Dock så kan Arlanda hamma i samma situation om deras maskiner certifieras men man har kvar gamla maskiner i T2 eller ännu värre i ”T4”.Ett värre exempel såg jag i en tidningsartikel, där i Milano det blir oika vätskeregler beroende på vilken terminal du flyger från. Men vi kanske kan skylla det på Swedavia också?
Tyst!Jag drömmer om den tid då man åter kan lägga ner ett par vinflaskor i kabinväskan på väg hem utan att riskera att få slänga allt beroende på vilken flygplats och/eller terminal man åker från eller mellanlandar vid.
Så var det väl redan tidigare, eller hade de installerat CT i T4 security?Dock så kan Arlanda hamma i samma situation om deras maskiner certifieras men man har kvar gamla maskiner i T2 eller ännu värre i ”T4”.
Och då kanske man tar beslutet att stänga T4 security helt. Vilket gör flygplatsen ännu mer kaotisk vad gäller offentlig trafik, och de som behöver checka in där…
Att det var olika regler för vätskor i T4 och T5 under den några veckor långa perioden? Kanske, jag gick aldrig igenom T4 då så vet ej.Så var det väl redan tidigare, eller hade de installerat CT i T4 security?
I den senaste utvecklingsplanen för Arlanda (daterad 1 nov 2024) finns "ny säkerhetskontroll i terminal 2" med i det s.k. steg 1, som är åtgärder som avses vara klara till 2028. I teorin kan det innebära före 2028, men å andra sidan är det ju inte ovanligt att byggprojekt och Arlanda-investeringar försenas.Några frågor om ARN och säkerhetskontroller.
Finns det planer på att byta maskiner på T2?
Kommer säkerhetskontrollen på ”T4” att finnas kvar i fortsättningen?