Senaste nytt

Möjligheten att boka First Class med US Airways Dividend Miles försvinner

Usch då, det vore väldigt trist om F-möjligheterna försvinner, det är i princip bara därför jag köper USDM-miles. Visst, business-resandet kan vara OK pris på också, men inte i närheten av F-värdet.

På tal om bokningsmöjligheter med USDM, är det nu genomfört att man inte kan boka LH överhuvudtaget?

Att ta bort möjligheten att boka F är ju en radikal förändring av programmet och frågan är om de kan göra det utan någon form av förvarning. De kränger ju hela tiden en massa miles via deras promotions, bla via nuvarande Share promotionen. Om de gör denna förändring utan förvarning och ledtid så riskerar de en massa upprörda medlemmar och badwill i onödan. Vad skulle anledningen vara till att de vill ta bort möjligheten att boka award-resor i F?

Att ta bort möjligheten att boka F är ju en radikal förändring av programmet och frågan är om de kan göra det utan någon form av förvarning. De kränger ju hela tiden en massa miles via deras promotions, bla via nuvarande Share promotionen. Om de gör denna förändring utan förvarning och ledtid så riskerar de en massa upprörda medlemmar och badwill i onödan. Vad skulle anledningen vara till att de vill ta bort möjligheten att boka award-resor i F?
De behöver inte ändra några regler utan bara spärra möjligheten att boka First class award.
Vad ska du kunna göra när US Airways agent säger "No First class award is available on this flight"?

När det gäller LH awards så blockar inte LH, utan det är US egna system som inte får upp dessa flighter pga IT bug. Samma problem som det var med LH F, dvs endast longsell gick igenom. US agenter är inte instruerade att neka longsell, men väldigt få vet hur man gör/är villiga att göra det.

Ok, ingen uppdatering om vad som verkligen gäller...

Jag och min sambo har köpt på oss en del poäng och gjort "share" osv.

Även om man "tvingas" använda poängen till C-awards så är det väl ändå ganska bra värde...!?

Ok, ingen uppdatering om vad som verkligen gäller...

Precis som vanligt är det som verkligen gäller vad medlemmar faktiskt bokar. När det gäller USDM har vi vetat i flera år att deras kundtjänst är en blandad kompott vad gäller kompetens och det ger möjligheter att boka sånt som kanske inte skulle gå.

Även om man "tvingas" använda poängen till C-awards så är det väl ändå ganska bra värde...!?

Det är blandade meningar om det. Så länge du är medveten om att en köpt c-biljett ger poäng mot återkvalificering och att ett stort värde med USDM är möjligheten att använda stopovers, open-jaws och liknande att boka en rutt som du inte lätt hittar som betald så menar i alla fall jag att USDM c-biljett ger ett bra värde.

Instämmer med Fredrik, om man vill ha en udda rutt med en massa stop etc och reser utan barn så kommer även C att vara prisvärt. MEN för en vanlig C till NYC så chansar jag hellre på OT. Då får man statusgrundande poäng och priset är likvärdigt. Självklart riskerar man att inte få igenom den men den tar jag...

ARN-NYC i C med USDM: ca 12000SEK + skatter
ARN-NYC i C med SK inkl option town: ca 12-13000 inkl skatter (plus att barnen har rabatt på ursprungsbiljetten) + ca 20 000 EB Poäng.

Skillnaden i F är ju enorm då en F biljett kan kost mellan 40-80 000kr och en USDM 12 000kr...

//Ghoose

Toppen