Får hoppas ni har rätt ni som tror att det kanske kommer något annat istället. Själv funderat på varför inte europeiska bolag kan/behövt plocka upp att i praktiken nästan allt är minst flexibelt (kan ändra destination) ”ombokningsbart” som i USA, dvs att man får voucherbelopp vid ändring/avbokning (förutom basic economy). ...
Kom det inte som ett resultat av pandemin, att många biljetter fick flexibiliteten försämrad? Men oavsett anledning är det väldigt irriterande att man måste högt upp i biljett-stegen för att inte 100% av biljettpriset ska vara förlorat vid ändring.
Och återigen, USA-modellen med flexibilitet via voucher är smartare försäljning. Du får bort tveksamheten från köptillfället, du får in goa pengar i kassaflödet, köpet är slutligt och pengar förskottsbetalda. Om kunden ändrar sig stannar alla pengar i bolaget och när ombokningen väl görs har bolaget chans att få ut fare difference. Kunden känner inte sig lurad, eftersom han/hon får ut sitt $-belopp fullt ut och kan till och med vara benägen att betala en up-fare bara för att det är en positiv känsla att få ut sitt innestående belopp.
Om jag då jämför det med europeiska bolag jag känner bäst, där flexibilitet oftast betyder ingen återbetalning, ombokning bara på samma rutt mot dels en stor ombokningsavgift, dels fare-difference som gör att ombokningen kan kosta lika mycket till som man betalade initial och/eller nästan lika mycket som en ny biljett. Och man måste veta exakt vad man vill boka om till. Det går liksom inte att vänta och se när faster Agda mår bättre och det passar bättre med ett besök.
Båda metoderna har ungefär samma fördel för bolaget - köpet är slutligt och inbetalda pengar kommer att stanna i bolaget. Men den sistnämnda metoden slutar med att kunden ändå känner sig lurad eller utnyttjad.
Jag tror att alla de här små-sakerna skadar försäljningen.