Senaste nytt

Nyheter och förändringar i British Airways Executive Club

Nu fattar jag ännu mindre med Bronze och Silver. Jag har nu 160 TP, om jag gör 2 närmaste planerade resor med BA då kommer jag upp i 480 TP med nya TP intjäningsregler och vilket borde ge Silver vid 400 enligt gamla regler.
Kommer mitt konto att nollställas vid 400 eller får jag bara Bronze vid 300 och fortsätter samla poäng mot Silver?
Om jag får Silver vid 400 då är det värt att vara kvar, om inte då bokar jag mina resor med *A istället och plockar ut A3 *G.

Nu fattar jag ännu mindre med Bronze och Silver. Jag har nu 160 TP, om jag gör 2 närmaste planerade resor med BA då kommer jag upp i 480 TP med nya TP intjäningsregler och vilket borde ge Silver vid 400 enligt gamla regler.
Kommer mitt konto att nollställas vid 400 eller får jag bara Bronze vid 300 och fortsätter samla poäng mot Silver?
Om jag får Silver vid 400 då är det värt att vara kvar, om inte då bokar jag mina resor med *A istället och plockar ut A3 *G.

Har du 300 eller mer TPs 16/11 får du brons direkt och kan sen fortsätta samla till silver, om du har mindre än 300TPs 16/11 samlar du först till 300 och får brons, du får behålla dessa och kan fortsätta samla till silver.

Kontot nollställs bara om du får ihop 400 innan 16/11 så om du väntar med att skrapa ihop dem till efter 16:e November så får du behålla alla poängen, och om du lyckas få ihop ytterligare 400 före 1:a Mars så har du alltså guld.
Om du är silver eller guld 1/3 2012 gäller de gamla gränserna i ytterligare 2 år.

NB, efter 16/11 gäller 100% i billigaste ekonomi även med Iberia, men inrikes flyg i Spanien ger då bara 5TPs.

Last edited:
Nu har jag precis bokat en ToR ARN-LHR i CE i december för att samla ihop de saknade 80TP för att nå 400 :) 2454:- kostar resan!

Mvh

Christian

Tack, Homer!
Tyvärr hinner jag inte nå Silvernivån före 16/11. Det blir nog nästa år, i år blir det bara Bronze till mig.

Last edited:
Det viktiga är ju att nå silver innan 1/3-12 men efter 16/11-11. Du bör ju mao vara helt rätt ute :) Av den anledningen har jag valt att lägga resan som tar mig upp till 400TP efter 16 nov för att komma undan nollställningen. Nästa utmaning blir att se om det finns någon lämplig strategi för att nå guld på ett relativt ekonomiskt sätt :)

Med vänlig hälsning,

Christian

Det viktiga är ju att nå silver innan 1/3-12 men efter 16/11-11. Du bör ju mao vara helt rätt ute :) Av den anledningen har jag valt att lägga resan som tar mig upp till 400TP efter 16 nov för att komma undan nollställningen. Nästa utmaning blir att se om det finns någon lämplig strategi för att nå guld på ett relativt ekonomiskt sätt :)

Så trodde jag med efter att ha läst forumet. I så fall FAQ på BA.com är lite missledande då den säger att så fort man efter 16/11/11 passera 300TP gränse så blir man Bronze. Jag uppfattade det som att är man inte Silver den 16/11 så gäller nya regler och tröskeln till Silver höjs till 600TP.

Det är inte så enkelt Homer:

I am currently not an EC member. If I sign up with a European address, then fly FCO-MAD-EZE-MAD-FCO in business in December/January, would I then become Silver and then have two more 400TP renewals?
Yes – provided you earned enough to renew ie you will have earned the 400 Tier Points by 1 March 2012

Men:

I'm euro-blue. Will have 360 points before Nov 16 and become bronze. On Nov 16 I fly FCO-HKG-MEL in CW arriving Nov 17 for 280 pts becoming euro-silver, returning Nov 22 MEL-HKG-FCO in CW for a further 280, giving me 960 pts and euro-gold? My membership year ends July 2012, so that means I retain gold until July 2013?
Yes that is correct

Officiella BA svar.

Mao. det gör inget att du blir Bronze på 300 för ditt medlemsår nollställs inte efter 17 November även om du klättrar en nivå. Ditt medlemsår fortsätter tills slutdatum eller när du prickat Gold. Så länge man prickar Silver eller Gold före 1/3 får man två år till att behålla på samma nivå.

Alltså, det är fr.om. 17 November enklare än någonsin att nå BA Gold eftersom du bara behöver 800 totalt (före 1/3) och långdistans ger mer Tier Points.

Last edited:
Toppen