Senaste nytt

Min first First till MEX (och lite till)

ekf

Medlem
Prolog:

Starten på resan börjar under sommaren 2023, när det börjar ryktas på BC att Resurs Bank är på väg att avsluta samarbetet med Miles & More som (primärt) är Lufthansagruppens bonusprogram. Då tiden gick och jag bedömde att sannolikheten för att det skulle komma ett kort från en annan samarbetspartner blev mindre och mindre, så började jag fundera på vad jag skulle göra med de poäng som jag lyckats samla ihop vid det laget.

Ett av målen när jag bytte från Eurobonus till Miles & More som primärt bonusprogram var att samla tillräckligt med poäng för att med framförhållning kunna boka en t&r-resa med Lufthansa First Class, vilket nu inte såg ut att bli möjligt att uppnå. Jag började spåna på olika möjligheter för maximering av reseupplevelsen med det lilla antal poäng som jag samlat på mig och konstaterade att mina poäng nog skulle räcka till en enkelbiljett i förstaklass. Ett kriterium var att flyget skulle avgå från FRA, för möjlighet att besöka den beryktade First Class Terminal (FCT). Nästa kriterium var att det skulle vara ett dagflyg för maximering av ombordupplevelsen, det tredje att det skulle avgå så pass sent på dagen att jag skulle få åtminstone några timmar i FCT. Därefter undersökte jag de längsta rutterna som uppfyllde mina kriterier och landade i en bokning av GOT-FRA-MEX. Efter flera försök online så lyckades jag inte betala, så jag fick ringa in för att till sist erhålla min bokningsbekräftelse på tyska, men vad gjorde väl det?

Därefter gav jag mig på att leta upp en hemresa från Cancun och efter lite knappande så hittade jag en hemresa som bokades i revenue economy, då mina poäng inte riktigt räckte till mer än vad som redan bokats upp. Jag fick till en hemresa med stopp i Toronto på några dagar, en dag mer än vad som var optimalt för egen del då snåljåpen i mig inte ville betala det markant dyrare priset för europaflyget en dag tidigare. Några tidtabellsändringar senare så lyckades jag dock boka om hemresan till exakt det jag hade velat boka från första början, nu utan prispåslaget. Win.

Slutligen gav jag mig på att boka en separat revenue-biljett MEX-CUN, det landade på AeroMexico Premium Economy då det blev billigare att boka det direkt, istället för snikbiljett med tillägg för incheckat bagage. Dessutom, vem tackar nej till lite extra benutrymme?

Den bokade rutten blev således:

GOT-FRA, Lufthansa business (award)
FRA-MEX, Lufthansa first class (award)
MEX-CUN, Aeromexico premium economy (revenue #1)
CUN-YYZ, Air Canada Rouge (revenue #2)
YYZ-FRA, Lufthansa economy (revenue #2)
FRA-GOT, Lufthansa economy (revenue #2)

gcmap.png

Avresan:

Jag började dagen innan första flygning med att checka in GOT-FRA-MEX i lufthansas app, mest för att det kändes bra att ha det gjort och för att få ett hyfsat lågt sekvensnummer.

Jag hade bokat första morgonflyget ut från Landvetter för att få till mycket tid i FCT. Eftersom det inte riktigt lockade att gå upp mitt i natten för att ta mig till flygplatsen, så bokade jag en natt på Scandic Landvetter för att minimera risken för att hamna i zombie-mode för tidigt senare under den väldigt långa dagen.

Jag passade på att nyttja bastun som lite oväntat hade utsikt över plattan och rullbanan innan jag återgick till mitt fönsterlösa krypin där Aeromexicos app informerade mig om att incheckningen nu öppnat för MEX-CUN, det kändes skönt att ha det avklarat då jag läst att man måste visa boardingkort för avresan för att få åka tåget mellan terminalerna på MEX.

