Senaste nytt

Blir SAS huvudkontor kvar på Frösunda?

Ovan är arbetsgivarens avgifter inkluderade.
1 miljon i lön så är skatten strax under 33% i inkomstskatt och strax över 41% om man räknar arbetsgivarens kostnader.
Dvs. Att en svensk betalar lika mycket personlig inkomstskatt som en arbetsgivare och löntagare betalar tillsammans i Norge.

Norsk arbetsgivaravgift är 14,1%. I Sverige så är den 31,42%.
Drar man upp till finnmark så är arbetsgivaravgiften 0%.

Sedan är frågan vad man måste betala i lön för motsvarande jobb i de olika länderna, som i sin tur får arbetsgivaravgiften att eventuellt dra iväg.
Jag tror inte att det är några markanta skillnader egentligen när man summerar ihop allt.
Fast översikten som jag refererade till inkluderar löneskillnader, arbetsgivaravgifter etc etc vilket innebär att det är dyrare i Danmark än i Sverige (som ett genomsnitt). Danskar har högre lön eftersom vissa sociala avgifter betalas av den enskilda medarbetaren, i Sverige är lönen lägre men arbetsgivaren får högre kostnader för sociala avgifter.

Sen är det givetsvis så att det finns skillnader inom länderna som gör det fördelaktigare än förlägga verksamhet i vissa delar av landet. Men tabellen indikerar att det är dyrare att anställa i Danmark än i Sverige

Kostnaden för arbetskraft och kontorslokaler är lägre i Skåne än i Stockholm. Att flytta jobben till Malmö-Hyllie låter som en bra idé för mig om man inte tar med fördelen med att skjuta upp investeringar i arbetsomflyttning.

Det är förvisso korrekt men varför stanna vid gränsen? Flytta 'enklare' admin jobb (vad det nu är) till tex Barcelona; finns gott om svenska/danska/norska ungdomar där för att jobba. Kostnaden för arbetsgivaren är ca 25% lägre när vi räknade på ekonomitjänster och då får du personal som talar svenska/norska/danska

Fast översikten som jag refererade till inkluderar löneskillnader, arbetsgivaravgifter etc etc vilket innebär att det är dyrare i Danmark än i Sverige (som ett genomsnitt). Danskar har högre lön eftersom vissa sociala avgifter betalas av den enskilda medarbetaren, i Sverige är lönen lägre men arbetsgivaren får högre kostnader för sociala avgifter.

Sen är det givetsvis så att det finns skillnader inom länderna som gör det fördelaktigare än förlägga verksamhet i vissa delar av landet. Men tabellen indikerar att det är dyrare att anställa i Danmark än i Sverige

Ja, nu har ju iofs valutan ställt till en del.
Sverige har dock varit riktigt dyrt tidigare även om man inte har haft de högsta lönerna.
Läste att Sverige låg på 3:e plats i medianinkomst inom EU. Det skapar ordentligt med arbetsgivaravgifter, så det kan nog hända att vi är billigare än Danmark och Norge idag, men jag är inte säker på att det är så längre.

Det är förvisso korrekt men varför stanna vid gränsen? Flytta 'enklare' admin jobb (vad det nu är) till tex Barcelona; finns gott om svenska/danska/norska ungdomar där för att jobba. Kostnaden för arbetsgivaren är ca 25% lägre när vi räknade på ekonomitjänster och då får du personal som talar svenska/norska/danska
Anställd med lägre ålder = högre arbetsomsättning = högre rekryteringskostnader + mer utbildningskostnader + högre löneinflationsrisk för tjänsten + mer förlust av institutionell kunskap

Skåne = superskandinavien även om den svenska skolan på Mallorca producerar mer riksvensk dialekt än skånska?

IMG_2970.jpeg

Sverige har numera lägst löner i Norden och på plats 12 i Europa 2023 enligt Eurostat. Dock höga arbetsgivaravgifter. Jag har sett denna karta lite överallt på nätet.

Jag tror huvudkontoret blir kvar tillsvidare. Dessutom kanske SAS ser värde i fler long hauls igen från billiga Sverige med ARN som hub efter att flygskatten äntligen tas bort.

Visa bifogad bild 156937

Sverige har numera lägst löner i Norden och på plats 12 i Europa 2023 enligt Eurostat. Dock höga arbetsgivaravgifter. Jag har sett denna karta lite överallt på nätet.

Jag tror huvudkontoret blir kvar tillsvidare. Dessutom kanske SAS ser värde i fler long hauls igen från billiga Sverige med ARN som hub efter att flygskatten äntligen tas bort.

Medianlönen är däremot inte så illa.

Sedan så hittar man fort all möjlig statistik om man bara letar

Edit: Ajdå, 2022. Svänger fort i hockey
Edit 2: SCB får väl anses vara trovärdiga

IMG_1591.png

Attachments

• IMG_1590.png
    IMG_1590.png
    324,7 KB · Visningar: 85
Last edited:
Medianlönen är däremot inte så illa.

Sedan så hittar man fort all möjlig statistik om man bara letar

Edit: Ajdå, 2022. Svänger fort i hockey
Edit 2: SCB får väl anses vara trovärdiga

Visa bifogad bild 156939
Och levnadskostnaderna känns lägre i Sverige än i Danmark och Norge (även med de svaga norska kronorna). Det får konsekvenser för vad arbetsgivare har att erbjuda anställda i ett land. På längre sikt tror jag att Malmö-Hyllie är ett bra läge för SAS.

Och levnadskostnaderna känns lägre i Sverige än i Danmark och Norge (även med de svaga norska kronorna). Det får konsekvenser för vad arbetsgivare har att erbjuda anställda i ett land. På längre sikt tror jag att Malmö-Hyllie är ett bra läge för SAS.

Möjligtvis är det så.
Jag tror i så fall att SAS kommer att ta med alla variabler i räknestycket, inklusive kompetens.

Toppen