Nu går vi i cirklar tror jag. Som nämnts tidigare så har väl FR (och kanske även DY) inget underhåll, ingen catering, inga kontor etc i Sverige.
Vad har SAS behov av markbunden verksamhet i bl.a. Sverige med saken att göra? Det är ju en ren operationell fråga för varje flygbolag att ta ställning till. Det är mig veterligen heller inget krav att något flygbolag måste förlägga sin markbundna verksamhet i just Sverige?
Det är för mig helt självklart att utländska liksom svenska flygbolag både får och bör planera sin verksamhet så som det passar just de bäst. Så länge det sker i enlighet med de skatteregler och övriga bestämmelser som finns så ser jag inte vad det finns att anmärka på?
Även SAS förlägger som bekant alltmer av sin verksamhet utanför Sverige/Skandinavien. Men eftersom de tre största ägarna råkar vara tre skandinaviska stater så skulle det se illa ut om SAS började skatte- och löneoptimera helt öppet. Hade ägandet sett annorlunda ut är jag övertygad om att SAS också hade optimerat sin verksamhet i större utsträckning än man redan gör. Det är alltså inte välvilja från SAS sida utan de är helt enkelt tvungna för att blidka sina tre största ägare.
När det kommer till svenska statens satsningar utav skattemedel i SAS så bör man också betänka att man betalar mest men sysselsätter fler danskar än svenskar. Vari ligger svenska skattebetalares intresse i det kostsamma upplägget?