Senaste nytt

Hur samla poäng så snabbt som möjligt

Om man bokar hotel via Hotels.com får man både EB poäng och stämplar på Hotels.com? Tack!
Nej. Du betalar för poängen på hotels med ofta dyrare rumspriser än genom bara hotels. Ibland är det billigare att köpa poängen istället för att boka via hotels om det är poäng du är ute efter.
Om man bokar på den vanliga hotels.com-sidan så får man stämplar som vanligt och poäng för sin spend beroende på vilket kort man betalar med. @Hachans du blandar nog ihop det med att boka via den SAS-brandade hotels.com-portalen...

Om du tänker lite realistiskt tror jag du inser ganska snabbt själv, att nej, självklart får man inte behålla poängen.
Då skulle ju folk knappt göra annat än att boka avbokningsbara biljetter för miljoner och avboka dem innan avresa.

Många tillvägagångssätt du nämner är ju öppenbar manufactured spending, och inget som bör vara del av den öppna diskussionen här på forumet, i form av tips.
Främst pga att dessa bryter mot de avtal du har godkänt gentemot kortutgivaren.

Som lösning på ditt problem i fråga så är några tips på snabb intjäning att:
- Värva några nya Amex-kortanvändare
- Signa upp på SAS Mastercard Premium, med tillhörande signup-bonus om du ej har detta sedan innan.
- Gå igenom aktuella erbjudanden på SAS Webbshopping-portal och se vilka erbjudanden som passar dig bäst.
(Signa upp med by el-leverantör, mobil-leverantör osv.)

En ytterligare frågeställning är, tror du dig tjäna in en ny voucher nästa år? Har du utlöst en voucher under det gångna året som gäller under 2025?
Isåfall kan det ha större värde att behålla poängen för att kunna använda senare vouchers på vettigt sätt.
Och låta den nuvarande förfalla helt enkelt. Vissa gånger är detta t.o.m. det vettigaste alternativet, även om det tar emot. För att skapa möjlighet att få bästa möjliga användning för sina totala poäng.
Om man bokar hotel via Hotels.com får man både EB poäng och stämplar på Hotels.com? Tack!
Så vitt jag förstår får man bara EB-poäng
Jag tycker dock att Hotels.com blivit sämre senaste året med högre priser så känner inte att jag måste boka direkt med dem och samla deras poäng

Fråga - använde du en annan voucher till den poängbokning du redan gjort?
Sedan är väl frågan också "hur mycket kommer det kosta att få in de poäng du behöver för att kunna utnyttja vouchern" vs. "hur mycket skulle motsvarande reda kosta i SEK". Risken låter relativt stor att du kommer få betala extra för glädjen att utnyttja vouchern jämfört med att köra resan för cash.
Hej
Nej använde inte voucher till poängresan
Det är en business biljett till Vietnam för en person
Kan tyvärr inte använda voucher för hela världen eftersom jag bara har Amex classic

Om det ändå är en classic voucher gäller den väl ändå bara i Europa?
Hej
Nej använde inte voucher till poängresan
Det är en business biljett till Vietnam för en person
Kan tyvärr inte använda voucher för hela världen eftersom jag bara har Amex classic

Om du tänker lite realistiskt tror jag du inser ganska snabbt själv, att nej, självklart får man inte behålla poängen.
Då skulle ju folk knappt göra annat än att boka avbokningsbara biljetter för miljoner och avboka dem innan avresa.

Många tillvägagångssätt du nämner är ju öppenbar manufactured spending, och inget som bör vara del av den öppna diskussionen här på forumet, i form av tips.
Främst pga att dessa bryter mot de avtal du har godkänt gentemot kortutgivaren.

Som lösning på ditt problem i fråga så är några tips på snabb intjäning att:
- Värva några nya Amex-kortanvändare
- Signa upp på SAS Mastercard Premium, med tillhörande signup-bonus om du ej har detta sedan innan.
- Gå igenom aktuella erbjudanden på SAS Webbshopping-portal och se vilka erbjudanden som passar dig bäst.
(Signa upp med by el-leverantör, mobil-leverantör osv.)

