Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Har sett den där listan också. Kände mig ganska nöjd när jag lyckades boka bord på Noma för 4 st en lördag kl 19.

Dock så tycker jag inte att det var otroligt svårt att få bord. Man gör helt enkelt precis som när det släpps konsertbiljetter till omåttligt populära artister; kollar exakt när de öppnar för nya reservationer och sedan "hänger man på låset" på boknings-sidan. Trickset på Noma är att välja veckoöversikten som visar när det finns lediga bord, därefter väljer man en dag som passar. Har man dock bestämt sig för en specifik lördagskväll och inte kan vara flexibel så blir det väldigt, väldigt svårt. Men Noma är en av dessa restauranger där man först bokar bord, sedan flygresan :)

Enligt mig är Sukiyabashi Jiro är svårare eftersom man måste få tag i en guide eller någon som pratar japanska (har läst att denne dessutom bör prata Tokyo-dialekt, men vet inte om det stämmer) och som kan följa med till restaurangen. Jag får se nästa gång jag är i Tokyo. Sedan bör man ju komma ihåg att det kostar 3-4000 kr, och då ingår inte ens vin. Hela kalaset är över på 15-20 min, så priset per timme för denna kulinariska upplevelse blir helt sanslöst högt.

Vore kul att dra ihop en mileage run / segment run kombinerad med god mat! Är någon sugen?
Inte helt omöjligt att jag kan bli med på något sånt! Min kvalificeringsperiod börjar 1 augusti och innan det har jag inte tid, men det hade verkligen varit kul med en BC.se "culinary mileage run"! :)

Mmm, nu har jag fördelen av att bo i CPH så det är egentligen bara att sätta upp sig på reservlistan de kvällar jag är hemma och vänta. Det var för övrigt så jag fick bord på Noma den enda gång jag ätit där!

Skulle kunna göra en intra-europeisk culinary mileage run. ARN (Frantzén / Oaxen) - CPH (Geranium eller kanske min favorit, Sölleröd) - London (Dinner by Heston) - Lyon (Bocuse) - Bilbao / San Sebastian (Mugaritz, Arzak) - Strasbourg / Baiersbronn (Bareiss m.fl.) - Göteborg (K&V).

Låter görligt under en helg ;)

Skulle kunna göra en intra-europeisk culinary mileage run. ARN (Frantzén / Oaxen) - CPH (Geranium eller kanske min favorit, Sölleröd) - London (Dinner by Heston) - Lyon (Bocuse) - Bilbao / San Sebastian (Mugaritz, Arzak) - Strasbourg / Baiersbronn (Bareiss m.fl.) - Göteborg (K&V).

Låter görligt under en helg ;)

Nu sitter jag och dregglar framför skrivbordet. Det låter som en run i min smak!

Så, förra veckans eskapader i London bjöd på blandad kompott.

The Ledbury var väl helt ok. Alltid roligt att bli omhändertagen, men köket / serveringen klarade inte riktigt av att leverera felfritt. Fick vänta 45 minuter på förrätten. På den tiden han vi såklart dricka ur champagnen, och bli lätt irriterade. När förrätten väl kom så fick vi ingen ursäkt eller ens påfyllda glas. Ursäkten kom istället 2 timmar senare när vi betalade (och slapp Service Charge, utan att vi så mycket som klagade). Annars vanlig klassisk mat. Upplevde det som billigt.

Dinner By Heston. Helt annan känsla i serveringen, köket och så vidare. Meat fruit till förrätt är omtalad, och jag blev inte besviken (kan man bli det när man får in en "mandarin" som visar sig vara gåslever?). Också klassisk mat, men med en twist. Jag upplevde även detta som billigt.

Av dessa två skulle jag välja Dinner By varje gång. Vet dock att The Ledbury är ojämna, och jag får väl dit igen och testa.

Ska till NY om exakt en månad.

Är det Per Se som gäller?
Eller vad har ni några andra favoriter?

Jag är ju ett stort fan av Keller, men jag skulle nog allra helst försöka få bord på 11 Madison Park, som rankas högst i nordamerika på senaste listan, femma i världen. Men så har jag ju varit på både Per Se och Daniel tidigare.

Jag ska på lördag prova The Square i London. Är det någon som har ätit där och har en uppfattning om restaurangen?

Jag ska på lördag prova The Square i London. Är det någon som har ätit där och har en uppfattning om restaurangen?

Ja, detta var en av mina första stora upplevelser. Måste ha varit 2007 eller 2008. Fantastisk mat, väldigt franskt, otrolig service. Inte klackarna i taket direkt men förstås riktigt bra. Väl värd två stjärnor.

Ja, detta var en av mina första stora upplevelser. Måste ha varit 2007 eller 2008. Fantastisk mat, väldigt franskt, otrolig service. Inte klackarna i taket direkt men förstås riktigt bra. Väl värd två stjärnor.

Det låter bra! Ska bli intressant att jämföra mot den hårda konkurrans av andra London-restauranger som ligger högt i topp för mig (ex. Dinner by Heston).

Toppen