Senaste nytt

Bästa sättet att lindra den inre konflikten av en dyr flygbiljett?

Tyvärr doc, du får fail på ditt resonemang när du börjar säga konstigheter som att poängen från en C resa räcker till en Y resa. Det är ju helt irrelevant! Du ska ju ändå inte åka i Y!

Och då har vi inte ens börjat fundera på hur dåligt värde du får på redemptions i Y....

Jag gillar att endast fokusera på "bang for the buck", och totalt bortse från totalkostnaden :p

Bryr mig inte så mycket om intjäning längre, då alla mina längre resor sker med köpta poäng. Bokade nyss en T/R till NYC, i C, för 3.000SEK och snart en T/R i F (samma destination) för 13.000SEK. Snittkostnad på två T/R i C & F är alltså 8.000SEK, vilket ju nästan är priset för en ekonomibiljett :rolleyes:

Därefter brukar jag uppfinna negativa scenarion som väntar om jag flyger i Y. Jag kommer göra ett sämre arbete, bli en vresig medmänniska etc:rolleyes:

Sist av allt brukar jag tänka på att det finns folk som spenderar samma summor på cigaretter varje år...

Jag kommer vara helnöjd tills dess att jag lyckats syna min egen bluff (eller kan man ljuga för sig själv i all evighet?) :cool:

Jag kände på mig att du skulle protestera. Visst är det egentligen irrelevant, men poängen blir ju en intäkt. De kan lika gärna "bokföras" som en fjärdedels resa i C eller dylikt. Så säg att man på en longhaul tur och retur kan få poäng motsvarande ett biljettvärde på 3-5000 kr.

Varför inte göra en rehab-resa med FR?
Kanske finns marknad för att erbjuda FCS rehab till beroende människor.
Jag föreslår Ryanairs rutt Oslo(Rygge) - Faro (RYG-FAO). 3h i en underbar 31" seatpitch, reklam i högtalarna, dålig mat till försäljning, lotter & övrigt till salu. Det går inte heller att luta sätet. Sedan retur till Skavsta, ytterligare en timmas restid.
För att verkligen känna att man betalat så lite per mile som möjligt, totalt runt 3600miles. (Eller bara några hundra miles ifrån en resa ARN-JFK). Allt till det facila priset av runt 1100sek båda vägarna.

Jag resonerar som så att om en Y kostar 6k till NYC och en C 12k så blir det ju endast 3k extra per väg och då känns det inga problem att motivera sig själv över att bara köra C och uppåt.

Både kropp och hjärna fungerar som många andra påpekat bättre och man slipper det värsta av jetlaggen.

Jag motiverar min, för dyra egna skattade pengar, inköpta businessbiljett med att det ju faktiskt var till kampanjpris och att det är MYCKET dyrare med helt pris, samt att jag efter denna nästa resa kommer ha så mycket poäng att nästa resa blir "gratis" (och förtränger kostnader som skatter och andra avgifter) om jag reser i Y :rolleyes:

Och så säger jag att jag ju faktiskt fick tillbaka ganska mycket på skatten. Att dessa pengar kunde använts till nåt annat har jag faktiskt helt lyckats förtränga :D

Toppen