Senaste nytt

Bäst kort/metod för kontantuttag utomlands

Delayed

Medlem
Jag vet att detta har diskuterats många gånger, men vad är den aktuella uppfattningen om vilket kort, eller vilken annan metod, som är bäst för kontantuttag utomlands?

Jag använder idag kort från Northmill för kontantuttag i ATM. Jag tror att kostnad/växelkurs är bra, men maximala uttagsgränser på 15 tkr vecka respektive 30 tkr månad är besvärande för mig.

Vilka förslag finns det på andra lösningar som kan komplettera eller till och med ersätta min nuvarande lösning?

Det där är svårt. Jag kör Wise och Northmill. Wise för att jag har inkomster i USA och det är ett bra sätt att spendera dem utan att att först växla till SEK sedan igen till någon annan valuta. Men det är max 2000 sek/månad i kontanter. Därför även Northmill om man behöver mer kontanter, typ Japan.

Jag skulle googla efter andra kort med liknande villkor som Northmill.

Eller om du besöker alltid samma land där du har behov av stora belopp i kontanter, ser om du kan öppna ett bankkonto där. Överför pengar från Sverige och sedan tar ut kontanter på ett lokalt kontor. Men troligen måste du få tag i en lokal adress? Hos en vän, släkt, företaget?

Last edited:
Någon hake måste finnas, eller?
Läste igenom villkoren och hittar ingenting som specifikt säger att räntan beräknas från första dagen vid kontantuttag (som är annars de facto för kreditkort).

Men detta finns i villkoren "Ränta debiteras från första dagen efter överföringen.
Transaktionen behandlas som ett kontantuttag."

Luddigt formulering om du frågar mig. Skulle försöka få ett skriftligt konkret svar innan jag använde kortet för kontantuttag. Eller kan man ha ett positivt saldo på kortet med insättningar och ta ut därifrån utan att räntan börjar ticka?

Luddigt formulering om du frågar mig. Skulle försöka få ett skriftligt konkret svar innan jag använde kortet för kontantuttag.
Ja absolut. Känns som sagt nästan väl bra annars. Någon här på forumet vet säkert mer så jag avvaktar lite innan jag forskar vidare.

Har forex-kortet och gjort ett kontantuttag på kortet i Hong Kong i en HSBC-automat som inte tog någon avgift. Betalade inte ett extra öre för kontantuttaget till Forex heller utan det var samma kurs på pengarna som när jag betalade med kortet och ingen ränta las på fakturan. Vet inte om Hong Kong är speciellt på något sätt men jag är nöjd.

I Hong Kong kan man inte köpa Octopus-kort till lokaltrafiken annat än med kontanter så man var tvungen att först ta ut pengar för att sedan ladda kortet. I övrigt behövs knappast kontanter i Hong Kong.

Ja absolut. Känns som sagt nästan väl bra annars. Någon här på forumet vet säkert mer så jag avvaktar lite innan jag forskar vidare.
Använt kortet i många år för utlandsresorna, ingen hake. Ingen uttagsavgift, inget valutapåslag och ränta räknas inte från uttagstillfället (bara om du inte betalar fakturan som sedvanligt kreditkort). Däremot är det ganska vanligt att automatägaren tar en avgift.

Och sedan att det inte fungerar i EU så bra med uttagsavgift.

Toppen