Senaste nytt

Vad menas med Amex avgift i appen ?

jimpan343

Medlem
I amex appen när man går in i en betalning som gjorts i utländsk valuta står det
Valutakurs:
Avgift:

Vad menas med avgift här?
Det är otroligt höga avgifter som jag ser och lägger jag ihop alla dessa så blir det helvetes massa tusenlappar bara i avgifter här varje månad.

Är det vad Amex menar vad transaktionen kostar mig efter deras valutapåslag ?
Jag har en transaktion på 7200 USD. Den står som avgift 1600kr på tex.
Eller vad säger ni? Ska jag betala dessa avgifter eller är det inte butiken som ska stå för dessa?

Kanske inte var så lönsamt detta med Amex platinum trots allt om man ska betala märkliga avgifter...

Kanske inte var så lönsamt detta med Amex platinum trots allt om man ska betala märkliga avgifter...
Nästan oavsett vad du betalar med för kort så får du betala en växlingsavgift. En del kortutgivare är öppna med vad den är, andra bakar in den i växlingskursen som då är sämre.
Undantagen är väl Revolut och Curve, men de kommer ju med sina begränsningar.

• Gilla
Reactions: hco
Tänk på det så här, med Amex Plat får du iaf tillbaka några poäng, många andra kort tar samma avgift men ger mindre tillbaka.

Själv använder jag ofta mitt Santander-kort utomlands som har 0% i valutapåslag, men också ger 0 poäng. Får se hur det blir efter nyår när Avida tar över Santanders kreditkort; vilka "förbättringar" de gör för korten...

Ja, AMEX har en växlingsavgift på 2%, som är runt 1600 kr för ett köp på 7200 USD.
För att göra det ännu lite mer invecklat så används också olika kurser. Därför har det lagstiftats för att göra det mer tydligt och kort utgivare skickar normalt sett meddelande om hur kursen skiljer sig gentemot en referens kurs. Generellt verkar Mastercard vara sämre än Amex.

Amex mail exempel: ”EUR på är 1.561% över den referensväxelkurs som utfärdats av Europeiska centralbanken.”

SEB kort:”Valutaväxlingspåslaget mot Europeiska centralbanken blir därför 2,31%.”
Kan även räknas ut här: https://saseurobonusmastercard.se/sasse/currency/

Valutaväxlingsavgift är något som finns på i princip alla kort, även vanliga debet. Har man rest några gånger så bör man ha märkt av den avgiften tidigare. Vill du inte ha det så kan du överväga att skaffa exempelvis kortet easyliving.

Jag har platinum med points plus då jag handlar mest i utlandet i USD. Däremot har jag även ett Curve sen innan men det går inte koppla Curve till Amexkortet.
Curve skulle gett mig 0 i avgift för exakt samma köp.
Nu fick jag betala 1600kr i avgift för att få motsvarande 632000 MR pga points plus som ger mig 8x poängen.

29 MR är värda 1 Eurobonus. Så jag har fått motsvarande 21793 EB poäng för 1600kr.
20MR är värda 1 Avios. Så jag har fått motsvarande 31600 Avios.
+ kostnaden för att ha kortet då.

Man kanske ska svälja denna avgift ändå även om det svider att se dessa 1600kr (138 eur) i ökad kostnad. Eller vad tycker ni?

Just nu har Finnair kampanj på Avios.
1731942869483.png

Jag har platinum med points plus då jag handlar mest i utlandet i USD. Däremot har jag även ett Curve sen innan men det går inte koppla Curve till Amexkortet.
Nu fick jag betala 1600kr i avgift för att få motsvarande 632000 MR pga points plus som ger mig 8x poängen.

29 MR är värda 1 Eurobonus. Så jag har fått motsvarande 21793 EB poäng för 1600kr.

Man kanske ska svälja denna avgift ändå även om det svider att se dessa 1600kr (138 eur) i ökad kostnad. Eller vad tycker ni?

Visa bifogad bild 159446
Jag förstår inte riktigt din problematik. Valutaväxling kommer du nästan inte ifrån oavsett vilket kort du väljer. Svider denna "avgift" så finns det kort med 0% påslag, men då får du inte heller några bonsupoäng.
Du vet bäst hur mycket du spenderar på utländsk valuta årligen, räkna 2-3% av den och så ser du vad det kommer att kosta dig i valutaväxling varje år. Sedan tar du det och slår ut över antalet poäng du får. Då ser du om årsavgiften + valutaväxlingsavgiften är mer värt för dig, än att har ett kort med 0% växel och 0 bonuspoäng.

EDIT: Att tänka på är såklart att du använder detta kort till mer än bara utländsk valuta(?). Se vad du har för användning av kortet årligen, med poängen du får samt alla andra förmåner.

Visa bifogad bild 159446
Värdet av poängen kan nog bli snäppet högre om du växlar till Avios jmf med EuroBonus men jag har dålig koll på värdet av en Avios. Räknar vi på växling till Eurobonus tycker jag att drygt 7 öre/poäng inte är någon superdeal men inte heller jättedyrt. Men med tanke på att det är i det närmsta omöjligt att helt slippa avgifter vid köp i utländsk valuta (oavsett vilket kort du väljer är min erfarenhet att du i princip alltid betala avgift, antingen i form av en "ren" valutaväxling avgift och/eller i form av dålig valutakurs) så tycker jag det är helt ok.

Toppen