Senaste nytt

[Rykte] Lufthansa tar bort Senator lounge access for Star Alliance Gold

Kan ju förstå det på visst sätt, samtidigt som det ju urholkar star alliance förmånerna ganska rejält. Känns som "alliansgemenskapen" är på väg bort igen...Dock är ju SEN oerhört mycket svårare uppnå än exvis SK*G eller A3*G.

Egentligen inte så märkligt med hänsyn till skillnad på intjäningspoäng mellan t.ex EBG och Senator.

Som bekant så blir du EBG vid 50.000 intjänade poäng och där du "överkompenseras" för lågprisbiljetter.
Senator 100.000 tuffa miles oavsett antal resor och där man får 125 ynka miles för en lågprisbiljett.
Således kan man i stort jämföra LH´s Frequent Flyer vid 30.000 miles med SAS EBG beträffande intjäning.

Dessutom, bortsett från spriten så anser jag att LH´s Business lounger håller väl så hög standard som Scandinavian loungerna.
(Någon mer än jag som är urless på bön/potatis/tonfisk-salladen?)

Detta är något som jag skulle ha full förståelse för och tackar för!

Som flera redan påpekat så uppnås flera *G extremt enkelt för att sedan glida på systemet vilket inte är korrekt gentemot övriga allianskollegors system som har betydligt rimligare gränser (däribland LH).

Kanske borde SAS göra likadant?
Reservera Scandinavian lounge för sina egna guldkortsmedlemmar och låta *G nöja sig med Business-lungorna.

Det vore väl lite trist med tanke på att SL motsvarar standarden hos en Business lounge, medans BL. Tjaa...

Nu när SAS har plockat bort business intra-EU så ser inte jag något riktigt skäl till att dela upp loungerna. Men visst om man erbjuder starksprit i BL så har jag inget emot att sitta där.

Ja, det är ju inte direkt som så att alla bolag ger tillgång till de bästa loungerna. Ta UAs Global First lounger exempelvis, de har man inte tillgång till som *G, utan det är de vanliga United Club som gäller med salta crackers...

Jag tycker inte LHs business lounge är speciellt dålig, så det är inte hela världen.

Kvantitet är INTE lika med kvalitet.

Jag kan förvisso hålla med om att det inte är en enorm nedgradering att behöva hålla sig till Lufthansas business lounger jämfört med Senator-loungerna. MEN signalen som sänds är att det är för mycket folk, det är för olika villkor inom alliansen för att bli *G och det skapas massa krångliga regler om vid vilket tillfälle *G gäller för access till vilken lounge och dessutom lite olika JV-avtal...

Gör om och gör rätt.

Lägg ner Star i sin nuvarande form och formera en ny allians där man satsar på kvalitet och jämlika villkor mellan bolagen och där status premieras. Med bra lounger, förmåner ombord och så vidare.

Jag säger inte att oneworld är perfekt för det är den alliansen absolut inte - men i förhållande till Star känns den mer homogen (med vissa undantag som exempelvis AB).

Nedläggning av *A låter som ett väldigt djärvt förslag… Frågan är ju också hur många som verkligen [miss] använder de olika bonusprogrammen i *A som vi på BC/FT gör. Skulle nog gissa på att det är en ganska liten andel. Flygbolagen tjänar dessutom pengar på lounge besök och bonusresor partners emellan, så hade Lufthansa t.ex fått stå för notan för en F award bokad med EB poäng så hade det varit slut för längesen.

Jag tycker däremot att flygbolagen bör försöka differentiera förmånerna på sina egna statuskort mot partners, ungefär som Lufthansa gör nu…

Nja, det jag vill nog EGENTLIGEN inte att *A skall läggas ner. Är nog bara lite fredagsbitter... ;)

Däremot tycker jag inte att det är rätt väg att gå att skapa alltför stora skillnader mellan de olika bolagens förmåner. Eller så är det den där alliansövergripande nivån ovanför *G som behövs?

Toppen