Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

Står det någonstans på sidan? Jag hittar det inte.
Ahh. Länken var till award. Använde förmånen för en månad sedan och det funkade. Var en flight från CPH-MUC-BOM. LH verkar marknadsföra förmånen via sin US site.

https://www.lufthansa.com/us/en/customer_service_plan#:~:text=Customers%20who%20make%20a%20reservation,prior%20to%20the%20flight's%20departure.

IMG_8155.jpeg
 
Last edited:
Får hoppas ni har rätt ni som tror att det kanske kommer något annat istället. Själv funderat på varför inte europeiska bolag kan/behövt plocka upp att i praktiken nästan allt är minst flexibelt (kan ändra destination) ”ombokningsbart” som i USA, dvs att man får voucherbelopp vid ändring/avbokning (förutom basic economy). ...
Kom det inte som ett resultat av pandemin, att många biljetter fick flexibiliteten försämrad? Men oavsett anledning är det väldigt irriterande att man måste högt upp i biljett-stegen för att inte 100% av biljettpriset ska vara förlorat vid ändring.

Och återigen, USA-modellen med flexibilitet via voucher är smartare försäljning. Du får bort tveksamheten från köptillfället, du får in goa pengar i kassaflödet, köpet är slutligt och pengar förskottsbetalda. Om kunden ändrar sig stannar alla pengar i bolaget och när ombokningen väl görs har bolaget chans att få ut fare difference. Kunden känner inte sig lurad, eftersom han/hon får ut sitt $-belopp fullt ut och kan till och med vara benägen att betala en up-fare bara för att det är en positiv känsla att få ut sitt innestående belopp.

Om jag då jämför det med europeiska bolag jag känner bäst, där flexibilitet oftast betyder ingen återbetalning, ombokning bara på samma rutt mot dels en stor ombokningsavgift, dels fare-difference som gör att ombokningen kan kosta lika mycket till som man betalade initial och/eller nästan lika mycket som en ny biljett. Och man måste veta exakt vad man vill boka om till. Det går liksom inte att vänta och se när faster Agda mår bättre och det passar bättre med ett besök.

Båda metoderna har ungefär samma fördel för bolaget - köpet är slutligt och inbetalda pengar kommer att stanna i bolaget. Men den sistnämnda metoden slutar med att kunden ändå känner sig lurad eller utnyttjad.

Jag tror att alla de här små-sakerna skadar försäljningen.
 
Ahh. Länken var till award. Använde förmånen för en månad sedan och det funkade. Var en flight från CPH-MUC-BOM. LH verkar marknadsföra förmånen via sin US site.
https://www.lufthansa.com/us/en/customer_service_plan#:~:text=Customers%20who%20make%20a%20reservation,prior%20to%20the%20flight's%20departure.
Visa bifogad bild 166069

Intressant! Så mitt tidigare påstående i tråden att inget annat bolag i Europa erbjuder sådant var helt fel. Men många verkar hålla det lite hemligt, så de flesta resenärerna vet kanske inte om det. På så vis slipper bolagen nog att alternativet används systematiskt.
 
Tilsynelatende kun for reiser til/fra USA, i tråd med hva SAS innfører nå:
Visa bifogad bild 166072
Det trodde jag med, men jag är inte helt säker längre . Mind dotter gjorde en felbokning påntid (am vs pm) på en KLM resa till Asien. Ringde efter 30 min när hon såg det och det var då inga problem att avboka biljetten. Så är inte helt säker på att KLM ”bara” har det på USA resor, även om information till kund om detta inte är så tydlig.

Oavsett så är det dåligt, för även om man är van resenär så bokar man ibland fel dag/datum/fel avreseflygplats. Jag reser runt 100 legs per år och skulle säga att jag bokar fel och måste ändra när jag inser felet (efter att ha fått mailet med bekräftelsen) i ca 1-2% av fallen. Så att man inte har någon förståelse för den mänskliga faktorn lär skapa en hel del bad will hos kunderna.
 
Kom det inte som ett resultat av pandemin, att många biljetter fick flexibiliteten försämrad? Men oavsett anledning är det väldigt irriterande att man måste högt upp i biljett-stegen för att inte 100% av biljettpriset ska vara förlorat vid ändring.
På åtminstone USA marknaden var det tvärt om. Pandemin skapade mer flexibilitet. Några av bolagen tog sedan bort den igen efter pandemin men blev mer eller mindre tvingade av marknaden att ta tillbaks det eftersom inte alla gjorde det. Sedan har man skruvat åt det igen på basic economy...
 
LH har 24 timmars fri avbokning.
Nu fick jag ytterligare en anledning att fortsätta flyga LH (utöver att det är enda rimliga vägen österut).

Själv har jag använt funktionen både hos SAS och andra bolag där skillnaden mellan PE och C varit liten men jag enbart fått boka PE. På LH kan man då köpa cash upgrade men genom att avboka så får man även feeders i c. Hos SAS är det vad jag vet inte möjligt att få bekräftad ombokning till högre klass utan att gå via avbokning.
 
Toppen