Senaste nytt

Blir SAS huvudkontor kvar på Frösunda?

ulagun

Medlem
Många ämnen har diskuterats och spekulerats i här på BC rörande vad som kommer att hända efter SAS nya ägarstruktur samt medlemskap i Sky Team

Själv funderar jag lite på om huvudkontoret kommer att finnas kvar i Sverige ?
Anledningen är nya ägarförhållandet
Har för mig att när SAS bildades blev uppdelningen mellan länderna, HK i Sverige, service/underhåll Norge samt flygnav Kastrup.
Nu när Sverige inte har något ägarinflytande längre finns det då någon anledning för nya ägarna att ha kvar Frösunda eller kommer HK på sikt placeras i Danmark?

Följdfråga
I så fall kan det komma påverka oss som EB-medlemmar och passagerare?

På sikt kan såklart vadsomhelst hända, men jag skulle inte tro att det sker än på några år iaf.
Att flytta allt sånt lär ju inte vara helt okomplicerat eller billigt. Inte minst i allt vad det innebär kring risk att man tappar en hel del kompetens som funnits länge i organisationen och som inte känner sig sugna på att flytta till Danmark (eller Skåne). Efter allt som varit de senaste åren så borde SAS vilja ha ett par lite lugnare år nu.
Dessutom så skulle jag gissa att man väntar med alla sådana här beslut till efter tidsfristen gått ut då AF/KLM bestämmer sig för om de vill gå in som ännu större ägare i SAS då även en sådan ändring borde kunna påverka detta.

Jag tror dock inte att det är något som påverkar oss som passagerare särskilt mycket.

Många ämnen har diskuterats och spekulerats i här på BC rörande vad som kommer att hända efter SAS nya ägarstruktur samt medlemskap i Sky Team

Själv funderar jag lite på om huvudkontoret kommer att finnas kvar i Sverige ?
Anledningen är nya ägarförhållandet
Har för mig att när SAS bildades blev uppdelningen mellan länderna, HK i Sverige, service/underhåll Norge samt flygnav Kastrup.
Nu när Sverige inte har något ägarinflytande längre finns det då någon anledning för nya ägarna att ha kvar Frösunda eller kommer HK på sikt placeras i Danmark?

Följdfråga
I så fall kan det komma påverka oss som EB-medlemmar och passagerare?
Vad vinner SAS på att placera huvudkontor i Danmark lägre hyror? lägre personalkostnad? lägre städkostnad? Förstår om Stockholm skulle avvecklas som hub att HQ försvinner men nu? Skulle bara innebära kostnader vilket SAS inte har råd med.

Är inte första frågan vad vi avser med ’huvudkontor’? Jag jobbar i ett börsbolag med huvudkontor i Stockholm men där sitter endast koncernekonomi på typ 10 pers, alla viktiga funktioner sitter mer eller mindre utspridda + VD, CFO etc inte är baserade i Stockholm.

Min gissning är att det sker en gradvis flytt av olika funktioner (tex att personer som slutar ersätts i CPH) men att ’huvudkontoret’ kommer vara kvar i Stockholm under överskådlig tid. Tror personligen inte att vi kommer att märka en försämring av en sådan utflyttning

Såhär beskriver SAS själva sitt företag:

"SAS, Scandinavia's leading airline since 1946, operates from its principal hub at Copenhagen Airport (CPH), complemented by hubs in Oslo (OSL) and Stockholm (ARN)"

Jag tror vi gradvis får se en flytt ifrån Stockholm av vissa funktioner - men samtidigt finns det mervärde att ha kvar många funktioner i Sverige, då det är billigare att ha många anställda här, än i Danmark, och i synnerhet i närheten av Kastrup (vilket jag får anta skulle vara alternativet).

Som jag skrev i en annan tråd har Anko kommenterat detta ett antal gånger både internt (vilka vissa jag fått ta del av) och även externt.
Lite kort: HQ kommer vara kvar i Stockholm i det korta tidsperspektivet, dock kommer "vissa" tjänster att omplaceras till Amsterdam och Köpenhamn.

Toppen