Senaste nytt

EuroBonus Poäng till Mozambique! SAS räknar fel? Hjälp tack!

Hmmm jag kanske får ge mig, även om det känns helt ologiskt att betala mer i just detta fall. Hur som helst finns det eventuellt en lösning som skulle hjälpa mig en del (om det går)

Min tanke är just nu att "bryta" upp biljetten i två delar och sedan själv köpa resan mellan JNB och MPM kontant. Detta leder mig till två nya frågot:

1) Kan man köra två "enkel" EB biljetter a 60%? dvs 84.000 för ARN - FRA - JNB och 54.000 för MPM-LIS-FRA-ARN?
2) Kan man få in den kontant köpta biljetten mellan JNB och MPM på samma biljett så att man kan checka in hela vägen?

/Joel

Fråga 1 finns svar på i tråden redan.
Fråga 2, nej du kan inte få in det på samma biljett men du kan länka pnr.

Det var en nyhet för mig. Har du någon pekare till EB-regler som säger detta?

Förvisso inte, men har aldrig "bara" behövt betala till den dyraste zonen... eller tänker jag fel här:confused:

Annars skulle man väl kunna flyga ARN-Australien-Sydamerika och "bara" betala till Australien? Ganska lång extrasträcka de ska transportera dig utan extra betalt...

Vet att det fungerade ibland på BMI, men aldrig fått till det med annat FFP

De tre FFP inom Star Alliance (de facto) tillåter byte i dyrare zon och bli debiterad mellan A och B.
(men inte hur lång omväg som helst)
  • Avianca LifeMiles
  • United Mileage Plus
  • US Airways Dividend Miles

Jo, glömde detta... (Avianca trodde jag bara hade det p.g.a tekniskt fel :p) Finns ju en maximum milage-gräns för hur långt man får passera i dyrare zon, men antar att JNB-Maputo hade varit OK.

Om man vill flyga A-B-C och A-B är dyrare än A-C, så borde man väl få betala A-B och inte A-B+B-C med EB? Eller?

Om man vill flyga A-B-C och A-B är dyrare än A-C, så borde man väl få betala A-B och inte A-B+B-C med EB? Eller?

Enligt Dr.Miles inlägg, och det jag tidigare hört (iofs från bokningsagenter) så ska det inte gå....

Om du köper en enkelbiljet A-B-C-D med C som dyraste zon skulle du ju kunna göra följande: Res ARN-DXB-SYD-JFK och betala för enkel resa till SYD. Väl i JFK som är i billigare zon betalar du 1.200kr hem till ARN med Norwegian...

Har inte sett regeln på print, men antar att den måste existera.

De FFP där man kan göra liknande det jag beskriver är väl för att kontrollera att ingen kommer i kläm i regelvärket, likt trådstartaren.... Han har ju typ 100mi mellan B-C men får betala tredubbelt.

OM det stämmer, vari ligger logiken i det?

Ännu en gång slås jag av hur rätt jag gjorde när jag gav upp EuroBonus och M&M till förmån för UAMP. Där är det mesta bättre!

Jo, glömde detta... (Avianca trodde jag bara hade det p.g.a tekniskt fel :p) Finns ju en maximum milage-gräns för hur långt man får passera i dyrare zon, men antar att JNB-Maputo hade varit OK.

och hos Lufthansa Miles&More har de icke-populär "Star Alliance three-region flight award".

Miles & More - Star Alliance three-region flight award

T ex Europa-Mellanöstern-Sydostasien t/r kostar 185.000 miles i Business class för det passerar tredje zon även om man inte passerar dyrare zon.

Europa-Mellanöstern t/r i Business class kostar 70.000 miles
Europa-Sydostasien t/r i Business class kostar 135.000 miles
Även kundtjänst i Tallinn försökte debitera mig Europa-Sydostasien + Sydostasien-Fjärran Östern när jag tänkte att boka Stockholm-Frankfurt-Bangkok-Beijing-Tokyo.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

OM det stämmer, vari ligger logiken i det?

Ännu en gång slås jag av hur rätt jag gjorde när jag gav upp EuroBonus och M&M till förmån för UAMP. Där är det mesta bättre!

Det finns ju en viss logik tycker jag, även om det blir knepigt i situationer när destination B-C ligger nära varandra (vilket t.e.x UAMP löst med sin max.milage-regel).

Om man ska tillåta A-B-C för priset av A-B ,där B är dyraste zon, måste man antingen ha en regel som säger att B-C får vara max 1000mi (eller liknande) eller att resan till C måste fortsätta i samma vädersträck som A-B... (eller inte vara närmre A än vad B är) Annars kan du ju flyga tillbaka nära A på en enkelbiljett.....

ARN-SYD-TBS hamnar ju i tre zoner men du har bara 1.700mi hem när du är i C. Inte många som skulle prioritera en T/R för 210.000p före en enkelbiljett för 126.000p som iprincip också tar dig T/R.

Last edited:
Toppen