IMG_1443.jpeg

Utsikt från Scandics bastu på GOT

Flyg 1: LH821
Rutt: GOT-FRA (Göteborg - Frankfurt)
Flygplan: Airbus 321-231 (D-AISV)
Klass: Lufthansa Business Class

Ganska händelselös flygning, blev inte ens proaktivt erbjuden påfyllning av varje sig juice eller kaffe, dock kände jag inget direkt sug efter det heller så jag sade inte till.

IMG_1448.jpeg

Flygplanet som skulle ta mig till FRA

IMG_1469.jpeg

En bild när vi svängde in på rullbanan på GOT

IMG_1478.jpeg

En vy strax efter takeoff på GOT

Last edited:
Frankfurt (FRA):

Vid ankomst parkerades planet vid en yttre parkeringsplats och jag noterade en Porsche som stod och väntade, inte kunde den väl vara till mig? Men jo, se det var den och lyckan var gjord.

IMG_1500.jpeg

Chauffören som stod och väntade på "bara mig"

Chauffören frågade vilken lounge jag ville till, jag sa att jag ville till den vid A-gaterna. Han undrade nog om jag visste vart jag skulle, för efter lite försök till förklarande av vilka lounger som jag hade tillgång till så tyckte han att jag skulle bege mig till FCT. Den sa jag att jag skulle gå till senare, varpå vi körde mot FCL A.

På vägen till avsläppet så tvärnitade chauffören helt plötsligt, gjorde en snabb 180-graderssväng följt av ett litet gaspådrag. Det visade sig att han kört rakt in i pågående pushbackoperation av ett av Ethiopians A359 (ET-AUA)… Vi kan säga som så att jag är glad att jag hade tagit på mig säkerhetsbältet. Det var många ursäktande vinkningar genom bilrutorna en stund efter det.

När jag kom till FCL A tittade personalen lite frågande på mig och sa att det här är Schengenloungen, det är bättre för dig, "herr ekf", om du knatar bort till FCT, där du bl.a. får skjuts till planet. Efter att ha förklarat att jag visste var jag var och att jag ville ta en dusch, frukost och snabb titt i loungen före FCT så var det inga problem alls att komma in.

Jag tog sikte direkt på duschområdet. Jag hade inte riktigt bestämt hur jag ville göra med badande senare i FCT, så jag nöjde mig med en lång morgondusch.

IMG_1504.jpeg

Duschrum på FCL A på FRA

Efter duschen satte jag mig vid fönstren och mumsade på lite färsk frukt och tog en kaffe till min andra frukost för dagen. När jag kände mig nöjd med den aktiviteten tog jag svängen om receptionen, förklarade ursäktande att jag glömt att fråga om min anka till badet när jag kom in och undrade om det möjligen var så att de hade en som jag kunde få nu på vägen ut, det var naturligtvis inga problem och jag fick en vit standardanka. Sedan fick jag en vägbeskrivning till FCT, trots att jag sagt att jag hade ett bra hum om vägen. Ärligt talat så hade det räckt med att säga "gå ut genom bagagehallen och följ sedan de övertydliga skyltarna".

IMG_1510.jpeg

Mycket tydlig skylt med vägvisning till FCT direkt efter tullen vid ankomst från A-gaterna på FRA

Vid ankomst till FCT så tog jag hissen upp och möttes direkt av vad som kom att bli min loungevärd. Han frågade om jag varit där innan och när jag svarade nekande på det så förklarade han lugnt och noggrant processen och visade därefter runt i loungen efter att vi passerat säkerhetskontrollen.

Jag bestämde mig för att ta en tredje frukost innan magen var redo för findrickat och slog mig därför ner i restaurangdelen.

Under frukosten kom min värd tillbaka med mina boardingkort som jag fick i ett vitt "kuvert" samt en anka som ett minne från loungen, som han sade. Jag noterade att boardingkortet som skrivits ut på GOT hade bytts ut mot ett nyutskrivet.

