Senaste nytt

Det står "fel" priser på sas.se på deras biljetter

Gnopps

Medlem
Nu vet jag inte exakt hur SAS system fungerar. Men generellt kan man säga att GDSer (Amadeus) inte tillåter att man tar ut priser över en tidsperiod. Så flygbolaget/resebyråer gör sökningar för enskilda datum t.ex. varje morgon och sparar (cachar) priserna hela dagen. När du sedan klickar på en dag, så görs en ny sökning med aktuella priser, som kan ha ändrats sedan morgonen.
Tilläggas där kan att varje sökning för det mesta kostar pengar för den som utför den (dvs. SAS). Dock är det ju ett utmärkt förslag ovan att använda andra användares sökningar som bas.
 

agehall

Medlem
Nu vet jag inte hur mycket trafik SAS hemsida har, men om de har stora toppar, så behöver de antagligen cacha ganska mycket och då kan det kosta för mycket att uppdatera kalendern hela tiden, för jag antar att de inte laddar datat som presenteras i kalendern mha XHR.

Jag har stött på motsvarande problem när jag hackat på en del siter med ganska hög trafik. Då får man göra lite trade-offs. De flesta märker ingen skillnad ändå.. Att folk som hänger här märker av diffen hos SAS är ju inte så konstigt, vi är ju medvetna resenärer. Dock är vi i minoritet....
 

CarlT

Medlem
Just högre priser brukar folk i allmänhet vara rätt duktiga att upptäcka ändå väl? Förståelsen om vad ordet cache innebär och hur IT-system byggs är inte den bästa dock..
 

walle33

Medlem
Samma problem här också, otroligt irriterande!

Alla priser alla datum var mer eller minder +1500-3000kr. Inget stämmer :S

sas priser.png
 

olsson

Medlem
Blir alltid galen när det står ett pris som då indikerar att det finns biljetter men när man öppnar fliken så finns det inga alls. Blir inte lika kinkig av att priserna inte stämmer.
 

Ghoose

Medlem
sjukt störande, har haft det problemet en mängd gånger det senaste. Likadant på awards sidorna... Står att det skall finnas vissa datum men när man klickar på fliken finns det inga award platser :(

Detta måste de väl ändå kunna lösa rätt enkelt?
 

Najk

Medlem
Håller med, sjukt störande när man väl scannar olika datum och olika rutter för att hitta billiga biljetter för att sedan se att det ändå inte stämmer.
 

AABack2ARN

Medlem
Priserna uppdateras en gång om dagen på "flikarna" så detta kan hända.

Jag har viss förståelse för att priserna uppdateras i nattliga körningar för att hålla prestanda uppe etc. Men gäller det ALLA rutter som SAS har publicerat eller bara vissa? Det går ju att få en hel del kombinationer i och med att man kan starta sin resa lite varsomhelst?

Är det några rutter där flikarna verkar beräknas i realtid (dvs vid förfrågan)?
 
Toppen