Senaste nytt

SAS på gång att köpa ny långdistansflotta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle säga att en absolut majoritet av passagerarna varken bryr sig, eller ens vet vilket flygplan dom sitter på. Däremot den lilla mängden passagerare som bryr sig eller vet vad dom flyger, gör troligtvis många fler resor än dom omedvetna.

Personligen hoppas jag på A359, men jag tror det kommer bli nya A333. A333 är garanterat ett billigare plan och pengar är väldigt viktigt för SAS idag. En annan sak som talar till A333 fördel är leveranstiden som är nästan omgående. Leveranstiden på en A359 är förmodligen 5-8 år och jag ser inte hur SAS ska överleva med att flyga bränsletörstiga A340 i så många år till.

Man ska komma ihåg att A330 utvecklats väldigt mycket sedan den lanserades och den "nya" modellen inte ligger långt efter Dreamliner i prestanda.

Last edited:
Hur många fler än vi bryr sig egentligen om vad det är för modell man flyger, de allra flesta går nog efter:
1. Total flygtid till målet
2. Avresetid/Ankomsttid
3. Pris
I olika prioritering efter person. Självklart är komfort en faktor, men jag tror de flesta skulle märka mer om de bytte stol snarare än flygplanstyp.

Jag håller med dej MEN åker jag på longhaul så tittar jag på;
1. nytt plan med alla moderniteter
2. bästa stol i min bokningsklass
3. bästa service

På shorthaul( heter det så?) är tid och plats det viktigaste. Här har "vi" kanske mindre fokus på service och mer på pris.

Jag har god ekonomi och kräver bra service och bästa stolen, ffa på de längre flygen. Jag förväntar mej det bästa, jag åker där jag får bästa upplevelsen! Champagne är ett måste!!

Jag skulle säga att en absolut majoritet av passagerarna varken bryr sig, eller ens vet vilket flygplan dom sitter på. Däremot den lilla mängden passagerare som bryr sig eller vet vad dom flyger, gör troligtvis många fler resor än dom omedvetna.

Som jag har förstått är det på longhaul och de "krävande" kunderna i business samt economy extra som är målgruppen för SAS. Det är här pengarna ligger.
Man måste välja sin strategi; lågpris eller upplevelse alternativt kvantitet eller kvalitet.
Sedan är företagskulturen viktig för att dels fylla planen samt dels få in de nya businessclass/economy extra-kunderna.
Det är nog denna ekvation som SAS måste klura ut.

Mitt inlägg är mer för att visa mina värderingar och resebeteende, kanske för att kunna visa bla SAS inför beslut om strategi. Jag upplever att mer info borde hjälpa SAS att kunna fatta de rätta besluten.
Jag har förstått att några på detta forum har anknytning till SAS. Kanske Rickard Gustafson himself under pseudonym?!? Jag tror kanske inte det men nån/några inom de ledande flygbolagen kollar regelbundet upp de olika fora för flygen, detta är betydligt billigare än att anlita reklambyråer för detta...vi har ju Karin hos oss :cool:

Som jag har förstått är det på longhaul och de "krävande" kunderna i business samt economy extra som är målgruppen för SAS. Det är här pengarna ligger.
Man måste välja sin strategi; lågpris eller upplevelse alternativt kvantitet eller kvalitet.
Sedan är företagskulturen viktig för att dels fylla planen samt dels få in de nya businessclass/economy extra-kunderna.
Det är nog denna ekvation som SAS måste klura ut.

Det spelar ingen roll om business är målgruppen eller inte. Planet har 2xx economystolar som måste fyllas och en absolut majoritet har inte en aning om det är en Airbus eller Boeing dom sitter på.

SAS på väg med nya långdistansflyg | SvD

Enligt Rickard Gustafson är bolaget nu inne i slutförhandlingar där det bland annat handlar om hur snabbt SAS kan få tillgång till de nya planen. Det är inte en helt lätt sak med tanke på att både amerikanska Boeing och europeiska Airbus har väldigt långa väntelistor, upp emot åtta år, för sina nya plan.

För mig är det ganska klart att det blir A333 om SAS inte får nån slags förtur på A350.

Det spelar ingen roll om business är målgruppen eller inte. Planet har 2xx economystolar som måste fyllas och en absolut majoritet har inte en aning om det är en Airbus eller Boeing dom sitter på.

Jag syftar på problemet att SAS kan inte konkurrera i ekonomiklass med bla Norwegian. Det är med att fylla så många businessclass samt economyextra som SAS kan få lönsamhet.

Du kan inte konkurrera där med gamla plan och gamla stolar!

Nu när SAS skall förnya sin långdistansflotta så känns det ganska säkert att både Economy och Businessclass kommer också förnyas. För en ganska lång tid tillbaka så fanns det en bild på tre Economystolar som var på prov i någon av SAS lounger (Arlanda?) som var väldigt lik Brussels Airlines nya Economystolar. Kan man förvänta sig att det blir dom eller kommer det vara något helt annat? Annars känns dom stolarna som ett väldigt bra och har fått bra betyg av passagerare, så vad tror ni?

Jag syftar på problemet att SAS kan inte konkurrera i ekonomiklass med bla Norwegian. Det är med att fylla så många businessclass samt economyextra som SAS kan få lönsamhet.

Du kan inte konkurrera där med gamla plan och gamla stolar!

Återigen, SAS plan är inte gamla, men inredningen må vara "Outdated".

En tidning i Norge gjorde nyligen en undersökning för att ta reda på om Norwegian verkligen var billigast till New York och Bangkok och det visade sig att i 3 utav 4 fall så var SAS billigare.

Tyvärr har jag ingen länk till artikeln, här är dock länk till en liknande artikel Lågprisflyg till New York

De hade DC-10 samtidigt med B747, sen DC-10 med 767 och sen överlappade de 767 med A330/340, fast det var väl mer under leveransen. De hade ju tom en order på MD11 ett tag.

Återigen, SAS plan är inte gamla, men inredningen må vara "Outdated".

En tidning i Norge gjorde nyligen en undersökning för att ta reda på om Norwegian verkligen var billigast till New York och Bangkok och det visade sig att i 3 utav 4 fall så var SAS billigare.

Tyvärr har jag ingen länk till artikeln, här är dock länk till en liknande artikel Lågprisflyg till New York

Exakt ett av SAS största problem, price management. Har varit inne på det tidigare, det är betydlig viktigare med prishöjningar än kostnadsreduceringar. 1% prishöjning ger mycket större effekt än 1% kostnadssänkning.

Exakt ett av SAS största problem, price management. Har varit inne på det tidigare, det är betydlig viktigare med prishöjningar än kostnadsreduceringar. 1% prishöjning ger mycket större effekt än 1% kostnadssänkning.

Visst är det så, det kan jag hålla med dig om.

Dock handlade det ju om SAS kan konkurrera med Norwegian i ekonomiklass...och det kan dom, men enligt min mening så borde dom inte göra det. SAS borde erbjuda en mycket bättre produkt än Norwegian och på så vis locka passagerare. Lite som Malmö Aviation, dom är inte billigast, men de erbjuder lite mer än sina konkurrenter och flyger på så vis med fulla kärror.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen