Senaste nytt

Flytta utomlands av beskattningsskäl

Jag har jo testat på detta några vändor; sedan 1996 har jag varit folkbokförd, pluggat och jobbat i 5 länder. Det finns flera fördelar och nackdelar med alla länder, och jag anser att man måste titta på helheten och inte bara skatten. Jag har jo också bildat bolag i 4 länder, och har tittat på detta ur ett bolagsperspektiv.

Under senaste åren har jag sätt vad som händer när man fokuserar för mycket på skatteplanering. Jag har jobbat med en verksamhet som glömde bort att driva verksamhet. Det är jo lite konstigt att skatteplanera med nästan 0 i intäkt och ingen vinst. Som min alltid närvarande rådgivare (om jag vill eller inte - min far) observerade (som vanligt helt korrekt): "Det känns som ni lägger 100kr för att spara 50kr i skatt". Det stämde i detta fall. Jag tror det finns ett antal människor som har gått i samma rävsax som privatpersoner.

Jag tycker livssituation, livsmål, karriär, intressen och dyl måste med i sådan diskussion. Jag hade själv tänkt att inte flagga ut igen, något jag gjorde 2010. Jag personligen tycker den svåraste personekonomiska frågan är kopplat till att ha översikt över pensionsplanering.

Men, om vi skall tala om skatteoptimering är det några saker man skall komma ihåg:
"180 dagars regeln" - man får inte vistas i Sverige längre per år
"Väsentlig anknytning" - Skatteverkets favorit! En ren bedömningen som Skatteverket gör:
Har du flyttat från Sverige | Skatteverket [NS4 version]
"Obegränsat skattskyldig" - kopplas till ovan
Utmaningen är att man fortfarande har skyldigheter i Sverige många år efter att man har lämnat

Två länder som inte nämns:
Schweiz - fördelaktiga Kanton är Zug och Schwyz
Storbritannien - "Non Doms" det vill säga, man skattas bara på intäkter i Storbritannien

Fundera som sagt på vilket liv man vill leva först av allt, sen löser allt annat sig.

180-dagarsregeln är jag inte insatt i. Det som gäller för oss som bor utanför EU är sexmånadersregeln. Denna säger att vi max får spendera sex dagar per månad i Sverige, vilket bli 72 dagar per helår.

Jag har jo testat på detta några vändor; sedan 1996 har jag varit folkbokförd, pluggat och jobbat i 5 länder. Det finns flera fördelar och nackdelar med alla länder, och jag anser att man måste titta på helheten och inte bara skatten. Jag har jo också bildat bolag i 4 länder, och har tittat på detta ur ett bolagsperspektiv.

...
Jag tycker livssituation, livsmål, karriär, intressen och dyl måste med i sådan diskussion. Jag hade själv tänkt att inte flagga ut igen, något jag gjorde 2010. Jag personligen tycker den svåraste personekonomiska frågan är kopplat till att ha översikt över pensionsplanering.

Men, om vi skall tala om skatteoptimering är det några saker man skall komma ihåg:
"180 dagars regeln" - man får inte vistas i Sverige längre per år
"Väsentlig anknytning" - Skatteverkets favorit! En ren bedömningen som Skatteverket gör:
Har du flyttat från Sverige | Skatteverket [NS4 version]
"Obegränsat skattskyldig" - kopplas till ovan
Utmaningen är att man fortfarande har skyldigheter i Sverige många år efter att man har lämnat

Två länder som inte nämns:
Schweiz - fördelaktiga Kanton är Zug och Schwyz
Storbritannien - "Non Doms" det vill säga, man skattas bara på intäkter i Storbritannien

Fundera som sagt på vilket liv man vill leva först av allt, sen löser allt annat sig.

Nu vet jag inte helt om den här tråden har räddat mig eller bara informerat mig om att jag kanske satt mig i någon knipa. Angående Har du flyttat från Sverige | Skatteverket [NS4 version]
Har väl en enskild firma på mig i Sverige, som i princip är helt passiv men inget anmält till Skatteverket samtidigt som jag är utflyttad till Norge. När jag höll på att flytta ringde jag skatteverket som sade att det bara är att deklarera den enskilda firmans del i Sverige och vanliga inkomsten i Norge. Men läser jag det där så ser det ju definitivt inte ut som det utan att jag ska redovisa varenda krona i Sverige.

I värsta fall antar jag det blir någon slags dubbel beskattning där jag kan få betala mer pengar till Sverige eller nåt, fanken. Detta borde jag nog kolla upp.

(null)Har väl en enskild firma på mig i Sverige, som i princip är helt passiv men inget anmält till Skatteverket samtidigt som jag är utflyttad till Norge. När jag höll på att flytta ringde jag skatteverket som sade att det bara är att deklarera den enskilda firmans del i Sverige och vanliga inkomsten i Norge. Men läser jag det där så ser det ju definitivt inte ut som det utan att jag ska redovisa varenda krona i Sverige.
Kontakta gärna http://www.grensetjansten.no De har bra koll på hur man har ordning på det byråkratiska när man har verksamhet i både Norge och Sverige.

180-dagarsregeln är jag inte insatt i. Det som gäller för oss som bor utanför EU är sexmånadersregeln. Denna säger att vi max får spendera sex dagar per månad i Sverige, vilket bli 72 dagar per helår.

A380*G, du har rätt. Den korrekte termen är sexmånadersregeln.

Nu vet jag inte helt om den här tråden har räddat mig eller bara informerat mig om att jag kanske satt mig i någon knipa. Angående Har du flyttat från Sverige | Skatteverket [NS4 version]
Har väl en enskild firma på mig i Sverige, som i princip är helt passiv men inget anmält till Skatteverket samtidigt som jag är utflyttad till Norge. När jag höll på att flytta ringde jag skatteverket som sade att det bara är att deklarera den enskilda firmans del i Sverige och vanliga inkomsten i Norge. Men läser jag det där så ser det ju definitivt inte ut som det utan att jag ska redovisa varenda krona i Sverige.

I värsta fall antar jag det blir någon slags dubbel beskattning där jag kan få betala mer pengar till Sverige eller nåt, fanken. Detta borde jag nog kolla upp.

Innan min sista flytt ringde jag Skatteverket 4 gånger, talade med 4 olika handläggare och fick 4 olika svar. Sedan skrev jag ett brev där jag beskrev vad jag behövde ett utlåtande runt. Svaret jag fick var att det gick inte att besvara frågan innan, men Skatteverket ansåg att allt var principiellt efterhandsgranskning. Det fanns en utväg för mig; en rättslig process om jag behövde ett svar innan jag tog ett beslut.

Utmaningen inom skatterätten är bevisbördan. Jag upplever att inom skatterätten är du "Guilty until proven innocent" och inte som den anglosaxiska "case law principen" "Innocent until proven guilty".

Det är en fördel med Schweiz där man kan förhandla ett upplägg under en del år som privatperson och som rörelse.

Anlita en god rådgivare är det bästa. Det kan kännas dyrt men det är ingenting mot vad det kostar om det blir fel.

Och så kan det i vissa länder ta flera år innan man kan anses som inflyttad. Planering i god tid innan det är dags är A & O

Får göra det och tacka, snackade enbart med någon på skatteverkets företagsavdelning som sade kör på't. Men nu litar jag inte på det där för en skvatt.

När det gäller skattemydigheten i Sverige så kan du aldrig lita på en uppgift utan utgå från att den är fel i din ekonomiska planering. Allt kan ändras till din nackdel.
Den dagen är långt borta, då jag driver ett företag registrerat i Sverige.

Last edited:
Nu är det möjligt att en flytt blir av redan i Augusti för min del... Milano eller kanske Berlin (!).
Flytten är definitivt inte av skattemässiga skäl, utan det handlar om "internship" på mycket välrenomerade företag inom mitt område. Hoppas väldiga på Milano, även om det troligen blir mitt första jobb där jag går minus varje månad:p

A380*G,

Utmaningen inom skatterätten är bevisbördan. Jag upplever att inom skatterätten är du "Guilty until proven innocent" och inte som den anglosaxiska "case law principen" "Innocent until proven guilty".
.
Det är inte bara som du upplever det.
Det är fastställt i lag att det är så.

Toppen