Senaste nytt

15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

Jag tror nog att det kommer komma nya Europa linjer från ARN och OSL men just nu fokuserar man på att bygga en ”Global Hub” på CPH. När det är på banan och om det visar sig vara lönsamt kommer man med säkerhet att bygga vidare på både OSL och ARN. Fokus nu måste vara att få lönsamhet och de som har valt att investera har en plan som vi bit för bit får del av. Personligen är jag positiv vad som är på G (visst CPH är min bästa utgångspunkt). Flög KLM i veckan och både fika och smörgås i eco är ett lyft.

Last edited:
Kanske med OT med tanke på trådrubrik? En liten stilla fundering. Sitter med guld på BA sedan 15 år typ, bor i Skövde, samarbetar med en kollega i Umeå och vi drar på konferens i UK en gång per år. Hur tänker vi? För mig är det en "no brainer" att dra till GOT och ta BA till LHR för vidare transport till konferensen, så har jag bockat av mina fyra "legs" som krävs för att behålla guldet. För kollegan, först ska han ta sig till ARN från UME, med SAS. Sedan är frågan hur han tar sig till LHR? Finns en direkt anslutning till LHR med SAS, eller måste han flyga via CPH till LHR om SAS är förstavalet? Funderingen är flyger man in norrifrån till ARN för vidare transport ut i Europa, hur sugen är man på att ha ytterligare en mellanlandning på CPH, eller komma snabbare till målet och välja typ ett byte i resten av Europa, t ex FRA, MUC, etc? (Ok, priset spelar viss roll). Kontentan är flyger man in till ARN och ska vidare ut i Europa, hur sugen är man på att göra ett extra stop på CPH, jämfört med att ta sig till en Europeisk hub från ARN för att komma till slutmålet?

Kanske med OT med tanke på trådrubrik? En liten stilla fundering. Sitter med guld på BA sedan 15 år typ, bor i Skövde, samarbetar med en kollega i Umeå och vi drar på konferens i UK en gång per år. Hur tänker vi? För mig är det en "no brainer" att dra till GOT och ta BA till LHR för vidare transport till konferensen, så har jag bockat av mina fyra "legs" som krävs för att behålla guldet. För kollegan, först ska han ta sig till ARN från UME, med SAS. Sedan är frågan hur han tar sig till LHR? Finns en direkt anslutning till LHR med SAS, eller måste han flyga via CPH till LHR om SAS är förstavalet? Funderingen är flyger man in norrifrån till ARN för vidare transport ut i Europa, hur sugen är man på att ha ytterligare en mellanlandning på CPH, eller komma snabbare till målet och välja typ ett byte i resten av Europa, t ex FRA, MUC, etc? (Ok, priset spelar viss roll). Kontentan är flyger man in till ARN och ska vidare ut i Europa, hur sugen är man på att göra ett extra stop på CPH, jämfört med att ta sig till en Europeisk hub från ARN för att komma till slutmålet?
Omöjligt att svara på om du inte säger vart i UK ni ska åka - LHR är långt ifrån lösningen för stora delar av UK

Omöjligt att svara på om du inte säger vart i UK ni ska åka - LHR är långt ifrån lösningen för stora delar av UK
KLM betjänar ett bra utbud av brittiska flygplatser från Amsterdam. Och jag föredrar överföringar på AMS framför överföringar på LHR när jag kommer från ett Schengenland, USA, Kanada, Irland eller några andra platser.

Köpenhamn är också en bättre flygplats för sådana transiter än Arlanda, men utbudet av brittiska städer som trafikeras av flyg från Arlanda eller Köpenhamn är mycket mer begränsat än från Amsterdam.

KLM UK-strategi kan återigen vara en inspiration för Air France-KLM:s skandinaviska strategi.

SAS försökte göra för många saker samtidigt och då höll det inte. Hade man satsar på ARN som ordentlig Asien hub och inte bara hkg hade man istället fått ge upp cph, OSL och Nordamerika.

Nu satsar man på att göra en sak och förhoppningsvis göra den bra. Som boende i Stockholm och utgående från ARN är valet på CPH sämre för mig. Men jag tror definitivt det är bättre för sas. Men framförallt att man väljer att gå en väg istället för många.

Finnair‘s Asian strategy is what made it possible for Finnair’s North American route network to expand despite: 1) Helsinki being even more on the periphery to North America’s population centers than Stockholm; and 2) Helsinki having been significantly less relevant to North American cruise traffic demand than Stockholm when Finnair went for its Asia-heavy strategy and stuck to it.

Toppen