En ytterligare frågeställning är, tror du dig tjäna in en ny voucher nästa år? Har du utlöst en voucher under det gångna året som gäller under 2025?
Isåfall kan det ha större värde att behålla poängen för att kunna använda senare vouchers på vettigt sätt.
Och låta den nuvarande förfalla helt enkelt. Vissa gånger är detta t.o.m. det vettigaste alternativet, även om det tar emot. För att skapa möjlighet att få bästa möjliga användning för sina totala poäng.
Ok tack för många bra råd
Jag och min man har dessutom 2 vouchers för 2025 inom Europa

Byta elbolag är 10k enkla poäng. Värva någon till AMEX är ett annat.
Ok tack
Har försökt värva till Amex, går lite trögt….
Byta elbolag är det via sas hemsida?

Ok tack för många bra råd
Jag och min man har dessutom 2 vouchers för 2025 inom Europa
Har ni varsitt Amex Classic?
Jag skulle då föreslå att en av er uppgraderar till Amex Premium och ger extrakort åt den andra. Ni får mer poäng/kr och ni borde klara 150kkr/år spend för en voucher till hela världen istället för bara Europa.
Dessutom får ni tillgång till Amex reseförsäkring (givet att ni betalar resan med kortet). Allt detta till priset 135kr/mån.

Vaska din nuvarande voucher.

Edit: Alternativt så behåller den andra sitt Classic, ifall ni tror ni har nytta av 1 Europa och 1 Världen voucher per år.

Last edited:
Har ni varsitt Amex Classic?
Jag skulle då föreslå att en av er uppgraderar till Amex Premium och ger extrakort åt den andra. Ni får mer poäng/kr och ni borde klara 150kkr/år spend för en voucher till hela världen istället för bara Europa.
Dessutom får ni tillgång till Amex reseförsäkring (givet att ni betalar resan med kortet). Allt detta till priset 135kr/mån.

Vaska din nuvarande voucher.

Edit: Alternativt så behåller den andra sitt Classic, ifall ni tror ni har nytta av 1 Europa och 1 Världen voucher per år.
Tack låter som ett bra tips. Det kommer ju erbjudanden ibland om att byta till Premium eller Elite, men jag trodde inte man fick göra det när man redan har Amex?

Du kan inte ta del av erbjudanden att bli värvad men det kommer ibland erbjudanden att uppgradera ditt kort. Just nu finns det inget för Classic->Premium men Classic->Elite ger 10k poäng, vilket är rätt dåligt.

Det brukar ge 20-30k att uppgradera Premium->Elite vid kampanjer. Förmodligen är bästa att skaffa ett Premium och om ni sedan märker att ni behöver ett Elite så kan ni uppgradera till det.

Du kan inte ta del av erbjudanden att bli värvad men det kommer ibland erbjudanden att uppgradera ditt kort. Just nu finns det inget för Classic->Premium men Classic->Elite ger 10k poäng, vilket är rätt dåligt.

Det brukar ge 20-30k att uppgradera Premium->Elite vid kampanjer. Förmodligen är bästa att skaffa ett Premium och om ni sedan märker att ni behöver ett Elite så kan ni uppgradera till det.
Ok så byta till Preium nu för att samla poäng snabbare. Sedan byta till Elite när det kommer en bra deal.
Ingen risk då att det kunde kommit en deal att byta classic till Elite som varit bättre?
Vad är vanligaste att det kommer bra deal på:
Classic till Elite
Preium till Elite
Classic till Premium

Ok så byta till Preium nu för att samla poäng snabbare. Sedan byta till Elite när det kommer en bra deal.
Ingen risk då att det kunde kommit en deal att byta classic till Elite som varit bättre?
Vad är vanligaste att det kommer bra deal på:
Classic till Elite
Preium till Elite
Classic till Premium
Min känsla är att Amex brukar köra uppgraderingakampanjer i slutet av året.
De erbjuder då ca 10-30 tusen EBP beroende på kort.

Ang. ”enkla poäng” kan kanske värdering av Bjurfors passa?
https://go.bjurfors.se/sas-eurobonus

Toppen