Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

I mitt jobb testar jag betallösningar med mina egna kort. Det händer att jag gör transaktioner på 1kr styck i kortterminaler tillhörande kunder i alla nordens länder inom loppet av några minuter men Amex har aldrig gjort något väsen. Inte heller när jag gör 20 transaktioner i rad på 20 olika terminaler. Inga av mina kort har blivit spärrade och ingen har ringt och frågat vad jag håller på med. De kort jag har är SAS Amex, SAS Mastercard, SAS Diners och ett vanligt Swedbank kort.

Min personliga favorit, under alla år med AMEX och huxfluxande runt världen och inga problem alls så skulle jag i höstas gå in på DUKA och köpa en present till en kompis som fyllde år. En styck Le Crouset gryta för 600:- och fet DECLINE. Kön blir jättelång bakom och jag hade så klart inget annat kort med mig just då. Då blir man, huh vad hände men kassörskan ringde upp dem och verifierade att det var ok och köpet gick igenom. Kontentan, hålla mig borta från hushållsbutiker =)

Undrar vad de har för parametrar, jag fastnade på att jag beställde på två olika webbutiker varav en i USA, att handla på webben ingår absolut i mitt normala mönster, jag fick ingen förklaring till kundtjänst mer än "nu har vi tagit bort lite spärrar". Jaha? Jag är långvarig kund hos amex, men hade då nyligen bytt till deras eurobonus-kort. Man får dra slutsatsen att historiken nollställs när man byter modell på kort.

Nu undrar jag om jag inte har fått mitt Diners spärrat. Det gick inte att använda kortet för en stund sen trots att de skulle ta Diners. Jag är på resa och köpet avviker inte från något annat jag gjort nyligen. Jag har nått upp till ett ganska stort utestående belopp som jag tror är större än någonsin tidigare och även om det är klart lägre än vad många andra ibland når upp till funderar jag på om det är anledningen till att jag misslyckades med köpet. Ingen fara för mig dock för Mastercard funkade utan problem.

Först får du tänka till hur ofta något "fuffens" händer? Det känns som att det är ganska sällsynt idag.

Öööh, det är väldigt, väldigt, väldigt vanligt? I UK gjordes det häromåret "fraudulent transactions" för sisådär 5,3 miljarder SEK.

Som läget är idag handlar det inte så mycket om huruvida ens kortnummer har blivit stulet eller inte, utan om skurkarna hinner utnyttja det innan kortet går ut - det stjäls fler kortnummer än vad som hinner utnyttjas.

Jag har varit i Norge, Tyskland, Österrike, Italien, England och USA och handlat. Även handlat på nätet till annan adress (i USA) utan att bli uppringd av AMEX. I och för sig har jag ju varje gång köpt biljetterna på AMEX-kortet så resorna har ju stämt med konsumtionen...

/LinuxSam

Öööh, det är väldigt, väldigt, väldigt vanligt? I UK gjordes det häromåret "fraudulent transactions" för sisådär 5,3 miljarder SEK.

Som läget är idag handlar det inte så mycket om huruvida ens kortnummer har blivit stulet eller inte, utan om skurkarna hinner utnyttja det innan kortet går ut - det stjäls fler kortnummer än vad som hinner utnyttjas.

Fördelat på antalet kort så är det inget stort problem nej.

Fördelat på antalet kort så är det inget stort problem nej.

Jag vet inte riktigt vad din tes är. För kortutgivarna är det ett stort problem; det är inte för skojs skull som chip&pin införs i Europa, eller som min bank regionspärrar mitt bankkort så att det bara går att använda i specifika delar av världen. Till exempel.

För den enskilde kortkunden är det kanske inte så stort problem, eftersom bankerna oftast tar ansvaret för förlusterna, och för att bankerna har blivit så bra på att detektera onda transaktioner att de hinner spärra kortet innan det gjorts alltför många transaktioner.

bankerna har blivit så bra på att detektera onda transaktioner att de hinner spärra kortet innan det gjorts alltför många transaktioner.

Jag ska förresten tillägga att om Amex är så pigga på att spärra kort som det låter i den här tråden, så tyder det på att de är dåliga på att identifiera onda transaktioner.

Jag vet inte riktigt vad din tes är. För kortutgivarna är det ett stort problem; det är inte för skojs skull som chip&pin införs i Europa, eller som min bank regionspärrar mitt bankkort så att det bara går att använda i specifika delar av världen. Till exempel.

För den enskilde kortkunden är det kanske inte så stort problem, eftersom bankerna oftast tar ansvaret för förlusterna, och för att bankerna har blivit så bra på att detektera onda transaktioner att de hinner spärra kortet innan det gjorts alltför många transaktioner.

Säkerheten på korten är värdelös, vill dom göra något åt problemet så kan dom. Allt handlar väl bara om att förlusterna inte är nog stora för att göra det. Det är min tes till att det inte är många bedrägerier om man ser till antalet kort.

Toppen