Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

flying

Medlem
Handlar inte den här diskussionen egentligen om ett beteende eller en människotyp som man inte vill ha som just stolsgranne - varken vid sidan eller framför/bakom - kanske "ur-typen" för en BC-medlem som absolut inte tar någon hänsyn till andra...som i de flesta fall, men inte alla, fått sin status genom arbetsresor och därför ser sig som mycket viktig...Spänn fast säkerhetsbältet - det är dags att landa i verkligheten!

Det finns ett antal trådar på liknande tema som visar att man inte vill ta hänsyn till medresenärer och att alla andra ombord är till för min bekvämlighet, jag gör som jag vill och jag behöver inte följa flygbolagets dumma regler om säkerhet etc

Normal hyffs, ödmjukhet och hänsyn mot såväl personal som medpassagerare räcker långt.

Hur gar detta ihop med synen pa att infant familjer ska portas fran premium kabiner
 

Stefan62

Medlem
Hur gar detta ihop med synen pa att infant familjer ska portas fran premium kabiner

Haha...inga problem - jag står fast vid den synpunkten - fast egentligen är det ju så att föräldrar som inte inser att livet kanske är lite begränsat när man har infants är det största problemet. Har man ordning på sina barn så är det väl inget problem!?
 
Last edited:
Jag har långa ben och därför är jag extra försiktig när jag fäller ner stolen. Jag brukar kasta en blick bakåt och om personen är vaken ger jag en förvarning att jag avser fälla stolen. Om personen bakom sover fäller jag stolen mycket långsamt samtidigt som jag tittar bakåt.
 

flying

Medlem
Haha...inga problem - jag står fast vid den synpunkten - fast egentligen är det ju så att föräldrar som inte inser att livet kanske är lite begränsat när man har infants är det största problemet. Har man ordning på sina barn så är det väl inget problem!?

Haha... Livet kanske ser lite annorlunda ut ar 2013 sa for att fa ihop familjeliv och privatliv I en globaliserad varld kanske det kravs endel resande. Att de som da har mojlighet att resa bekvamt borde fa gora det! Men det klart allt va ju battre forr nar nar alla holl sig hemma pa sin gard....
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det där kan väl omöjligt stämma?

Det gör de visst. Bara på vissa avgångar.
Förutom British Airways och Turkish Airlines har Aeroflot också dedikerad Business class stol på flygningar inom Europa.

På British Airways har de ibland många rader i Business class och då man kan hamna i Economy class säte, med blockerat mittsäte.
På Turkish Airlines har de fortfarande Boeing 737 med gamla Business class stol som egentligen är samma stoltyp som Economy class, med blockerat mittsäte. De har dock lite bättre seat pitch än i Economy class.
 

Bryant

Medlem
Denna fråga om stolfällning inser jag att det finns många olika syn på. Jag tänkte dela med mig av en händelse som inträffade mellan ZRH och ARN förra veckan.

Jag sitter på rad 30 i mittensätet, reser med flickvän och infant in lap, nästintill full flight, dvs inget ledigt säte i vår rad. Direkt efter start fäller snubben framför mig sin stol så det sjunger till i mina knäskålar. Jag köper det eftersom han har ju rätt att fälla sin stol, tycker dock att det var idiotiskt att fälla den med sådan fart.

Efter ca halva flygningen så blir lillan lite orolig och gnällig och det enda som lugnar henne är att sätta henne i knät och guppa med benet. Eftersom jag sitter så j'vla trångt så slår jag då och då i mitt knä i stolsryggen framför. Personen framför lackar efter en stund och ber mig sluta eftersom hans stol skakar. Jag förklarar läget vänligt och ser lösningen på det hela att han rätar upp stolen så blir alla nöjda, bebis, han och alla runt omkring som inte vill lyssna på bebis.

Han förklarar då för mig att han minsann betalat för den här biljetten och då ska han väl för f'n få fälla stolen om han vill. Jag inser då att det inte är någon ide att diskutera vidare utan förklarar att jag är ledsen om det stör honom men jag har faktiskt också betalat för den här platsen. Ja, jag fortsätter att lugna bebis genom att guppa med benet.

Jag är fullt medveten om att det är jäkligt störigt att känna att det dunkar till i stolen pga av bakomvarandes aktiviteter men här tyckte iallafall jag att det fanns en lösning majoriteten skulle vinna på (resten av omgivningen skulle slippa bebisgråt)och det var att han rätade upp stolen, han hade inte ens behövt räta upp den fullt. Han använde sig inte så ofta av lutningen utan satt stor del av tiden framåtlutad och kollade på fruns dator. Han vägrade dock och vid två tillfällen rätade han upp stolen bara för att med kraft fälla den bakåt igen för att markera...

Eftersom det är en fråga där det finns många olika åsikter så är jag medveten om att vissa av er kommer att tycka att det var jag som var idioten ;). Jag köper det och tycker fortfarande att det var för vår och våra medpassagerares bästa om lillan inte började skrika.
 
Eftersom det är en fråga där det finns många olika åsikter så är jag medveten om att vissa av er kommer att tycka att det var jag som var idioten ;). Jag köper det och tycker fortfarande att det var för vår och våra medpassagerares bästa om lillan inte började skrika.

Nja....Även om jag anser att det är min rätt att kunna fälla sätet så innebär ju inte det att det alltid är optimalt och att alla andra ska anpassa mig till det. I ditt fall tycker jag att du har din fula rätt att kunna röra dig som du vill.

Han vill och har rätt att fälla sätet men han kan ju inte kräva att du ska sitta still. Att hans fällning medför att dina rörliga ben kommer i kontakt med hans stolsrygg får han ju leva med.

I allafall min åsikt.....
 
Toppen