Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Även Qantas hade ju problem med en A380 där motorn pajade efter takeoff från SIN
A380 Engine Explodes On Qantas Flight 32 - YouTube

Om jag kommer ihåg rätt blev alla A380 grounded i några veckor/månader efter det.
Tror bara att det var Qantas som ställde sina maskiner och detta var väl ett problem med RR motorerna.
palmen, jag ger mig ut på hal is som ifråga sätter Dig, får väl göra en pudel när Du kommer att överbevisa mig!

Tror bara att det var Qantas som ställde sina maskiner och detta var väl ett problem med RR motorerna.
palmen, jag ger mig ut på hal is som ifråga sätter Dig, får väl göra en pudel när Du kommer att överbevisa mig!

Kommer bara ihåg att det ställdes en massa A380 på marken, om det bara var Qantas eller även fler kommer jag inte ihåg (och orkar inte googla) :)
Du har säkert rätt 011 :)

Januari är väl generellt en seg månad försäljningsmässigt för dom flesta företag. Att Norwegian har rea nu ser jag inte som något konstigt men det är ju klart att den senaste tidens skriverier har ju knappast gett dom någon draghjälp.

Sedan vet man ju inte hur pass känsliga kunderna är och hur pass länge dom är känsliga. Norwegian tilltalar ju främst en kundkrets som har visat sig ha en mindre välutvecklad slutledningsförmåga och ett ganska kort minne (priset går före allt-kunden), lika lite som jag tror att dessa klarar av att skilja på Norwegian inom Europa och Norwegian long haul - lika lite tror jag att dom minns något av detta om två månader.

Det ska dock bli intressant att se hur detta påverkar Norwegian under året, åker man på att kompensera stora mängder kunder för Dreamlinerproblemen t.ex. och kanske i samma veva tillfälligt tappar lite försäljning inom Europa till följd av negativ publicitet borde man drabbas av ett tillfälligt finansiellt avbräck. Det kanske till och med kan uppstå ett läge att köpa in sig i aktien, för repa sig efter en smäll det tror jag att dom gör.

Sedan vet man ju inte hur pass känsliga kunderna är och hur pass länge dom är känsliga. Norwegian tilltalar ju främst en kundkrets som har visat sig ha en mindre välutvecklad slutledningsförmåga och ett ganska kort minne (priset går före allt-kunden), lika lite som jag tror att dessa klarar av att skilja på Norwegian inom Europa och Norwegian long haul - lika lite tror jag att dom minns något av detta om två månader.

Jag är beredd att hålla med om att det är så man många gånger reagerar som konsument - med risk för att gå OT så kan man dra en parallell som följer.

När m/s Estonia sjönk 1994 så gick passagerar-siffrorna på båtarna över Östersjön ned drastiskt och mycket plötsligt, men efter något halvår så började de öka igen. I media drog man den enkla slutsatsen att "när biljettpriserna sjönk så ökade säkerheten på Östersjön och massorna började nöjes-kryssa igen".

Samma sak med Norwegian - rea och låga priser får massorna att välja Norwegian, trots negativ kritik och publicitet, och snart har man tagit igen den stora negativa trenden till att istället bli något positivt. På något sätt har man ju med medias hjälp lyckats bra med att få ut sitt namn och visa sin existens - lite som RyanAir.

Och när jag åkte från Bangkok idag med Turkish så lämnade Norwegians dreamliner på tidtabell.... Värt att notera. :confused:

Er det egentlig så bra for Norwegian da? Og for folk?
På den ene siden har Norwegian fått seg en bulk i døra økonomisk, pga Dreamliner-problemene. Uansett om de får dekket noe av Boeing, det vil være en negativ økonomisk bevegelse i forhold til om de hadde hatt en normal operasjon med Dreamlinerene. Det er jo ikke noe fordel for Norwegian å pøse ut en masse lavprisede billetter som egentlig ikke skaper noen inntekter for dem da? En billett til 199kr kan *umulig* skape mye merinntekt for Norwegian.

På den andre siden har jeg selv gjort noen søk og ikke funnet Norwegian å være så innmari billig. Selv nå under "rea", finner jeg billigere billetter hos SAS. Da er det kundene selv som taper ved å "bli blendet" av et slags falsk inntrykk om at alle billetter Norwegian selger er så råbillige.

Det blir som man sier; det kan godt hende Norwegian selger mye billetter til passasjerene. Men tjener de egentlig mye penger på de passasjerene?

Jet A-1 är inte alls så farligt som man kan tro. Det är mycket mer stabilt än tex 95-oktan. Men helt hälsosamt att det rinner ut sådär är det ju inte...

Toppen