Senaste nytt

SAS Amex Classic ej reseförsäkring?

MrCar

Ny medlem
Halloj alla

Har idag SAS Amex Classic, vad jag kan se finns ingen reseförsäkring när man betalar resa som via andra bankkort hos sin vanliga bank.
Så när jag köpte flyg senast köpte jag det på mitt vanliga bankkort. Kanske är dumt är det med värt att köpa resan på Amex Classic och om något skulle hända använda mig av min hemförsäkring eller är det sämre en det som ingår på kortet hos andra banker?

Hur skulle ni göra? :)

Beror ju på vad du har för hemförsäkring och vad som ingår med kortet.

Många här har Amex Elite/Platinum och där är reseförsäkringen mycket bra. Personligen betalar jag allt med Elite.

Beror ju på vad du har för hemförsäkring och vad som ingår med kortet.

Många här har Amex Elite/Platinum och där är reseförsäkringen mycket bra. Personligen betalar jag allt med Elite.
Har Folksam hemförsäkring mellan utan något tilläg. Bank SEB debit kort.

Har kikat på Amex Premium iallfall. Men jag och min sambo har inte så hög spendering (skulle ej komma upp i 150 på ett år). Så då blir det ju 135x12 extra om året för 15 istället för 10 poäng och den resförsäkringen. Kanske är värt det om jag och sambon reser utomlands 2-3x per år?

Har Folksam hemförsäkring mellan utan något tilläg. Bank SEB debit kort.

Har kikat på Amex Premium iallfall. Men jag och min sambo har inte så hög spendering (skulle ej komma upp i 150 på ett år). Så då blir det ju 135x12 extra om året för 15 istället för 10 poäng och den resförsäkringen. Kanske är värt det om jag och sambon reser utomlands 2-3x per år?
Du får själv läsa på och jämföra vad de olika reseförsäkringar innehåller, lita aldrig på vad någon annan säger, kan bli extremt tråkiga konsekvenser om personen har fel.

Generellt så täcker hemförsäkringen det som de flesta behöver. Om det stämmer för er låter jag vara osagt.

Du får själv läsa på och jämföra vad de olika reseförsäkringar innehåller, lita aldrig på vad någon annan säger, kan bli extremt tråkiga konsekvenser om personen har fel.

Generellt så täcker hemförsäkringen det som de flesta behöver. Om det stämmer för er låter jag vara osagt.
Självklart det gör jag.

Tänkte bara slänga utfrågan här då många har ju rätt bra erfarenhet här på forumet. Kanske är värt att uppgradera till Premium kortet då. Dum fråga kanske men om man använder ett kort med Reseförsäkring och har Hemförsäkring kan man få ersättning från båda eller är det bara ett som gäller per händelse? Eller om dom är olika bra på olika saker kan man kobinera?

Så när jag köpte flyg senast köpte jag det på mitt vanliga bankkort. Kanske är dumt är det med värt att köpa resan på Amex Classic
Som du konstaterat ingår ingen reseförsäkring i Amex Classic. Din hemförsäkring kanske är tillräcklig för dig, det är omöjligt för någon annan att bedöma.

Däremot finns det dock åtminstone en anledning till att köpa med kreditkort (vilket som helst) framför debitkort, och det är att du i så fall har invändningsrätt enligt Konsumentkreditlagen, dvs du kan ställa samma krav mot kreditgivaren som du ställer mot det företag som inte levererat en vara eller tjänst enligt avtal. Den rätten har man inte med debitkort.

Som du konstaterat ingår ingen reseförsäkring i Amex Classic. Din hemförsäkring kanske är tillräcklig för dig, det är omöjligt för någon annan att bedöma.

Däremot finns det dock åtminstone en anledning till att köpa med kreditkort (vilket som helst) framför debitkort, och det är att du i så fall har invändningsrätt enligt Konsumentkreditlagen, dvs du kan ställa samma krav mot kreditgivaren som du ställer mot det företag som inte levererat en vara eller tjänst enligt avtal. Den rätten har man inte med debitkort.

Tackar för svar. Ja jag läste något om det där för några veckor sen. Om jag förstår lite rätt så kan jag kräva tillbaka pengarna av kreditgivaren om jag inte skulle få en vara av ett företag som ej fungerar och dom vägra ersätta exempelvis väldigt förenklat?

Tackar för svar. Ja jag läste något om det där för några veckor sen. Om jag förstår lite rätt så kan jag kräva tillbaka pengarna av kreditgivaren om jag inte skulle få en vara av ett företag som ej fungerar och dom vägra ersätta exempelvis väldigt förenklat?
I korthet, ja. Eller om t.ex. du betalat en flygresa eller hotellnatt och motparten går i konkurs innan resan. Eller någon drar mer pengar på ditt kort än ni kom överens om.

Men mycket att läsa på men någon som vet om man ställer AMEX Premium mot dom vanliga bankerna SEB/Nordeas debit kort vilken har den bättre reseförsäkringen?

Toppen