Enligt SeatExpert,
Airbus A340-300 har 46 Business class stolar och
Airbus A330-300 har 34 Business class stolar
7 rutter är opererade av Airbus A340-300
- Köpenhamn-Beijing: 343
- Köpenhamn-Shanghai: 343
- Köpenhamn-Tokyo: 343
- Köpenhamn-Chicago: 343
- Köpenhamn-Washington: 343
- Köpenhamn-Newark: 343
- Köpenhamn-San Francisco: 343
4 rutter är opererade av Airbus A330-300
- Köpenhamn-Newark: 333
- Oslo-Newark: 333
- Stockholm-Newark: 333
- Stockholm-Chicago: 333
För enkelhets skull säger vi att det är daglig flight på alla rutter.
46 stolar x 7 rutter = 322 stolplatser dagligen per riktning
34 stolar x 4 rutter = 136 stolplatser dagligen per riktning
Totalt: 458 stolplatser dagligen per riktning
458 stolplatser x 365 dagar = 167.170 stolplatser per år per riktning
och vi säger att genomsnitt 80% av platser är tagna av betalda resenärer.
167.170 stolplatser x 20% = 33.434 stolplatser per år per riktning
Enligt
Napapijri:s inlägg finns det
74.000 EBG i hela världen.
Här säger vi att hälften av dem är kvalificerade av segments, så hälften av dem har tillräckligt mycket poäng för att kunna boka bonusresor i Business class på longhaul.
74.000 EBG medlemmar x 50% = 37.000 personer
33.434 stolplatser per år / 37.000 personer = räcker inte till alla
OBS: Det är grov beräkning utan hänsyn till revenue management. Siffrorna är inte baserat på analys eller statistik.