Senaste nytt

Amex inför månadsavgift för SAS Classic

M.K

Medlem
IMG_2154.jpeg

Jag råkade se detta nu i loungen och inte sett detta nämnas tidigare. Jag har detta kort med 150k i kreditlina som främst oanvänd kredit för mitt score och såklart sista backup kort. Jag hoppas det går att bara betala ett år direkt, slippa inmatningen varje månad för en struntsumma. Lite kul motsägande info på hemsidan :)

Visa bifogad bild 177225

Jag råkade se detta nu i loungen och inte sett detta nämnas tidigare. Jag har detta kort med 150k i kreditlina som främst oanvänd kredit för mitt score och såklart sista backup kort. Jag hoppas det går att bara betala ett år direkt, slippa inmatningen varje månad för en struntsumma. Lite kul motsägande info på hemsidan :)
Kul att de listar att det bästa med just detta kortet är att det är utan avgift. Dvs de informerar om att de tänker ta bort sin USP.... :eek:

Efter 1/11 kanske det står:

Det bästa med SAS Amex Classic
Inget alls.

Ni som har sas amex classic just nu, ska ni uppgradera till sas amex premium eller hur gör ni? Funderar på att gå över till Amex Cashback istället. Men samtidigt så känns det också lite meningslöst för att om man spenderar 100 000 kr på ett år på det kortet får man tillbaka 830 kr, det är inte mycket pengar direkt.

Last edited:
Där blev det dessvärre tack och adjö Amex. Tråkigt, Amex var bra under många år och hade elite i nästan tio års tid. Sämre tillgänglighet på bonusresor i business gjorde att jag gradvis via premium degraderat mig till fjuttkortet Classic. 30 SEK/månad är ingen hög avgift, men kortet är dessvärre också i fjuttigaste laget och får ungefär samma saker eller bättre via mastercard. Kommer inte uppgradera till Elite och tycker MC premium är mer värt än AMEX dito. Får hoppas tillgängligheten på bonusresor i business förbättras för kvarvarande amex elite....

Där blev det dessvärre tack och adjö Amex. Tråkigt, Amex var bra under många år och hade elite i nästan tio års tid. Sämre tillgänglighet på bonusresor i business gjorde att jag gradvis via premium degraderat mig till fjuttkortet Classic. 30 SEK/månad är ingen hög avgift, men kortet är dessvärre också i fjuttigaste laget och får ungefär samma saker eller bättre via mastercard. Kommer inte uppgradera till Elite och tycker MC premium är mer värt än AMEX dito. Får hoppas tillgängligheten på bonusresor i business förbättras för kvarvarande amex elite....
Vad gillar du med MC premium? Har aldrig kollat in det kortet riktigt. Men vad för förmåner har du där som gör att du tycker det är värt?

Japp, över 200kpoäng åker du business i världen och över 125k i premium economy + business europa. Obegränsat antal gånger, dock bara med SAS. Bröllopsresa, då kanske amex fortfarande är bättre - går ju få till lite fler destinationer.

Sällan jag saknar mitt gamla Elite. Vi gillar SAS i C och flyger så långt det går med dem. Eventuellt behov av short haul sträckor köps med pengar eller andra poäng. LH F var dock en höjdare men går oavsett knappt flyga First längre efter alliansbytet. Blir nog bara behålla Classic om framtida behov med SAS Amex korten, eller eventuellt slå ihop krediterna till mitt Plat. Gott om tid fundera.

Toppen