Senaste nytt

VARNING! Nordea byter ut Visa Gold mot Mastercard Gold

Mig veteligen när man får ett förnyat kreditkort så är numret alltid samma förutom CVC koden.
Om kortet blir stulet eller att man slarvat väck det, då får man ett kort med nya nummer samt som i detta fall ett helt annat kort.
Det ända som ändras vid förnyelse är giltighetsdatumet och CVC koden, kortnumret är samma.

För ett år sen köpte jag till min födelsedag en premium biljett med Ethiopian Airlines från BKK till HKG
Den pappersexersisen och kortkollandet är faktiskt värd en egen tråd.

Fru MarSec har ett Visa gold, enligt henne så har det kommit information om byte till MC vid minst två tillfällen i samband med utskick av räkning.

Naturligtvis har jag ju använt mitt Visa Gold alldeles för lite, i princip bara när jag beställer flygbiljetter.
Så några räkningar har det ju inte kommit eftersom man inte köpt något under året.
Om sanningen skall fram så tog jag kortet dels för att det inte kostade något samt att man kunde köpa in sig i Menzies Lounger.
Har ni koll på hur det blir med Menzies Loungerna med MasterCarden??

Naturligtvis har jag ju använt mitt Visa Gold alldeles för lite, i princip bara när jag beställer flygbiljetter.
Så några räkningar har det ju inte kommit eftersom man inte köpt något under året.
Om sanningen skall fram så tog jag kortet dels för att det inte kostade något samt att man kunde köpa in sig i Menzies Lounger.
Har ni koll på hur det blir med Menzies Loungerna med MasterCarden??

Det måste vara konstigt att Nordea inte mailbombar någon som inte ens använder deras kort för att informera dem om att kortet inte gäller längre.

Jag misstänker att Nordea haft kontakt i god tid som de brukar ha men att du inte läst meddelandet eftersom du inte ens klarar av att gå in på Nordeas hemsida och läsa vad de skriver om Menzies. 131:-/besök framgår det att det alltid kostar (och 156:- för en gäst).

Vidare kan jag meddela att jag fått nytt kortnummer ungefär lika ofta som jag inte fått det. Kan vara med att Ica-banken (alltid ICA-banken) spärrar mitt kort när jag kommer hem efter en längre resa pga "misstänkt användning". Dessa har såvitt jag minns haft olika nummer.

Jag har heller aldrig blivit ombedd att visa mitt CC när jag flugit heller. Skulle jag behöva göra det skulle jag bli lite förvånad.

Jag vet exakt vad det kostar att köpa in sig i Menzies lounger med Visa Gold men nu är det så att det blir utbytt mot MasterCard och jag hittar ingen information om man kan fortsätta att köpa in sig i Menzies Lounger.
Mailbombning. NJA. År 2012: 3 st totalt. Ett årsbesked konton samt två st Ränteändring.
När jag klickar på helåret 2013: Det finns inga dokument att visa med valda sökbegrepp!!
Asien brukar ha mer regel än undantag att visa kreditkortet vid incheckning. Råkade ut för det i Budapest också.

Mail ?? Nordea har inte frugans mail och aldrig begärt den heller. Enligt henne så finns det någon kundtjänst man kan skicka mail till okrypterat vid frågor, medans konto/uppgifter och bankärenden aldrig sker via någon mail. Att man med vissa bolag (Thai bla) måste visa kortet som biljetten är bokad med är väl inga problem. Du visar det gamla kortet bara om kortet är giltigt eller ej spelar ingen roll bara berätta att du har fått nytt.

Hade det varit ett nytt Visakort så hade man säkert kunna förklara bytet men MasterCard istället för Visa kan bli halv jobbigt.
Loggar man in på banken så finns det en dokumentskorg.
Det enda jag fått via e-mail från Nordea har varit inbjudningar till Spara och Placera dagar. Men det var många år sen sist.
Använder man sig av kundposten när man loggat in så är det inga problem att diskutera känsligare saker och få svar.
År man på hemsidan utan att ha loggat in så går det som helt vanlig e-post. Inga känsligheter där och defenetivt inga svar.

Nu har väl vi vädrat detta tillräckligt och jag tillhör ju inte till dom drabbade på resande fot. Jag hinner ju precis komma hem från semestern när det nya kortet dimper ner i brevlådan. Tänkte mest på dom som åkt iväg samt en och annan som eventuellt i framtiden gråter ut på Aftonbladet om det skulle inträffa en kontroll av kortet.

Jag ser inte vad problemet är egentligen, mer än att du är besviken på att banken bytt... Ta med ditt gamla ogiltiga kort.. Du gör inget fel. Det är bara en verifikation, och inget som försöker debiteras eller användas på annat sätt i det läget. Flygbolaget ser ju inte på något sätt att det är bytt.

Mvh
/NotRyan

Jag hade ju givetvis haft med mig bägge korten. Men sen finns det dom som gråter ut i Aftonbladet som inte har med sig båda korten. Nordea har ju bytt ut ett gäng kort i November och skall byta ut mer i Februari.
Alla tänker inte på att vad ett annat kreditkort kan ställa till för problem, som i detta fall med vissa flygbiljetter.
Är man lite omedveten och lämnar alternativt har redan klippt sönder kortet för man tar för givet att det nya kortet är det som gäller.
Då har man lite problem om man skulle behöva visa kortet vid incheckning. Jag anar löpsedeln redan!!

Vad är problemet egentligen?
Du har ett kort som du nästan aldrig använder som byts ut. Skaffa ett nytt kort som ger poäng. Vill du kunna betala dig in i loungen på ARN kan du tex skaffa valfritt kort hos SEB, ett Eurocard, amex, diners etc.

Visst finns det en minimal risk att någon som faktiskt använt sitt kort köpt en resa till Asien och inte tar med sitt gamla kort och blir nekan ombordstigning. Nu är alla här informerade.

Toppen