Senaste nytt

Håller flygvärdinnorna koll? - Award eller Revenue?

Det där med att informera passagerare om anslutningar vid försening har hänt mig när jag flög billigaste ekonomibiljett med Lufthansa och jag var inte ens med i nåt frequent flyer program. På väg till München blev jag informerad av flygvärdinnan att jag skulle bli skjutsad med minibuss direkt till min anslutning till Los Angeles. De kanske bara gör det om man har anslutningar som kommer att bli kostsamma för flygbolaget för ekonomi/icke status-passagerare?

Det ska inte vara skillnad så klart men jag fick en opup på AF CDG-CPH och när jag bad om bubbel som alla andra fått serverat så blev det en liten paus och en "min" och sedan så fick jag det men det kändes som det hängde ihop med att jag var en som fått det gratis...

"Minen" och "pausen" kanske bara var en förvåning och reaktion över att det faktiskt finns Skandinaver som föredrar Champagne före mousserande vin?! SAS gjorde ju som bekant en grundlig undersökning bland sina passagerare och fann ut att dessa föredrar mousserande vin framför Champagne och allra helst tar något alkoholfritt före take off på long haul! ;)

På AA stod det förr bokningsklass på manifestet (F A X etc.) vilket gör att de åtminstone kunde se sticker upgrades och opups. Vet dock inte om det är så fortfarande. Vill inte påstå att jag sett någon skillnad på bemötande från personalen. Är flygvärdinnorna sura och griniga är dom oftast det mot alla... Har någon enstaka gång sett att de särbehandlat personer som jag tror varit VIP-resenärer men inte så jag stört mig på det.

När jag flög LH F hem från EZE (och var ensam i F) så hade de helt klart INTE koll på att jag flög på en awarad. Hur vet jag då detta? Jo, de kom och var väldigt förvånade över att jag inte hade registrerat mitt SEN-kort i bokningen (för visst är Ni SEN!?) så att jag får mina poäng...

När ni hör bording är komplett så kommer "Redcap" med loadlist/passengerlist till F/A.
På denna lista kan du se om någon är VIP, Pandion, Guld, Award etc.....

När jag flög LH F hem från EZE (och var ensam i F) så hade de helt klart INTE koll på att jag flög på en awarad. Hur vet jag då detta? Jo, de kom och var väldigt förvånade över att jag inte hade registrerat mitt SEN-kort i bokningen (för visst är Ni SEN!?) så att jag får mina poäng...

Gick inte ditt SEN ut i Februari, eller lyckades du återkvala?

LX håller koll på vilka som reser på revenue ticket respektive award/upgrade i C/F.

Detta visar sig när man samlar in önskemål för huvudrätterna. Tågordningen är vanligtvis: HON rev, SEN rev, other rev, HON award, SEN award, other award.

Betyder det att man går förbi mig som statuslös passagerare i F på rad 1 för att låta någon på raden bakom välja före mig pga status?

Toppen