Senaste nytt

SAS återinför bonuspoäng för företagskunder i Norge och stämmer den norska staten

Här är själva Press release från idag:

Business travelers who take domestic flights in Norway will soon be able to gain the rewards and benefits that EuroBonus members in the rest of world can enjoy.

SAS is now set to introduce its EuroBonus rewards program for domestic flights in Norway with SAS and Widerøe, which means companies with business agreements can offer their employees points when they fly with the airlines.

"Our legal opinion is that the terms of business agreements are not subject to the provision that bans bonus points being earned on domestic flights in Norway," says Eivind Roald, Executive Vice President Sales & Marketing at SAS.
"It is important for us to be able to offer our entire package of rewards and offers, which means we are delighted that we can now offer business travelers the same benefits as other EuroBonus customers who fly to or from Norway and anywhere else in the world," adds Roald.

SAS also intends to file a lawsuit to establish that the ban on bonus programs for domestic flights in Norway cannot be legally enforced for other customers either. The basis of this lawsuit is that the government is in breach of EEA rights and regulations in maintaining the ban, which is unique in the world. And that the competition picture in the airline industry has change dramatically since 2002.

ESA (EFTA Surveillance Authority) also sent a so-called Letter of Formal Notice to Norway in July 2012 stating that the ban is not in line with EEA rules and regulations.

This information was brought to you by Cision Press Release & News Distribution | Cision Wire The following files are available for download:
http://mb.cision.com/Main/290/9375463/95771.pdf
 
Som sagt kommer detta slå hårt mot DY speciellt om man sedan också kör det mot privatresor också.
Får man igenom detta så kommer det helt klart "boosta" kursen på SAS-aktien.

Det skall bli intressant och se hur DY svarar på denna "attack"..!?
 
Det farliga är om SAS förlorar i domstolen.
Då kan bolaget få betala skyhöga böter istället till sista Sovjetstaten... vid max bötesbelopp blir det miljardbelopp. Det kan bli slutet för SAS.
Jag har mycket svårt att se SAS ledning överleva en förlust i domstolarna.
Kjos verkar ha stort stöd av allmänheten i Norge vad gäller totalt bonusförbud på inrikes. Beslutet har gällt i mer än 10 år nu och man minns bara det dåliga. I Norge skyllde man Bratheens fall på SAS Eurobonus program. Därför förbjöds programmet.
 
SAS köpte Bratheens strax innan bolaget skulle ha gjort konkurs.
Samtliga flygbonus program totalförbjöds i Norge.

I den norska debatten skylls Bratheens väg mot konkurs ha varit orsakad av SAS generösa Eurobonus program. Man påstår att folk ratade BU billigare biljetter för att samla på sig EB poäng på betydligt dyrare SAS biljetter.
Det är något Björn Kjos mycket taktiskt och framgångsrikt fortfarande spelar på. Han hävdar att nu istället Norwegian kommer hamna i samma situation som BU gjorde och stora skaror människor kommer rata billiga DY biljetter och köpa dyra SAS biljetter som ger EB poäng.

Norska regeringen vill ha ett fortsatt förbud mot flygbonus i Norge.
SAS måste ha rejält på fötterna för att vinna den här striden.
 
Man blir nästan mörkrädd av att läsa kommentarer från vissa personer i vårt grannland.
Någon som gång på gång upprepar att SAS vill föra in bonusprogrammet för att tjäna mer pengar, och för att tjäna mer pengar kommer de höja priserna.
Jag skulle gissa på att de kommer tjäna mer pengar på andra sätt än höjda priser, kanske fler lojala resenärer som väljer SAS framför Norwegian om priset är detsamma. Det har inget med att höja priser att göra.
Svenskar reser med Norwegian inrikes i Sverige trots att SAS flyger samma sträckor och erbjuder bonusprogram, varför skulle inte norrmännen kunna göra samma sak? Om nu SAS höjer priserna (som vissa påstår) så finns det ju än mer anledningar att åka med Norwegian i så fall.
 
Nu händer det.

Screenshot20130326_2.jpg

SAS skrev:
Intjäning av EuroBonus-poäng på norskt inrikesflyg genom SAS Credits företagsavtal

Har ditt företag ett avtal med SAS och önskar tjäna EuroBonus-poäng på inrikesflyg i Norge för sina anställda, så kan företaget nu få det inkluderat i företagsavtalet.
Förutsättningar för att tjäna EuroBonus-poäng på norskt inrikesflyg:
  • Att företaget* har ett avtal med SAS som inkluderar intjäning på norskt inrikesflyg.
  • Att de anställda reser på uppdrag av företaget.
  • Att resan sker med SAS och på utvalda Widerøe-rutter.
  • Att den resande själv sörjer för att det egna EuroBonus-numret och företagskoden (CMP-koden) registreras vid bokning av resan.

Har du frågor? Kontakta gärna Corporate Support på credits@sas.se eller 08-797 22 02.

SAS Credits-avtal som inkluderar intjäning av EuroBonus-poäng inom Norge hittar du här.
Nyheter - SAS
 
Är det bara jag som tycker att detta är lite konstigt. Du kan tjäna poäng när du reser i tjänsten (dvs när någon annan betalat din biljett - är du egen företagare drar du av biljetten).

I de ganska många länder pågår det diskussioner huruvida man skall beskatta poäng på tjänsteresor eftersom förmånen tillfaller någon som inte betalat för den.

I Norge gör man precis tvärtom: tillåt detta på tjänsteresor och fortsätt uttryckligen förbjuda detta för privatresenärer som betalar biljetter med sina egna beskattade pengar.

Jäkligt märkligt! Men vad kan man vänta sig av den sista...
 
Smart drag av SAS jurister att utforma det hela med företagsavtal som paraply. Mao inte så mycket för DY att kontra med när man har redan förlorat striden om kunden. Här vill jag gärna ge en känga till alla företag som istället för att främja konkurrens och resultat håller gärna till dåligt utformade regler.
 
Toppen