå flera mil (antar att det är över flera dagar). Ska man bara in någon timme och håller sig runt Penn Station och Times Square så blir det max någon kilometer att gå.

Igår skulle jag ta taxi från 10av 42st till Penn Station (7av 33st), den resan tog en bit över 30 minuter i taxi. Trafiken var inte att leka med, att gå samma sträcka tar ca 15 minuter. Hade massa bagage så att gå var inte att tänka på men det hade gått bra mycket snabbgare, hade ingen brådska så ingen större fara men priset blev närmare 20$ istället för strax under 10 som det borde ha kostat.
Det är inte alltid det är en fördel att åka taxi i NY.
 

DrKlas

Medlem
Och jag håller med både Simon och agehall! Helt klart man ska promenera så mycket som möjligt och då kommer man promenera alldeles för mycket. När jag under en dag i New York började fundera på varför jag hade så ont i fötterna så räknade jag ut att jag hade gått mer än fyra mil på bara den dagen. Men utan att ha gått så mycket i New York hade jag missat många guldkorn.
 

Simon

Medlem
Nej, det är livsfarligt för den som inte känner till NYC. Resultatet är i 10 fall av 10 skoskav och en tråkig fortsättning på semestern. Jag har flera bekanta som råkat ut för precis detta och när man titta på hur långt de råkat gå utan att tänka sig för, så kan det handla om flera mil! Man lurar sig på att "det är ju bara ett par kvarter" och tror det är närmare än det är.

Men visst - gillar man blåsor på fötterna, by all means, gå på!

Ja det finns förstås undantag eftersom det är så mycket större än man kan tro först, men att traska runt en mil eller två under en dag tycker man ju att de flesta borde klara utan att förstöra resten av semestern. Sen tycker jag man ska passa på att åka taxi och tunnelbana också, det är ju också en grej att bocka av. :)
 
Toppen