Senaste nytt

Morgonpasset i P3 - 21/8 Prisjusteringar

Det där är faktiskt ett problem som jag inte känner igen. Jag brukar få väldigt konsekventa priser när jag söker flygbiljetter.

Jag håller med. Jag brukar förvisso rensa sparat data i IE väldigt regelbundet, men jag kan ändå inte påminna mig om att jag upplevt detta. Givetvis om jag försökt en dag senare eller så kan priset ha ändrats men inte annars.

Jag har upplevt någon gång att avbrutna bokningar på SJs sida verkade höja priset, men det kan ju ha varit en olycklig slump.

Det här beror nog på att SJs system håller platsen medan du bokar, sedan släpps den inte omedelbart när du avbryter. Nästa som kommer får då ett högre pris eftersom det ser ut som att det är färre platser tillgängliga.

Jag vet dock inte om dom lyckats få till det ännu...

Mvh
/NotRyan

Det här beror nog på att SJs system håller platsen medan du bokar, sedan släpps den inte omedelbart när du avbryter. Nästa som kommer får då ett högre pris eftersom det ser ut som att det är färre platser tillgängliga.

Så gör SAS.se också. Jag bokade en Z biljett (sista som fanns) och så sket sig något när betalningen skulle göras så bokningen blev aldrig genomförd. Jag provade att ringa SAS men de kunde inget göra. Ca en timme senare dök platsen upp igen och jag kunde boka den. :)

Det har ju sagts ett tag att online-resebyråer gör detta. Det finns ett företag som tillhandahåller en tracking-cookie som används ev exempelvis Expedia. Det är den som gör att du exempelvis kan få annonser om resmålet du precis sökte på Expedia, någon annanstans. Har för mig att den heter bluecot (cookien).

Har svårt att tänka mig att bolagen själva använder sig av detta dock.

Är det möjligt att själv skicka iväg priset uppåt med CHF 128 på bara en kväll?
Jag tittade på hotell nära Zürich flygplats och tänkte boka in mig på Hilton. Det blev dock inte av. Jag kollade lite senare igår och hittade återigen priset CHF 148 för en natt. Även denna gång blev jag avbruten i mitt bokande av annat som behövdes göras.
Sent igår kväll fick jag så äntligen tid att göra färdigt bokningen. Jag såg då att priset höjts till CHF 220 per rum. Jag tyckte att det lät dyrt så jag loggade ut och loggade in igen. Vips så var priset uppe på 276 per rum.
Hotels.com har fortfarande rummet för 1300 kronor.

Vad tror ni? Är det jag som har pumpat upp priset? Notera nedan att det bara är den natten jag ska bo där som har blivit så dyrt.

DATES PRICE PER NIGHT (CHF)
Nov 09 Sat — Nov 10 Sun From CHF 148 * per room
Nov 10 Sun — Nov 11 Mon From CHF 148 * per room
Nov 11 Mon — Nov 12 Tue From CHF 172 * per room
Nov 12 Tue — Nov 13 Wed From CHF 172 * per room
Nov 13 Wed — Nov 14 Thu From CHF 276 * per room
Nov 14 Thu — Nov 15 Fri From CHF 220 * per room
Nov 15 Fri — Nov 16 Sat From CHF 148 * per room
Nov 16 Sat — Nov 17 Sun From CHF 148 * per room
Nov 17 Sun — Nov 18 Mon From CHF 148 * per room

Hmmm, det här har jag upplevt, att priser går upp ju mer man kollar och jämför och sedan slår man till på datum och priser som man inte är 100% nöjd med men man känner att man i alla fall inte vill ha något sämre. Ska definitivt rensa kakor lite oftare efter att ha läst detta.

Har för mig att jag läste någonstans att Ryan Air höjer priserna om man går in flera gånger och söker?

Jag vet dock inte om dom lyckats få till det ännu...

Mvh
/NotRyan

Ja det stämmer att systemet låser biljetten så då kan det bli att "nästa" biljett är lite dyrare.
Det märks särskilt när man ringer om en resa som man har misslyckats att boka, då kan det vara så att de inte kommer åt biljetten man vill ha färän efter 30 minuter pga att man har varit och petat i den..

Flygpriser däremot är väl mer transparenta, i alla fall hos "seriösa" flygbolag som har fix pris per bokningsklass?

Toppen