IMG_1536.jpeg

Min reskamrat som anslöt i FCT

Jag slog mig ner i loungeområdet och slog upp datorn. Efter ett tag fick jag frågan om jag ville ha något att dricka, "champagne såklart" svarade jag och det tog inte lång tid innan jag hade ett glas i min hand. Efterföljande glas hämtade jag själv i baren, och jag hann igenom sortimentet i lugn och maklig takt, varvat med tekniska pauser och lite lunch, innan jag började undra om det inte var dags för ombordstigning.

IMG_1550.jpeg

Champageutbudet i FCT

IMG_1542.jpeg

För-rummet till faciliteterna i FCT

FR24 såväl som Lufthansaappen hade signalerat om att vi skulle bli sena ut, men när även den nya estimerade tiden närmade sig, så letade jag reda på min loungevärd som direkt (utan att jag sade någonting) sade att bilen är redo, men de väntar på besked från planet. Efter ett tag så blev det till slut dags för min tur, vi tog hissen ner till bottenvåningen där jag fick tillbaka passet från polisen och kryssades av på en lista av loungepersonalen. Därefter visades jag och tre andra (tyvärr) ut till en minibuss som sedermera tog oss direkt till ombordstigningen.

Noteras bör är att oavsett om jag var i FCL eller i FCT så visste personerna jag interagerade med vem jag var genom hela vistelsen, efter att initialt visat mitt boardingkort. De hade helt enkelt järnkoll på sina besökare.

Last edited by a moderator:
Flyg 2: LH498
Rutt: FRA-MEX (Frankfurt - Mexico City)
Flygplan: Boeing B747-830 (D-ABYR)
Klass: Lufthansa First Class

Jag gick genom jetbryggan, steg ombord och svängde direkt vänster. Jag rundade en i kabinpersonalen på vägen in och fann min plats, 2A, på vänster sida. Jag hann precis ta några bilder innan jag blev erbjuden ett glas bubbel (Lanson). När det framgick för personalen att flygningen skulle bli min first first, så förklarade kabinpersonalen lite extra om vad som var att vänta, mycket välkomnande och trevligt.

IMG_1559.jpeg

Min plats, 2A

IMG_1567.jpeg

En mycket förväntansfull resenär som är ute på sin first first

Under tiden som jag pimplade på välkomstbubblet så hörde jag fler svenskar i kabinen, kanske var det någon från BC?
Avgången dröjde och jag fick notiser i Lufthansaappen om att vi var ytterligare försenade, men vad gjorde väl det nu när jag väl satt på min plats ombord?

IMG_1574.jpeg

Välkomstbubbel samt nötter

IMG_1576.jpeg

Vy över rullbanan på FRA

Cirka 40 minuter efter utsatt avgångstid så drogs bryggan tillbaka och ”boarding completed” utannonserades.
Efter takeoff blev vi erbjudna mer champagne, vilket jag naturligtvis inte tackade nej till.

Efter ett tag så serverades picklad gös med morötter, havtorn och gräslöksolja. Jag är inget fan av fisk direkt, men det gick ner och får väl då anses vara ett gott betyg. Kaviarservicen tackade jag nej till och bad dem att servera mer av det till någon som uppskattar det bättre än mig.

Bidrar med några bilder på den specialmåltid som jag beställt, fick tyvärr ingen särskild presentation av innehållet.

IMG_1601.jpeg

Förrätt

IMG_1612.jpeg

Huvudrätt

Till förrätten valde jag att fortsätta med champagnen för att sedan övergå till rött vin i form av en Rioja från Baigorri. Jag såg senare att en av svenskarna körde en vinprovning av de röda vinsorterna som fanns ombord, så jag var tvungen att smyga fram och fråga om det var något som var värt att be om, "naturligtvis" var svaret. Det visade sig även mycket riktigt vara en BC-"kollega" (som jag dessvärre slarvat bort forumnamnet på) med familj som hade lyckats uppgradera alla i sällskapet i gaten till ett förmånligt pris i euro, från en Business Class award.

