Senaste nytt

SJ kan ta bort första klass i framtiden

Jag håller också med om att det vore galet. Förstaklass är helt klart bra prissatt på X2000 och ett lugnt och trevligt sätt att resa på. Vid de få tillfällen jag åker längre sträckor tåg bokar jag absolut första klass, som jämfört med andra klass ger bra valuta för pengarna.

Reste mycket med 1klass på X2000 då priserna var låga (från 295kr och uppåt, men ibland även billigare) och servicen var bra. Under tiden har det skett en massa försämringar så som minskat underhåll på vagnarna, och det hörde inte till ovanligheten att stolar gick sönder eller toaletter som började läcka. Samtidigt drog SJ även in kravet på att personalen i 1klass ska ha serviceutbildning, vilket medförde ett näst intill katastrofalt dåligt kundbemötande.

De få gånger jag åker X2000 blir det nu 2klass som jag tycker är lika skönt. Stolarna är näst intill desamma, och man slipper den hemska personalen. Pappersfrukosten klarar jag mig utan, och nu när biljetterna kostar 395kr och uppåt så har jag svårt att motivera varför man ska välja tåget framför flyget på inrikesresor.

De få gånger jag åker X2000 blir det nu 2klass som jag tycker är lika skönt. Stolarna är näst intill desamma, och man slipper den hemska personalen. Pappersfrukosten klarar jag mig utan, och nu när biljetterna kostar 395kr och uppåt så har jag svårt att motivera varför man ska välja tåget framför flyget på inrikesresor.

Alla har väl olika skäl att välja just sitt sätt att resa, men för just mig är SJ 1 kl helt enkelt utan konkurrens;
--enda färdmedlet förutom färja där jag faktiskt har tillräckligt mycket plats att breda ut mig och jobba på (samt eget vägguttag och internet som båda kan vara lite knepigt att hitta på färjor...eller flyg). Vissa platser i X2000 1 kl har sjukt mycket plats.
--det betyder i sin tur att jag faktiskt går plus när jag åker i 200 km/h - det räcker med att tjäna mer än 150-200 kr i timmen netto på jobbet man gör för att en tågresa i X2000 1 kl ska gå plus.
--som jag sagt någon gång tidigare, förutom frukosten på resan har man loungerna i Götet och Sthlm även om det inte direkt är några spa-salonger eller gourmettempel. Något jag däremot värdesätter är kaffe/fika/frukthörnan som jag når när jag vill, vilket gör att det verkligen känns som en riktig arbetsplats.
--sannolikheten ökar avsevärt att jag slipper medpassagerare som stör mig när jag jobbar, uppsåtligt eller ej.

Men men, allt beror väl på om man -kan- göra sitt jobb på X2000 antar jag.

I dag är en stor dag.. För SJ alltså.. Jag åker nämligen tåg från Sto C till Lin C. Första klass, 405 kronor. Är ju glad i mitt SAS i luftrummet för jag kommer nästan alltid fram i tid och då man nu tar tåget så...Just det, blir det en halvtimme sent.. Det går inte som på räls här inte..

Hälsningar från 1 klass, Vagn 2, Stol 21 - fönsterplats med bord.

Om SJ tar bort första klass, så är det ganska enkelt att räkna ut att någon av de alla konkurrenterna kommer införa premiumresande på menyn.

Jag tror att SJ ska möta konkurrensen genom att göra sin produkt bättre, inte sämre.

Toppen