Jag beklagar verkligen det inträffade. Det är konstigt att folk inte klarar av att hålla reda på skillnaden vad som är mitt och ditt!
Vad som går att göra, förutsatt att du bor i villa eller längst ned på markplan i lägenhet:
- Galler framför fönstren med skruvar som enbart går att skruva IN (det finns speciellt skruvar där man tagit bort en del av spåren så att skruven alltså bara går att skruva in). Märk väl att det då inte får finnas något glapp mellan galler och fönsterkarm så man kan sticka in t.ex. en tigersåg eller liknande. Gallret måste också vara av sådan kvalitet att det inte går att såga sönder i första taget.
- Om man inte vill ha galler så blir det i så fall säkerhetsglas med speciell film som gör att man i princip inte ens kan skjut 357 magnum kulor genom fönstren. Brukar man iofs bara använda i butiksfönster, men finns inget i princip som hindrar en privatperson att göra samma sak.
- WEB kamera via NAS, som nämnts ovan, fungerar rätt hyggligt bra. Synology har som någon nämnt en kamera app som gör det de flesta eftersöker. De, Synology, har tom. en serie av sina NASar som enbart är till för övervakning. Relativt billigt. Men kom ihåg att förse NAS med batteribackup och strömma även videon ut på internet om det går så att evnt inspelad sekvens ligger i "molnet" så att tjuvarna inte tar NASen under armen och därmed bär iväg på bevisen...
- Rörelsesensorer på utsidan som tänder upp runt huset om någon rör sig på utsidan - ingen tjuv vill dra uppmärksamhet till sig...
- Röresesensorer på INSIDAN som tänder upp på samma sätt på insidan. Återigen - ingen tjuv vill dra nyfikna blickar till sig i onödan.
- I princip kan man ju ansluta en siren på utsidan också - om tjuven/tjuvarna blir störda så kommer dom garanterat dra innan någon kommer och tar dom på bar gärning. Men man får välja: Antingen att de får med sig 10% eller 100% och bara kanske blir fast. Att skrämma skiten ur dom är bättre anser jag - men det finns säkert delade meningar om detta.
Tänk även på brandskyddet - om du sätter upp hinder på vägen in - så är det även hinder på vägen UT. Självklart skall tjuven ut så har de kommit in är det ju bra om de inte kommer ut - men detta måste vägas mot möjligheten att evakuera vid brand - bara så man inte glömmer detta viktiga scenarie.
Sedan kommer vi till vad man kan göra inne:
- Att ha dolda lådor som inte uppenbart finns där - ja det är självklart bra. Jag tänker då inte nämna hur man gör - uppfinnaren är bäste vän helt enkelt.
- Att ha ett brandskåp fastskruvat kanske kan hjälpa för vissa typer av saker, men tänk på att dessa självklart drar till sig tjuvens ögon och de kanske försöker bryta upp det. Så kanske inte de goaste värdesakerna där...
- Grannar som någon nämnt är guld värda. Bra vänner runt om en som håller ett öga - ja det skadar i alla fall inte. Grannsamverkan brukar man kalla det, och man kan be polisen komma förbi och tala om hur och vad man skall göra i en villaförening eller liknande.
Sist men inte minst, precis som några redan nämnt, skylta inte med om man är hemma eller ute och reser. Ett enkelt sätt kan vara att sätta upp ett helt automatiserat system för att tända lampor på skiftande tider när man både är hemma och borta. Själv har jag ett fullbyggt Telldus Tellstick system med rätt mycket lampor som alltid styrs helt automagsikt. Men idag skulle jag rekommendera att man tittar på z-wave och då främst Fibaro eller Vera LIght. Lite dyrare men såååå mycket mera flexibelt och träffsäkert (alltså gör som man vill, lite mera pro system alltså). Just att skapa ett konstant skeende av att lampor alltid tänds (och INTE alltid på samma tid!!) är alltid bra - då kan de inte veta om man är hemma eller inte...