Sagt som gjort så frågade jag personalen om jag också kunde få testa lite viner, "jamenvisst ska du det" var svaret och det tog inte många sekunder innan alla flaskor och fler glas dukades fram på mitt bord. Med facit i hand så blev betyget att jag nog tyckte att den jag valt från första början, riojan, var den som passade bäst i luften.

IMG_1615.jpeg

Vinprovning

Efter vinprovningen smög BC-kollegan fram och undrade vad jag tyckte, sedan fick vi en bra pratstund om allt möjligt om flyg, så till pass att vi nog måste ha missat att de släckte ner runt oss. Det kan jag tycka var lite märkligt på vad jag hade förväntat mig skulle vara en ren dagflygning. Men det var bara att följa ”hinten”, jag passade på att besöka faciliteterna och på vägen dit fick jag frågan om jag ville att de skulle bädda om till sängläge, "gärna" svarade jag. När jag kom tillbaka var sängen redo.

Efter att ha slumrat till en stund så blev jag lite småhungrig, så jag bläddrade i menyn och gick sedan bak till galley och bad om risotto. Den gick ner fort och jag var fortfarande sugen på något, så jag gick åter till galley och bad om lite tapas. Personalen tyckte att de såg så små ut, så de tyckte att jag skulle ta två, vilket visade sig vara ett bra drag.

IMG_1627.jpeg

Risotto

IMG_1628.jpeg

Tapas x2

Jag sov nog igenom serveringen av måltid 2, för när jag vaknade så höll personalen på att förbereda galley för landning. Jag var mest trött och inte alls hungrig, så jag tackade nej till mat när jag passerade galley för att fräscha till mig.

IMG_1637.jpeg

En vy över delar av kabinen

Innan landning kom purser förbi och tackade alla i kabinen var för dig för att vi flög med Lufthansa. Hon försökte göra det lite personligt genom att prata svenska med oss svenskar, men jag tycker nog att det blev en "general failure" på det och allt kändes bara extremt konstlat och opersonligt. Hon var av det äldre gardet, kanske var det det som gjorde det, men jag trivdes mycket bättre med de två som tagit hand om mig under flygningen, de var på en alldeles lagom nivå vad gäller det mesta.

IMG_1640.jpeg

Mexico City

Last edited:
Mexico City (MEX):

Efter landning var jag först av planet och tog långa steg mot immigration där det visade sig att jag kunde använda de automatiska passläsarna. Jag fick ett kvitto på min passage och var igenom innan jag hann reagera. Därefter väntade en väntan vid bagagebandet. Intressant kuriosa är att de markerat ett område för bagage till förstaklass-passagerare i slutet av bagagebandet, det var alltså bättre att fånga väskan innan den hunnit dit om man ville ut snabbt.

IMG_1642.jpeg

"Stämpel" till passet, i form av en enkel utskriven liten lapp

Jag tog min väska genom tullen och siktade på hotellet som jag bokat en natt på, Camino Real, om någon planerar att också boka det så hittar man det via utgång 4 i terminalen, gå upp en trappa och sedan vandra över den högra bron.

Vid incheckningen sade personalen att jag tydligen hade bokat ett rum som låg i ett annat hus ”vid sidan av”. De frågade om det var okej att ta ett rum i huvudbyggnaden (där jag befann mig) med två King Size-sängar istället för en Queen Size. Jag tackade naturligtvis ja till de gratisbytet, de kanske såg på mig hur trött jag kände mig vid det här laget. Kanske höjden på dryga 2200 möh spelade in utöver jetlagen.

IMG_1656.jpeg

Utsikt mot flygplatsen, från hotellrummet på Camino Real

Fläkten till luftkonditioneringen dånade även på lägsta inställningen och jag vaknade av och till under natten, det blev ingen kvalitetssömn. Till slut gav jag upp och packade om mina väskor lite och begav mig till flygplatståget som skulle ta mig till terminal 2. Mycket riktigt krävdes boardingkort för att få komma in till plattformen, hur de tänkt att de som ska checka in i T2 redan ska ha sina boardingkort vid terminalbyte framgick inte, om man inte som jag lyckats göra det online i förväg. Win.

