Senaste nytt

SAS - Incheckad bagge vikt

Buskul

Medlem
Förstår inte riktigt på SAS maximala incheckad baggage.

Vi ska åka SAS Plus pro denna gången med 2x23kg. Är det 46kg vi får per person eller max 23kg på max 2 bagage?

1733133115623.png

Limitationen i din situation är max 23kg per kolli, och max 2st kollis.

Sedan hur check-in agenten väljer att applicera det är en annan sak, många väljer att släppa igenom en ’viss’ övervikt om det enbart checkas in en väska. Men det bör anses som goodwill, då det är emot de officiella reglerna man har att förhålla sig till.

Orsaken till gränserna är pga manuella hanteringen, dvs de som lastar på/av väskorna. Väskor över 23kg anses tunga och hanteras på annat sätt.

Så 25+21kg är inte okej, men 23+23 är.

Orsaken till gränserna är pga manuella hanteringen, dvs de som lastar på/av väskorna. Väskor över 23kg anses tunga och hanteras på annat sätt.

Ja, det blir lite förvirrande då vissa flygbolag har maxvikt 40kg för business men kvittar hur många väskor man checkar in så länge det inte överstiger 40kg.

Ja.

För business class säger SAS att jag tillåts 4 väskor upp till 32 kg vardera på grund av kombinationen av business class-hytt och elitstatus.

Ja, det blir lite förvirrande då vissa flygbolag har maxvikt 40kg för business men kvittar hur många väskor man checkar in så länge det inte överstiger 40kg.
Det verkar vara en "absolut" gräns på 32 kg per piece oavsett hur många kg man får ha med sig.

Detta för att bagage hanterarna och systemen inte skall klappa ihop.

Vi var ett gäng som åkte till Riga en weekend med Ryanair, på den tiden bagage ingick.

Jag hade släpat med mig en stor tom resväska, ingen annan checkade in bagage. På vägen hem stannande vi med taxin på väg till flygplatsen och fyllde den med Öl Vin och Sprit. Väl framme på flygplatsen skulle den checkas in.

Sorry sir den väger 46 kg, too much.

But we are 7 people we can have lots of more weight.

That's right but not in one piece.

Var innen 9/11 så "övervikten" distribueras i handtaget på samtliga pax.

Toppen