Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Uppdatering
Idag fick jag kontakt med chefen för SIXT i Stockholm som jag träffat personligen tidigare. Han är en bra kille som varit på semester - när han fick se bilderna och mitt mail så var alla problem borta. Skadorna på bilen måste korrigeras av SIXT och det kommer kosta pengar men dom är så pass små att dom inte debiteras kunden (mig!). Jag erbjöd mig betala för rekonditionering eller liknande fix av bilen men det behövdes inte.

Pengarna återbetalas till mitt American Express idag!

Tack för alla kommentarer & stöd i tråden, skönt att det här gick att lösa utan vidare krångel. :)

Så himla skönt att det löste sig Martin! Tyvärr säger väl detta väldigt mycket om SIXT och hur de försöker lura sina kunder! Hade du inte känt Stockholms-chefen personligen (samt varit mr. BC) så hade du med väldigt stor sannolikhet varit 5000 kr fattigare och SIXT hade lurat (ännu) en kund.

Så himla skönt att det löste sig Martin! Tyvärr säger väl detta väldigt mycket om SIXT och hur de försöker lura sina kunder! Hade du inte känt Stockholms-chefen personligen (samt varit mr. BC) så hade du med väldigt stor sannolikhet varit 5000 kr fattigare och SIXT hade lurat (ännu) en kund.

Jag kan inte avgöra det men jag "känner" inte honom - jag snackade med honom när jag hämtade bilen. Det tog lite tid för jag ville ha en annan bil än den som fanns tillgänglig och då satt jag med en kopp kaffe i en timme och snackade bilar.

(samt varit mr. BC) så hade du med väldigt stor sannolikhet varit 5000 kr fattigare och SIXT hade lurat (ännu) en kund.

+1

Den omedvetne personen som hade drabbats av detta och inte känner till bc.se hade inte haft någonting att komma med till SIXT (i det här fallet) och hade med all sannolikhet tvingats betala..

Inget företag vill ju få dålig reklam här..

Last edited:
Skönt att det ordnade sig, det var ju obetydliga skador som inte kostar speciellt mycket att fixa för sixt i samband med vanlig översyn.

+1

Den omedvetne personen som hade drabbats av detta och inte känner till bc.se hade inte haft någonting att komma med till SIXT (i det här fallet) och hade med all sannolikhet tvingats betala..

Inget företag vill ju få dålig reklam här..

Nu kan ju managern ha läst här iofs., men jag tror verkligen inte att Martin försökte spela på att han har BC i ryggen, utan att det är ännu ett fall av att den enskilde uthyraren inte vågar/vill/har befogenhet att, ta ett beslut....

Jag tror varken SIXT eller något annat hyrbilsföretag försöker luras. Saken är den att det ju alltid finns en spänning mellan a/ enkel administration, glada kunder och få klagomål och b/ låga skadekostnader/högt restvärde.

Nu och då hajar HQ till och skärper kraven när det blir för mycket av a/. Då kan det få så otrevliga yttringar som för Björnström.

Såg en A6:a idag, Europcar, ca 9 månader gammal, lackskador för ca 15-18 000. För mycket a/ blir dyrt!

De verkar helt klart mer picky i Sverige vilket säkert också beror på att på SFR, LHR, BCN etc. är det så otroligt mycket kunder och köer och hyrbilar att de inte orkar/hinner ha koll på alla skador...

Per

Om det vore så att bilarna ägdes av alla firmor som hyr ut bilarna så kanske det vore en easy deal men i många fall så "lånar" de bilarna och de återlämnas till berörd tillverkare efter en avtalad tid... Finns inte mycket vinning i att ha eller debitera för skador. Visst finns det många företag i Europa som kanske "luras" men i Sverige har vi en massa regler och lagar att följa så det administrativa kostnaden och framförallt tiden gör det inte lönsamt att ta betalt i onödan för skador som uppstår och som i sin tur drabbar nästa kund som tycker bilen inte är i det skick den ska vara när man hyr bil. Är inte bilen i bra skicka så får man skit för det istället och då vill ingen hyra och då finns inte tjänsten att tillgå där det behövs för dem som behöver det.

Uppdatering
Idag fick jag kontakt med chefen för SIXT i Stockholm som jag träffat personligen tidigare. Han är en bra kille som varit på semester - när han fick se bilderna och mitt mail så var alla problem borta. Skadorna på bilen måste korrigeras av SIXT och det kommer kosta pengar men dom är så pass små att dom inte debiteras kunden (mig!). Jag erbjöd mig betala för rekonditionering eller liknande fix av bilen men det behövdes inte.

Pengarna återbetalas till mitt American Express idag!

Tack för alla kommentarer & stöd i tråden, skönt att det här gick att lösa utan vidare krångel. :)

SÅ HÄR GICK DET TILL

Genom Access på top nivå så har jag via National security Agency (NSA) och Försvarets Radioanstalt (FRA) kunnat genomskjuta och ta del av det brev som Björnström skickade till SIXTs chef!

Se nedan

Date: Tue, 20 Aug 2013 11:40:36 -0400
From: Martin Björnström <mr_lieflat@businessclass.se>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.0.1) Gecko/20020823 Netscape/7.0
X-Accept-Language: en-us, en
MIME-Version: 1.0
To: Sven Svensson <sven.svensson@sixt.se>
Subject: Felaktigt skadeståndskrav
Content-Type: text/plain; charset=us-ascii; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Tjena Sven,

Ta en titt på detta:
http://www.businessclass.se/hyrbila...kada-pa-sixt-hyrbil-kostade-mig-5312kr-8.html

Fixa detta gubbe lelle annars kommer jag se till att varje EBG/HON/BAWT etc åker Hertz i fortsättningen.
Du kan ta hela eftermiddagen på dig.

Mvh
THE Martin

Last edited:
Toppen