Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Det där stämmer inte alls baserat på den transaktionsinfo jag fått från Klarna kring de köp jag gjort inte som jag inte fått poäng för. Väntar på svar från SEB då jag skickat med transaktionskoderna. Något är fel hos SEB, om det är medvetet eller en bug får väl vara osagt.
Dom vill nog bara inte erkänna att dom strypt detta. Var samma med Curve. Upptäcktes först av oss kunder, innan det lades ut offentligt. Om SEB inte vill ge poäng för transaktioner via Klarna bara för att Billo använder Klarna som betalningsleverantör är SAS MC över som kort för ehandel.

Det där stämmer inte alls baserat på den transaktionsinfo jag fått från Klarna kring de köp jag gjort inte som jag inte fått poäng för. Väntar på svar från SEB då jag skickat med transaktionskoderna. Något är fel hos SEB, om det är medvetet eller en bug får väl vara osagt.
En gissning är att det har att göra med blockeringen av poängintjäning hos en viss fakturabetalningstjänst som använder just klarna, där folk kunnat trycka igenom belopp långt över de ”vanliga” 10k/24h och 20k/96h för fakturabetlaningsr och fått poäng för allt. Kanske har man helt enkelt blockat allt som har med klarna att göra när man stoppade det.

En gissning är att det har att göra med blockeringen av poängintjäning hos en viss fakturabetalningstjänst som använder just klarna, där folk kunnat trycka igenom belopp långt över de ”vanliga” 10k/24h och 20k/96h för fakturabetlaningsr och fått poäng för allt. Kanske har man helt enkelt blockat allt som har med klarna att göra när man stoppade det.
Exakt så ja. Men att skylla på Klarna istället för att gå ut med info blir bara skrattretande.

Dom vill nog bara inte erkänna att dom strypt detta. Var samma med Curve. Upptäcktes först av oss kunder, innan det lades ut offentligt. Om SEB inte vill ge poäng för transaktioner via Klarna bara för att Billo använder Klarna som betalningsleverantör är SAS MC över som kort för ehandel.
Man kan ju betala med kort "direkt" utan Klarna hos de flesta ehandlarna, t.ex. de som använder Kustom.

1772481639942.png

Så för att sammanfatta. Mycket av det man tjänade poäng på när man använde kreditkort är strypt? Under förra året kunde jag betala billeasing med Amex via Betalo och få poäng, numer är det väldigt få räkningar man kan betala med Betalo och få poäng? (Vad blir det av Betalo och Billo då?)

SAS MC Premium har i så fall bara fördelen kvar att man får boka SAS biljetter Business Class och betala 60.000 poäng tor till USA?

Amex Elite får jag genom Centurion så det behåller jag, men vad ska man satsa på för "vanligt" kort? Man måste ju ha ett VISA/MC där de inte tar Amex?

Så för att sammanfatta. Mycket av det man tjänade poäng på när man använde kreditkort är strypt? Under förra året kunde jag betala billeasing med Amex via Betalo och få poäng, numer är det väldigt få räkningar man kan betala med Betalo och få poäng? (Vad blir det av Betalo och Billo då?)
Kopplat till just fakturabetalning, så ja. Samt GBIT mm. Men för egen del så står fakturor för rätt liten del av min totala spend (var bara värt det när det var kampanjer annars blir det för dyra poäng imo).
SAS MC Premium har i så fall bara fördelen kvar att man får boka SAS biljetter Business Class och betala 60.000 poäng tor till USA?
Bara och bara. Beror såklart på ens individuella resmönster. Men så länge FlyPemium finns kvar i sin nuvarande form är kortet otroligt prisvärt om man bokar bonusresor med SAS. En bonusresa longhaul i Premium eller Business per år så är kortavgiften motiverbar och det med råge. Förutsätter dock att man når de högre nivåerna.

Att betala räkningar gav ändå 100-120k bonuspoäng utöver vanlig spend. (Och nivågrundande förstås.)

Håller med om att FlyPremium är värt kortet. Och det ger ju också poäng när man inte kan använda Amex.

Hoppas det kommer något nytt smart sätt snart.

Amex Elite får jag genom Centurion så det behåller jag, men vad ska man satsa på för "vanligt" kort? Man måste ju ha ett VISA/MC där de inte tar Amex?

Helt rätt, jättemycket av det goda med Amex Elite var att betala fakturor via externa tjänster som nu är kraftigt, kraftigt reducerat. Alldeles för begränsat om du frågar mig. Min egen teori (som många skrattar åt) är att Amex får för lite ränteintäkter på för många av köpen som görs via betaltjänsterna. Det blir för dålig vinst sett till att de måste betala avgifter till SAS för inköp av våra nivå och baspoäng. Hade jag vart Amex hade jag inte velat att folk betalade återkommande, planerbara utgifter med kortet för sannolikheten att de betalar hela summan i slutet på månaden(och inte delbetalar) är för hög.

Toppen