Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Sträcka: Seoul-CPH
Datum: 16/2
Från kabinklass: Eco
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 60000poäng
Bid strength: strong
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 7 dagar
Gick uppgradering igenom:
Ja, 5 timmar innan

Sträcka: ARN-CDG
Datum: 18/2
Från kabinklass: Economy bonus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 12500 poäng / 1 person
Bid strength: Low
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 48 h
Gick uppgradering igenom: Nej, besked 24 h innan

Det kanske har tagits upp redan. Om två familjemedlemmar åker på en egen bokning, kan jag som guldmedlem lägga bud med guld-bonus? När jag loggar in och försöker lägga bud står det silverbonus (som en av familjemedlemmarna är för närvarande).

Sträcka: CPH-HND
Datum: 19/2
Från kabinklass: Premium
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 50.000 poäng / person
Bid strength: Weak/medium efter höjning
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 månader
Gick uppgradering igenom: Ja, besked 6 innan. Höjde med 10.000 poäng per person när livebudgivningen drog igång. Hade då rangordning 20. Såg att 22 plaster var bokade via Awardfares så trodde inte det skulle gå igenom.

Rangordning 20 innan eller efter att du höjde budet?

Nu brukar jag inte bry mig om hur mitt bud är rangordnat då jag varit med om liknande själv men verkligen intressant att budet rangordnat 20 går igenom om alla platser förutom 10 var valda. Men visst, folk kan väl ha dragit tillbaka sitt bud, varit många i en och samma bokning osv…
Rangordning efter jag höjde. Första budet var på 40.000 poäng, direkt när budgivningen drog igång fick jag rangordning 19, efter några timmar rangordning 21. Då stod det - highest bid 94.xxx poäng. Dock så stod det att det var totalt 40 platser varav 22 valda. Så 18 platser fanns lediga enligt Awardfares. Men det kan ju också vara folk som inte valt platser. Så det kan ju varit fler platser bokade.

Så minst sagt knepigt. Precis som du säger så kanske det var en del som drog tillbaka sina bud. Vad jag kan se finns det tre lediga platser kvar.

Rangordning efter jag höjde. Första budet var på 40.000 poäng, direkt när budgivningen drog igång fick jag rangordning 19, efter några timmar rangordning 21. Då stod det - highest bid 94.xxx poäng. Dock så stod det att det var totalt 40 platser varav 22 valda. Så 18 platser fanns lediga enligt Awardfares. Men det kan ju också vara folk som inte valt platser. Så det kan ju varit fler platser bokade.

Så minst sagt knepigt. Precis som du säger så kanske det var en del som drog tillbaka sina bud. Vad jag kan se finns det tre lediga platser kvar.
Jag blandade ihop det, tänkte att det var 32 platser i C men det är ju 40.

Sträcka: CPH-ORD
Datum: 27/2
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 30112 poäng / person
Bid strength: Bid is less than minimum allowed.
Gick uppgradering igenom: Ja. Besked 24h innan.

Sträcka: CPH-YYZ
Från kabinklass: Economy
Till kabinklass: Premium
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 25000
Bid strength: Medium
Eurobonusstatus: EBD
Gick uppgradering igenom: Nej. Fullt flyg och inte många platser på PE på A321

Var uppe till 45000+ poäng under live-bidding. Har aldrig budat mer än 32k för PE-Biz...

Sträcka: CPH-SFO
Till kabinklass: Affärsklass
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 27400
Bid strength: Low
Eurobonusstatus: EBD
Gick uppgradering igenom: Ja, 6t innan avresa.

Flyget var nog överbokat i Premium, för de hade visat exakt samma tillgänglighet i C och Y i flera dagar å när den ena gick upp gick den andra också upp, och vice versa. T-25 fanns det 7 platser till salu i affärklass. T-24 fortfarande 7 och livebidding kopplades på. Mitt bud var 12 i rangordning men gick igenom ändå, vilket stöder tesen om att Premium var överbokat och att det alltså fanns fler platser än 7 lediga i affärsklass (säteskartan hade 12 platser som ej allokerats).

Sen bidde det ju inte affärsklass tyvärr: https://www.businessclass.com/forum...t-flyg-på-sas-longhaul-tråd.5560/post-1154111

Toppen