Randy Marsh
Medlem
Har sett den där listan också. Kände mig ganska nöjd när jag lyckades boka bord på Noma för 4 st en lördag kl 19.
Dock så tycker jag inte att det var så otroligt svårt att få bord. Man gör helt enkelt precis som när det släpps konsertbiljetter till omåttligt populära artister; kollar exakt när de öppnar för nya reservationer och sedan "hänger man på låset" på boknings-sidan. Trickset på Noma är att välja veckoöversikten som visar när det finns lediga bord, därefter väljer man en dag som passar. Har man dock bestämt sig för en specifik lördagskväll och inte kan vara flexibel så blir det väldigt, väldigt svårt. Men Noma är en av dessa restauranger där man först bokar bord, sedan flygresan
Enligt mig är Sukiyabashi Jiro är svårare eftersom man måste få tag i en guide eller någon som pratar japanska (har läst att denne dessutom bör prata Tokyo-dialekt, men vet inte om det stämmer) och som kan följa med till restaurangen. Jag får se nästa gång jag är i Tokyo. Sedan bör man ju komma ihåg att det kostar 3-4000 kr, och då ingår inte ens vin. Hela kalaset är över på 15-20 min, så priset per timme för denna kulinariska upplevelse blir helt sanslöst högt.