Det var några år sedan jag flög med charterflyg nu så antingen hade jag glömt eller kanske förträngt mina minnen av det sedan senast eller så har lågprisflygets dumheter börjat svepa in allt mer över charterflygen också sedan dess. Nu, nyss hemkommen efter en vecka på Gran Canaria med färska erfarenheter av att ha flugit med Fritidsresors TUIfly så lär det i alla fall dröja ett bra tag innan jag glömmer det igen.
Flyget gick från Malmö Sturups flygplats där det finns åtta gater (se karta) varav de flesta av naturliga skäl står helt tomma en lördag morgon före 07:00 men trots det så har de sina regler. Plats på flygplatsen senast två timmar i förväg vilket egentligen skulle kunna pressas lite genom att man kommer senast en timme innan då de stänger sin incheckning av bagage. Men vi pratar alltså om en mycket liten flygplats som är nästan helt tom en lördag morgon där man måste komma senast 10 minuter i förväg en måndag morgon då det definitivt inte är tomt, eller 15-20 minuter i förväg om man har bagage, om man åker med SAS. Jag har svårt att förstå logiken med att stänga incheckningen av bagage en timme innan avgång.
Checka in via internet i förväg och sen bara lämna bagage i bagage drop som SAS erbjuder kan man såklart glömma. det hade inte bara varit en bra service för passagerarna som då inte måste vara lika tidiga vilket varit av stor betydelse inte minst när flyget går så tidigt som redan 07:00, de borde också kunna dra ner lite på behovet av personal då. Tyvärr verkar det viktigaste skälet till att man inte kan checka in sitt bagage vara att de då inte skulle ha möjlighet att sälja platsbiljetter på flyget för 150 till 400 kr per plats. Det är för sorgligt om det verkligen är så att det här är det huvudsakliga skälet till att man bara kan checka in på flygplatsen i en bemannad disk och senast en timme i förväg. Att vi fick platser vid nödutgången, de dyraste platserna man kan köpa eftersom de ger mest utrymme, trots att vi inte betalat ett dugg för det tyder dessutom på att de lyckats sälja få eller inga platser och lika gärna skulle kunna avskaffa de dumheterna.
Eftersom vi med de regler de har såklart behövde åka hemifrån redan vid halv fyra på morgonen så såg vi fram emot att få frukost på flyget som vi förbeställt och betalat 90 kr för så snart som möjligt efter att flyget lyft vid 07:00. Men det visade sig att det inte kom någon mat förrän 09:00 och då var vi rejält hungriga efter att ha suttit med tomma magar i flera timmar och då blev vi serverade en varm lunch!! Att vi tyckte att det var vansinnigt och att det är märkligt att det skulle behöva dröja två timmar efter start trots att SAS lyckas servera både frukost och sen springa flera gånger och servera kaffe och te på en inrikesflygning som tar 50 minuter hade de inte någon som helst förståelse för.
Jag flyger mycket med SAS, ca. 90 gånger per år som pendlare mellan Malmö och Stockholm, och ger betyg typ 3 till 4 SAS. De har för det mesta bra service med smidiga rutiner för incheckning m.m. men det finns också en hel del som de kunde bli bättre på. I jämförelse med SAS kan det enda rimliga och rättvisa betyget för Fritidsresors TUIfly då bara bli 1. Men med bara ganska små men betydelsefulla ändringar skulle de dock kunna göra sin service betydligt bättre och smidigare. Över huvud taget framstår de på många sätt som väldigt ineffektiva i sina rutiner och service jämfört med SAS. Men tyvärr så är det ju inte så lätt att hitta bättre alternativ om man vill resa en vecka till någon av de typiska semsterdestinationerna, eller? (Men det får bli ämne för en egen diskussionstråd)
Flyget gick från Malmö Sturups flygplats där det finns åtta gater (se karta) varav de flesta av naturliga skäl står helt tomma en lördag morgon före 07:00 men trots det så har de sina regler. Plats på flygplatsen senast två timmar i förväg vilket egentligen skulle kunna pressas lite genom att man kommer senast en timme innan då de stänger sin incheckning av bagage. Men vi pratar alltså om en mycket liten flygplats som är nästan helt tom en lördag morgon där man måste komma senast 10 minuter i förväg en måndag morgon då det definitivt inte är tomt, eller 15-20 minuter i förväg om man har bagage, om man åker med SAS. Jag har svårt att förstå logiken med att stänga incheckningen av bagage en timme innan avgång.
Checka in via internet i förväg och sen bara lämna bagage i bagage drop som SAS erbjuder kan man såklart glömma. det hade inte bara varit en bra service för passagerarna som då inte måste vara lika tidiga vilket varit av stor betydelse inte minst när flyget går så tidigt som redan 07:00, de borde också kunna dra ner lite på behovet av personal då. Tyvärr verkar det viktigaste skälet till att man inte kan checka in sitt bagage vara att de då inte skulle ha möjlighet att sälja platsbiljetter på flyget för 150 till 400 kr per plats. Det är för sorgligt om det verkligen är så att det här är det huvudsakliga skälet till att man bara kan checka in på flygplatsen i en bemannad disk och senast en timme i förväg. Att vi fick platser vid nödutgången, de dyraste platserna man kan köpa eftersom de ger mest utrymme, trots att vi inte betalat ett dugg för det tyder dessutom på att de lyckats sälja få eller inga platser och lika gärna skulle kunna avskaffa de dumheterna.
Eftersom vi med de regler de har såklart behövde åka hemifrån redan vid halv fyra på morgonen så såg vi fram emot att få frukost på flyget som vi förbeställt och betalat 90 kr för så snart som möjligt efter att flyget lyft vid 07:00. Men det visade sig att det inte kom någon mat förrän 09:00 och då var vi rejält hungriga efter att ha suttit med tomma magar i flera timmar och då blev vi serverade en varm lunch!! Att vi tyckte att det var vansinnigt och att det är märkligt att det skulle behöva dröja två timmar efter start trots att SAS lyckas servera både frukost och sen springa flera gånger och servera kaffe och te på en inrikesflygning som tar 50 minuter hade de inte någon som helst förståelse för.
Jag flyger mycket med SAS, ca. 90 gånger per år som pendlare mellan Malmö och Stockholm, och ger betyg typ 3 till 4 SAS. De har för det mesta bra service med smidiga rutiner för incheckning m.m. men det finns också en hel del som de kunde bli bättre på. I jämförelse med SAS kan det enda rimliga och rättvisa betyget för Fritidsresors TUIfly då bara bli 1. Men med bara ganska små men betydelsefulla ändringar skulle de dock kunna göra sin service betydligt bättre och smidigare. Över huvud taget framstår de på många sätt som väldigt ineffektiva i sina rutiner och service jämfört med SAS. Men tyvärr så är det ju inte så lätt att hitta bättre alternativ om man vill resa en vecka till någon av de typiska semsterdestinationerna, eller? (Men det får bli ämne för en egen diskussionstråd)