Senaste nytt

Bli först att testa SAS kommande app för NFC

Roger J

Medlem
Det strular en hel del med min Galaxy/Google Nexus (Android 4.0.4). Men har fått det att fungera några gånger:
-Loungereceptionen CPH - utan problem.
-Fast Track ARN - fungerat en gång m.en då kunde inte systemet känna igen mitt nummer.
-Inchecknings-kiosk - aldrig fått det att fungera.
-Loungerecpetionen ARN - appen piper till men sen händer inget.
Har aldrig fått någon reaktion i appen vid en gate so far.
 

agehall

Medlem
Jag tänkte försöka testa den på lördag när jag ska iväg till SFO. Om de får den att funka, så är det ju en riktigt smidig pryl imho.
 

Roger J

Medlem
Man får komma ihåg att det är beta, så räkna nte med att det fungerar typ. Rapportera här dock.
Vad jag förstår är ett problem uppdateringen av programvaran på flygplatserna vilket verkar vara en värld man inte vill kliva in i :)
 

Roger J

Medlem
Ni som testar: prova gärna kiosk, fast track, tax free, lounge, gate... i incheckningsdiskarna på ARN har de inga NFC-läsare dock.
 

ski

Medlem
Funkade inte alls på utresan i Luleå, vare sig i incheckningsautomat, security och vändkors. På hemresan ARN fungerade det i incheckningsautomat, men ej i security eller vändkors. Provar mer nästa vecka. Har Xperia S
 

Ubbe

Medlem
Jag kan ställa upp med en HOX en Sony Experia S och en Nexus7 förutsatt att jag får temporärt EB-Guldstatus så jag kan testa i loungen ;-)
 

agehall

Medlem
Jag testade med min HOX på ARN idag. Checkade in manuellt, så jag vet inte om kioskerna funkade eller inte.

Säkerhetskontrollen fick spel och bara läste om och om och om och om och om... Så det blev boardingkort.
Loungen verkade inte ens reagera på telefonen så det fick också bli boardingkort till slut.
 

Roger J

Medlem
Det är min erfarenhet också att det är nyckfullt att få telefonen/appen att överhuvudtaget reagera på att den är i närheten av NFC-läsaren.
Där jag lyckats bäst är Fast Track security på ARN T5. Där lyckas jag "beama iväg" min information. Men sen säger deras system att det inte känner igen kortet ("Card can not be read"). Funkar samtidigt bra med vanliga Eurobonuskortet och Smartpass-klistermärket (som jag har på en bagagetag) så mitt EB-nummer är ju korrekt i incheckningssytemet.
Detta får de nog ta en vända till innan det kan lanseras...?
 

lnixon

Medlem
Det är stor skillnad att prata med en passiv NFC-tagg och att prata med en telefon (som ju är en aktiv enhet). Det är olika protokollstackar som används i de fallen, så det är inte överraskande om det strular i ena fallet men inte det andra.
 

extacn

Medlem
Har nyligen bytt till en S3 mini som har NFC och kom ihåg den här tråden.
Är det ngn mening att ge sig på detta? Det ser ur som om det klingade av snabbt.
Har dessutom för mig att SmartPass-läsarna krånglar/inte används efter byte av incheckningssystem i våras?
Har kört uteslutande med TP-kortet, har ändå behövts halas upp ombord för en fri Cola... men nu har ju de förutsättningarna ändrats sedan förra veckan.
 
Toppen