IMG_1659.jpeg

Väntan på terminaltåget på MEX

Vid incheckningsmaskinerna blev jag varse att det inte gick att skriva ut bagagetaggar tidigare än 3 timmar före avgång (skriva ut boardingkort gick bra), så det var bara att sätta sig ner och vänta. Det var inte så att magen kurrade, då hela kroppen fortfarande var ganska dygnsvild, men jag kände att det nog var läge att äta något. Senast var de där tapasbitarna…

När jag väl lämnat in den stora väskan och tagit mig airside så hittade jag så en bit mat att äta. Sedan hittade jag en sittplats där jag satt en stund innan cirkusen började med vilket gateområde som mitt flyg skulle avgå ifrån. En lärdom är att sitta still i båten till strax innan avgång på den här flygplatsen.

Generellt kan man väl säga att ljudmiljön inte var i närheten av behaglig, vare sig i terminal 1 eller 2. Vet inte hur jag hade stått ut om jag inte hade haft mina brusreducerande hörlurar med mig.

Efter ett sistaminutenbyte av flygplansindivid och gate så började ormen slingra sig från ena änden av terminalen till den andra. Tack vare att jag listigt använde Flightradar24 för att räkna ut var flyget stod parkerat, så kunde jag hamna först i kön vid gaten, långt innan flygplatsens skärmar visade något mer är gateområde. Det visade sig vara ytterligare en win, då hatthyllan snabbt blev full.

Last edited:
Flyg 3: AM524
Rutt: MEX-CUN (Mexico City - Cancun)
Flygplan: Boeing 737-852 (XA-AME)
Klass: Aeromexico Premium Economy

Flygningen var ganska händelselös, jag tittade ut och studerade det mexikanska landskapen och fick bubbelvatten & nötter, serverat av personalen. Min IFE-skärm var det något fel på, så jag lyckades inte nyttja den mer än sporadiskt. USB-uttaget glappade, men som tur var så hade jag batteri nog i mobilen så att jag klarade mig gott och väl.

IMG_1670.jpeg

Vy över Mexico City

IMG_1674.jpeg

Vy strax efter takeoff från MEX

IMG_1681.jpeg

Enroute MEX-CUN

IMG_1683.jpeg

Servering ombord i Aeromexico Premium Economy

IMG_1721.jpeg

En vy över hotellet i Playa del Carmen, samt omliggande områden

Last edited:
Playa del Carmen:

Jag hade bokat boende en vecka på Ocean Maya Royale, ett all inclusive-boende strax norr om Playa del Carmen. Jag hade bokat på en kampanj, så det ingick gratis transport från och till flygplatsen i hotellpriset. Det var skönt att ha det förordnat med tanke på kaoset med alla som skulle erbjuda taxitransport utanför terminalen.

Väl på hotellet checkade jag in snabbt och gick sedan ett varv runt området för att bekanta mig lite innan det var dags för middag.

IMG_1724.jpeg

Mina väldigt badsugna reskamrater

IMG_1725.jpeg

En del av stranden utanför hotellet

På rummet fanns det en luftkonditioneringsanläggning som man inte fick stänga av pga risken för fuktskador. Fläkten ställde jag snabbt på lägsta inställningen och temperaturen på den högsta möjliga som var 22,5 grader. Trots det så störde jag mig på ljudet under större delen av vistelsen, dessutom kändes det lite väl kallt när det var 33 grader ute.

IMG_1730.jpeg

Ena poolen

IMG_1856.jpeg

Poolparty-poolen

IMG_1732.jpeg

Drink

IMG_1734.jpeg

Detaljbild på hotellkomplexet

IMG_1736.jpeg

Gång på hotellet

IMG_1756.jpeg

Hotellmaskot

IMG_1803.jpeg

Vy från min balkong

IMG_1865.jpeg

Hotellgång

IMG_1890.jpeg

Drink från poolbaren

Jag bokade en dyktur till korallrevet och en busstur till Mayaruinerna i Tulum, dessvärre lyckades jag gå och bli matförgiftad, så någon dykning blev det inget med.

