Senaste nytt

SAS plan försökte lyfta från taxibana

Jag antar att sikten var kass, annars måste väl piloten märkt tidigt att han var på fel ställe.
Jo fast det är ju en väldans massa lampor som ser väldigt annorlunda ut om man är på startbana vs taxibana.
Det är nog snarare ett hjärnsläpp och jag inser ju varför jag inte hade passat som pilot. Att dag in och ut följa alla dessa procedurer till punkt och pricka.

Jo fast det är ju en väldans massa lampor som ser väldigt annorlunda ut om man är på startbana vs taxibana.
Det är nog snarare ett hjärnsläpp och jag inser ju varför jag inte hade passat som pilot. Att dag in och ut följa alla dessa procedurer till punkt och pricka.
Ja hela situationen är märklig, hjärnsläpp från pilot, styrman och tornet?!

Airbus har väl nåt som kallas TOS som ska stoppa sånt här?
Jo, men den verkar vara valbar eller manipulerbar :)

"The second step of the Takeoff Surveillance functions (TOS2) was introduced on A350 aircraft in 2018 and is now available on A320 family and A330 aircraft. TOS2 checks that the aircraft is positioned on the intended runway and that the expected takeoff performance – based on data entered in the FMS by the crew – is compatible with the runway distance available."

Jag åkte hem från Bryssel igår, men med direktflighten till ARN som gick en dryg timme tidigare. Hade ju onekligen kunnat bli en mer dramatisk hemresa om man åkt via CPH istället (vilket jag gjort vid flera andra Brysselresor).

Toppen