Senaste nytt

SAS blöder och använder skattepengar

Nu går vi i cirklar tror jag. Som nämnts tidigare så har väl FR (och kanske även DY) inget underhåll, ingen catering, inga kontor etc i Sverige.

Vad har SAS behov av markbunden verksamhet i bl.a. Sverige med saken att göra? Det är ju en ren operationell fråga för varje flygbolag att ta ställning till. Det är mig veterligen heller inget krav att något flygbolag måste förlägga sin markbundna verksamhet i just Sverige?

Det är för mig helt självklart att utländska liksom svenska flygbolag både får och bör planera sin verksamhet så som det passar just de bäst. Så länge det sker i enlighet med de skatteregler och övriga bestämmelser som finns så ser jag inte vad det finns att anmärka på?

Även SAS förlägger som bekant alltmer av sin verksamhet utanför Sverige/Skandinavien. Men eftersom de tre största ägarna råkar vara tre skandinaviska stater så skulle det se illa ut om SAS började skatte- och löneoptimera helt öppet. Hade ägandet sett annorlunda ut är jag övertygad om att SAS också hade optimerat sin verksamhet i större utsträckning än man redan gör. Det är alltså inte välvilja från SAS sida utan de är helt enkelt tvungna för att blidka sina tre största ägare.

När det kommer till svenska statens satsningar utav skattemedel i SAS så bör man också betänka att man betalar mest men sysselsätter fler danskar än svenskar. Vari ligger svenska skattebetalares intresse i det kostsamma upplägget?

Nu går vi i cirklar tror jag. Som nämnts tidigare så har väl FR (och kanske även DY) inget underhåll, ingen catering, inga kontor etc i Sverige.
Precis.
Som nämnts så måste ju även FR:s plan underhållas o handlas när de landar i Sverige. Likaså dess passagerare.
De som utför dessa arbeten betalar skatt o arbetsgivaravgifter i Sverige.
Undrar du över DY rekommenderar jag en enkel sökning på Wikipedia, som ger detta:

"Norwegian har sin administrativa bas på Gardemoen, och till en liten del på Arlanda.
.....operativa baser i Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn...
På Arlanda finns även kontoret för den svenska delen av bolaget."

Hur ser det då ut för SAS?

Tja, man har sin huvudbas på Kastrup.
Mina senaste internetbiljetter har varit utställda av biljettkontor i Dublin resp. Amsterdam.
L/h-flottan hade i vart fall häromåret sitt huvudsakliga underhåll i Singapore.

Har väldigt svårt att se att dessa verksamheter medför några skatteintäkter i Sverige.
Knappast ev framtida vinster heller, förlustavdragen torde räcka vår livstid ut, i annat fall har man säkert skickliga skatteplanerare som löser det lilla problemet.

För oss smygsossar här på forumet kan det ju ändå vara intressant att SAS är lite schysstare mot sina medarbetare än DY. Men det kanske bara är en chimär. Ett argument jag använder för att vinna poäng i point booster. /Per

Haha, i serviceyrken är väl dessa "danskar" svenskar iaf. ;)

För att slippa framställa sig själv som okunnig när man gör sig lustig över andras inlägg så underlättar det att man vet vad man pratar om. ;)

Svenskar som arbetar i Danmark ska generellt sett betala skatt i Danmark. Fram till 2009 gällde detta ALLA som arbetade i Danmark oavsett tjänst. Från 2009 är ombordpersonal undantaget och sedan dess beskattas dessa i det land de bor. Men även fortsättningsvis beskattas övriga danskanställda svenskar i Danmark. Så vad nationaliteten på de markanställda i Danmark råkar vara saknar helt betydelse.

Bo i Sverige och arbeta i Danmark | Skatteverket [NS4 version]

För att slippa framställa sig själv som okunnig när man gör sig lustig över andras inlägg så underlättar det att man vet vad man pratar om. ;)

Svenskar som arbetar i Danmark ska generellt sett betala skatt i Danmark. Fram till 2009 gällde detta ALLA som arbetade i Danmark oavsett tjänst. Från 2009 är ombordpersonal undantaget och sedan dess beskattas dessa i det land de bor. Men även fortsättningsvis beskattas övriga danskanställda svenskar i Danmark. Så vad nationaliteten på de markanställda i Danmark råkar vara saknar helt betydelse.

Bo i Sverige och arbeta i Danmark | Skatteverket [NS4 version]

Det finns nog en och annan gammal gränsgångare kvar från tiden före ändringarna, i synnerhet ute på Kastrup.

MVH Gränsgångaren

Det finns nog en och annan gammal gränsgångare kvar från tiden före ändringarna, i synnerhet ute på Kastrup.

MVH Gränsgångaren

Absolut, men de blir av naturliga förklaringar allt färre! Fortfarande kvarstår faktum att argumenten om några betydande svenska skatteintäkter på arbete i Danmark faller platt om man faktiskt lyfter blicken och tittar på hur verkligheten ser ut istället för att helt blint och med inbillade uppgifter försöka försvara ett evigt förlustprojekt.

För oss smygsossar här på forumet kan det ju ändå vara intressant att SAS är lite schysstare mot sina medarbetare än DY. Men det kanske bara är en chimär. Ett argument jag använder för att vinna poäng i point booster. /Per

Tycker härvarande smygsossar även att SAS var schyssta när man spekulerade mot svenska kronan 1992?
Vilket bidrog till att kronan föll och vår köpkraft internationellt urholkades med 20 %??

Tycker härvarande smygsossar även att SAS var schyssta när man spekulerade mot svenska kronan 1992?
Vilket bidrog till att kronan föll och vår köpkraft internationellt urholkades med 20 %??

Fast just det var spel mot ett mål och alla med någon som helst insikt hängde på tåget, bara ren galenskap att man försökte försvara kronan, den var redan "död".

Fast just det var spel mot ett mål och alla med någon som helst insikt hängde på tåget, bara ren galenskap att man försökte försvara kronan, den var redan "död".
Helt rätt!
(Även om det tyvärr var väldigt många som inte hängde med på det "tåget"...)
Ville bara visa att man kan glömma det där med att SAS skulle vara "lite schysstare" bara för att man är delägt av svenska staten.

Toppen