Poängen med Business class biljetter inom Sverige?

hyper

New member
Jag vill bara börja med att säga att nu är jag lite bitter...




Jag är idag bokad på 18:50 flighten ARN-GOT i J. Denna biljett kostar ungefär 1000 kronor med än en vanlig Y/M med SAS inrikes. Servicen är exakt densamma. Platserna är exakt desamma. Boardingförfarandet är exat detsamma. Idag var på Arlanda tidigt, och gick därför till gaten och berättade att jag gärna vill åka med 17:45 flighten istället. Plats finns, det berättade personalen.






Svaret jag får är dock: "Nej, det går inte. Du har en Internetbokad biljett, det kostar minst 500 kronor".






Jag är alltså EBG, och har en business biljett och det kostar fortfarande "minst 500 kronor" för att flytta biljetten ett plan tidigare där alla boardat och det fortfarande finns plats. Pinsamt SAS... Pinsamt.
 
Har de ett pris i J-klass om du bara reser ARN-GOT? Trodde det fanns Y, D och C. Trodde J bara användes för prsier med anslutning.

Problemet måste varit att det inte fanns platser i J-klass.

Oflexiblet hur som helst, att du har en "internetbokad" biljett har ju inte överhuvudtaget med saken att göra?
 
Håller med. Brukar inte J klass biljetter vara fullt ändringsbara fram till avgång? I annat fall hade de väl kunnat göra ett undantag när det dessutom handlade om en av deras viktigaste kunder som man nog får tolka EBG som
 
Servicemässigt får vi ju snart en Economy Extra-kabin inrikes.

Dock får du så klart loungeaccess och bagageregler för Business på en J-biljett. Och poäng för Business Class.
 
Nu när jag tittar efter så säger faktiskt biljetten Z. Jag bokade Business via våran resebyrå (CWT), oklart varför tanten i gaten sa J dock. Hon upprepade det flera gånger dessutom...
 
Roger J skrev:Servicemässigt får vi ju snart en Economy Extra-kabin inrikes.Dock får du så klart loungeaccess och bagageregler för Business på en J-biljett. Och poäng för Business Class.Klicka för att utvidga...


Jo, förvisso.. Sen att det tyvärr inte ger mig som redan är EBG någonting är ju lite trist dock. För mig personligen är den enda nyttan poängen samt att den är fullt flexibel ... Eller, det har den varit fram tills idag i alla fall. Jag skickade SAS ett mail och frågade om de anser att detta är rimligt. Vi får väl se vad de svarar...
 
Det är katastrofalt dåligt medSAS inrikes när det gäller service. Hoppas nya konceptet nästa år blir bättre. Ett mycket bättre alternatv till GOT är X2000 första klass. Du sitter bra, har tillgång till internet och kan jobba, vilket gör att du tjänar in den ev längre restiden och det är mindre stressigt. Helst med en telefonfri kupé. Jag har helt slutat flyga på denna sträcka, tåget är bra när det fungerar. SJ har numera hyfsad ersättning vid större förseningar.
 
Z-klasspriserna är inte flexibla, inget konstigt med det. Det är väl upp till resebyrån i det här fallet att upplysa om ombokningsreglerna.

Skillnaden servicemässigt för dig med EBG är att du får checka in 32 kg-väskor med en Z-biljett (iställer för 23 kg).
 
Det priset låter precis som SAS Flex-biljetter, vilka faktiskt är flexibla inrikes, men där man måste betala mellanskillnaden i fare vid ombokning. Full Flex kostar betydligt mer och bokas normalt i C eller D vill jag minnas.
 
När jag brukade boka via Amex på samma sträcka brukade jag sällan få veta bokningsklassen. Enda fördelen med Amex var att det oftast var ombokningsbara biljetter eller Business discounted, vilket är Z. Kommer inte ihåg på att det var något problem att åka med tidigare eller senare flyg sålänge fanns det platser i kabin, det var bara att ringa och meddela till Amex, kortet var ju som boarding kort. Man åkte iväg på något sätt.
 
Hej,

flög i måndags ARN-MMX SK103 (D) och MMX-ARN SK108 (Z). Jag blev färdigt med mitt möte redan kl 10:15. Ringde till Travellink som vi använder på jobbet och de sa pga det är under en timme innan avgång så de kunde inte göra ombokning för mig. Jag hade ju ursprungligen bokat biljetten för SK116 (14:50) men ville hinna med SK108 (11:00). Jag ringe i stället till SAS Kundservice och de hjälpte mig utan några extra pengar fast biljetten bokat av resebyrån och fixade mig till den avgången som jag ville. Hemresan hade jag en Z biljett.
 
Fram till Tommy's post var jag nästan beredd att köpa detta .. Eftersom Z per definition då inte är ombokningsbar.

