Senaste nytt

Tillgänglighet för SAS Business Class Longhaul awards 2013

Homer

Medlem
Att man inte får använda vouchern för open jaw bokningar är ett annat problem,
för visst släpps det platser i C till SFO, men bara ena vägen.
SFO.jpg
 

Bumsen

Medlem
Bokade en helg till NYC i början av Nov (C). Fick leta länge och till slut hittade jag två platser för en vecka sedan. Utbudet är magert!!
 

Tockstew

Medlem
Fick lov att bränna vouchern på Eco extra till Teneriffa i brist på bättre........iaf hyfsat lång flygning:) Men annars håller jag med tillgången är skral och urvattnar definitivt värdet på vouchern. Förstår dock SAS. Det är ju inte optimalt ur ett (kortsiktigt) företagsekonomiskt perspektiv att slänga ut awardplatser så alla blir nöjda.
 

VonMögen

Medlem
Bedrövligt med tillgång för Amex 2-4-1. Ska kanske tilläggas att den bild av awardsplatser som dyker på på SAS egna hemsida inte stämmer med de stolar som Amex köpt in sig på, allt enligt uppgift från callcentrat i Tallinn. Gick själv igenom alla dagar i juni-aug för att komma till USA, men det gick inte att hitta 2 t/r i C.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt SeatExpert, Airbus A340-300 har 46 Business class stolar och Airbus A330-300 har 34 Business class stolar

7 rutter är opererade av Airbus A340-300
  • Köpenhamn-Beijing: 343
  • Köpenhamn-Shanghai: 343
  • Köpenhamn-Tokyo: 343
  • Köpenhamn-Chicago: 343
  • Köpenhamn-Washington: 343
  • Köpenhamn-Newark: 343
  • Köpenhamn-San Francisco: 343
4 rutter är opererade av Airbus A330-300
  • Köpenhamn-Newark: 333
  • Oslo-Newark: 333
  • Stockholm-Newark: 333
  • Stockholm-Chicago: 333

För enkelhets skull säger vi att det är daglig flight på alla rutter.

46 stolar x 7 rutter = 322 stolplatser dagligen per riktning
34 stolar x 4 rutter = 136 stolplatser dagligen per riktning

Totalt: 458 stolplatser dagligen per riktning​

458 stolplatser x 365 dagar = 167.170 stolplatser per år per riktning

och vi säger att genomsnitt 80% av platser är tagna av betalda resenärer.

167.170 stolplatser x 20% = 33.434 stolplatser per år per riktning​

Enligt Napapijri:s inlägg finns det 74.000 EBG i hela världen.

Här säger vi att hälften av dem är kvalificerade av segments, så hälften av dem har tillräckligt mycket poäng för att kunna boka bonusresor i Business class på longhaul.

74.000 EBG medlemmar x 50% = 37.000 personer

33.434 stolplatser per år / 37.000 personer = räcker inte till alla​

OBS: Det är grov beräkning utan hänsyn till revenue management. Siffrorna är inte baserat på analys eller statistik.
 

Stefan62

Medlem
Jag upplever det svårare än någonsin att utnyttja Eurobonus poäng på SAS Business Class longhaul. Har snart två 2-4-1 vouchers och 400k+ poäng men hittar inga lediga stolar. Vad tycker ni?

Jag ser att det finns Eurobonus-resor i C till EWR i augusti och september - men dessvärre nästan uteslutande bara en plats per avgång.

Har BC någon kontakt på SAS som kan påverkas?
 

Storsteffe

Medlem
Sist jag åkte SAS från USA var i mars 2012 och då fanns det på den flighten inga reward platser dan innan i C men kabinen var halvfull???? Klart man ska spara ett par platser om nån får för sig att köpa en biljett i sista minuten men det lär ju inte vara ofta som ett helt fotbollslag bokar en fullprisbiljett i sista minuten. Poängen är alltså att det inte ens hjälper att vara flexibel, på BA dyker det "alltid" upp platser nära avgång. SAS IT?
 

Stefan62

Medlem
Sist jag åkte SAS från USA var i mars 2012 och då fanns det på den flighten inga reward platser dan innan i C men kabinen var halvfull???? Klart man ska spara ett par platser om nån får för sig att köpa en biljett i sista minuten men det lär ju inte vara ofta som ett helt fotbollslag bokar en fullprisbiljett i sista minuten. Poängen är alltså att det inte ens hjälper att vara flexibel, på BA dyker det "alltid" upp platser nära avgång. SAS IT?

Tänk...vilket "good-will"-värde det skulle vara om SAS några dagar före avgång släppte åtminstone hälften av de osålda platserna till EB...
 
Toppen