IMG_1892.jpeg

Ena poolen, som hastigt och lustigt stängdes av med väldigt kort varsel samma dag som jag blev matförgiftad

Roten till det onda hittade jag naturligtvis aldrig, men mina huvudmisstänkta är lite kallskuret som var lite misstänkt varmt på frukosten, poolen eftersom den stängdes av lite hastigt och lustigt samma eftermiddag (dock någon timme efter att jag badat) eller badet i en Cenote (naturlig källa) i närheten av hotellet.

IMG_1953.jpeg

Mycket vilsam plats att återhämta sig på och låta magen komma i form igen

Som tur var så var det inte så allvarligt och en utslagen dag i en hängmatta på stranden följt av en lugn dag vid poolen så var jag redo för att besöka Tulum.

IMG_2015.jpeg

Tulum

IMG_2051.jpeg

Tulum

IMG_2078.jpeg

Tulum

En dag kom ett ösregn från absolut ingenstans, jag hade precis gått ut för att gå till middagsrestaurangen när jag anade oråd och snabbt gick in igen. Jag hann inte ens in på rummet innan himlen öppnade sig. Lika snabbt som det drog in så var det över.

IMG_2092.jpeg

Huvudscenen på hotellet

IMG_2188.jpeg

Bad i en Cenote

IMG_2255.jpeg

I gaten på CUN

IMG_2265.jpeg

Min taxi till YYZ

Last edited:
Flyg 4: AC1811
Rutt: CUN-YYZ (Cancun - Toronto)
Flygplan: Airbus 321-211 (C-FJQL)
Klass: Air Canada Rouge Economy Class

Planet ankom tidigt till CUN, så boarding startade i förtid. Genom att vara lite förutseende så räknade jag ut var jag skulle stå för att hamna först i kön för min boardinggrupp innan skyltningen kom upp. Väl ombord så kunde jag konstatera att planet var oväntat fräscht! Och jag hade dessutom fått en (gång)plats med extra benutrymme alldeles gratis, det tackar jag för.

Kabinbesättningen gjorde flertalet utrop om att kabinen var full, men när boarding completed annonserades så var platsen jämte min tom, tacksamt även det.

Flygningen gav i övrigt inget spektakulärt att rapportera. Det var flera perioder med tubulens, vilket gjorde att sätesbältesskylten var tänd en stor del av flygningen. Det hindrade dock ingen från att röra sig i kabinen, det var en hel del spring. Den enda praktiska effekten som jag noterade var att jag endast fick juice vid serveringen, kaffet skulle de återkomma med när skylten släckts, det återkom de aldrig med.

Last edited:
Toronto:

Vid ankomst såg jag flertalet skyltar som marknadsförde Arrivecan, vilket påstods vara en slags fasttrack immigration, men jag orkade inte testa. Lika väl var väl det, för det var kort kö till maskinerna och jag var igenom på under 5 minuter. Bagaget fick jag vänta på betydligt längre än så.

I mitt val av hotell hade jag inte tänkt på vilken terminal som Air Canada använder sig av, så jag hade bokat Quality Inn som ligger på promenadavstånd terminal 3. Som tur var så går det ett transfertåg mellan terminalerna, så det löste sig ganska smidigt ändå. ”Snabbtåget” in till city, Pearson Express, avgår från terminal 1.

När det efter några dagar drog ihop sig till avgång så upptäckte jag att man kan boka tid i säkerhetskontrollen på YYZ, vilket jag naturligtvis gjorde. Dock visade det sig vara så kort kö att personalen bara viftade in mig i det normala flödet.

IMG_2308.jpeg

Vy över Toronto

IMG_2332.jpeg

Vy över Toronto

IMG_2670.jpeg

Toronto Skyline

IMG_2707.jpeg

Strand i Toronto

IMG_2709.jpeg

Strand i Toronto

IMG_2713.jpeg

Poutine