Nu är jag bara förvirrad.. Gjorde de ett undantag i Tommy's fall eller är det praxis (och isåfall för vem? EBG? EBS? Alla?) ?
 
hyper skrev:Fram till Tommy's post var jag nästan beredd att köpa detta .. Eftersom Z per definition då inte är ombokningsbar.Nu är jag bara förvirrad.. Gjorde de ett undantag i Tommy's fall eller är det praxis (och isåfall för vem? EBG? EBS? Alla?) ?Klicka för att utvidga...



Jag reser ganska ofta Z (bokar dem själv som "Flex" på SAS hemsida) och enligt min uppfattning är de ombokningsbara utan ombokningskostnad om man ringer till SAS, men man måste betala mellanskillnaden till eventuellt högre klass (J, D, C).




Däremot känner jag inte igen det där med loungeaccessen ovan? Trodde bara det var EBG som kom in på inrikesloungerna?
 
ucce skrev:Jag reser ganska ofta Z (bokar dem själv som "Flex" på SAS hemsida) och enligt min uppfattning är de ombokningsbara utan ombokningskostnad om man ringer till SAS, men man måste betala mellanskillnaden till eventuellt högre klass (J, D, C).Däremot känner jag inte igen det där med loungeaccessen ovan? Trodde bara det var EBG som kom in på inrikesloungerna?Klicka för att utvidga...


Så i Tommy's fall så fanns det antagligen platser i Z och därför var den ombokningsbar utan avgift medans i mitt fall var den inte det. Det låter väl (om än så tråkigt) rimligt... För övrigt är det rätt tråkigt att till och med Business som segment delas in i "Low business" och Business. Vad är nästa steg? 25% poäng även där?
 
När jag flyger MMX-ARN bokar jag i "Flex" (alltså inte "Full Flex"), detta resulterar i Z, J, D.




Ombokning är alltid möjligt men mellanskillnad till den dyrare bokningsklassen förekommer. På flygplatsen har jag aldrig haft problem med att göra en Stand by på tidigare flyg och har då ej betalt mellanskillnad.
 
Det är väl egentligen inte så konstigt att det finns biljetter i tre olika grupper; fullt flexibla, halv flexibla och ej ombokningsbara, oavsett kabin.



Vi kan ju inte förvänta oss att vi ska få samma flexibilitet på en discounted business som någon som betalt för en full flex business biljett.



Lärdomen bör vara att om man bokar via en resebyrå, så ska man inte bara be om en businessbiljett, utan en flexibel businessbiljett om det är flexibilitet man är ute efter. Vill man bara ha de andra fördelarna så spelar det ju mindre roll.
 
hyper skrev:Fram till Tommy's post var jag nästan beredd att köpa detta .. Eftersom Z per definition då inte är ombokningsbar.Nu är jag bara förvirrad.. Gjorde de ett undantag i Tommy's fall eller är det praxis (och isåfall för vem? EBG? EBS? Alla?) ?Klicka för att utvidga...


Z är ombokningsbar om det finns samma biljett kategori ledigt på den avgången som du vill boka dig till. Annars blir det upgra de till D, J eller C.
 
Teoretiskt kan det finnas olika priser (med olika regler) kopplade till samma bokningsklass. Bokningsklassen i sig (Z) har inga regler. Åker du i Z-klass på ett pris Malmö-Stockholm-New York kan alltså ombokningsreglerna på sträckan Malmö-Stockholm skilja sig mot ett pris i Z-klass Malmö-Stockholm-Luleå och så vidare. Ett företagsavtal kan också ha priser för en viss bokningsklass med regler som skiljer sig från publicerade priser.
 
Roger J skrev:Teoretiskt kan det finnas olika priser (med olika regler) kopplade till samma bokningsklass. Bokningsklassen i sig (Z) har inga regler. Åker du i Z-klass på ett pris Malmö-Stockholm-New York kan alltså ombokningsreglerna på sträckan Malmö-Stockholm skilja sig mot ett pris i Z-klass Malmö-Stockholm-Luleå och så vidare. Ett företagsavtal kan också ha priser för en viss bokningsklass med regler som skiljer sig från publicerade priser.Klicka för att utvidga...


Du har helt rätt Roger. Egentligen är det ju en fare basis som styr pris och regler för biljetten. Kopplat till denna finns ju även en routing som beskriver exakt vilka rutter som är tillåtna och vilken bokningsklass som gäller. Jag tycker man rätt ofta ser olika fare basis där olika min/max stay och/eller förköpskrav varierar men det är samma routingregler och bokningsklass.
 
Vad kommer att hända med poängintjäningen när Economy Extra införs på inrikes? Idag ger väl en flexbiljett inrikes 200% poäng, men Eco Extra är väl 150%?
 
Back
Top