ekf
Medlem
Prolog:
Starten på resan börjar under sommaren 2023, när det börjar ryktas på BC att Resurs Bank är på väg att avsluta samarbetet med Miles & More som (primärt) är Lufthansagruppens bonusprogram. Då tiden gick och jag bedömde att sannolikheten för att det skulle komma ett kort från en annan samarbetspartner blev mindre och mindre, så började jag fundera på vad jag skulle göra med de poäng som jag lyckats samla ihop vid det laget.
Ett av målen när jag bytte från Eurobonus till Miles & More som primärt bonusprogram var att samla tillräckligt med poäng för att med framförhållning kunna boka en t&r-resa med Lufthansa First Class, vilket nu inte såg ut att bli möjligt att uppnå. Jag började spåna på olika möjligheter för maximering av reseupplevelsen med det lilla antal poäng som jag samlat på mig och konstaterade att mina poäng nog skulle räcka till en enkelbiljett i förstaklass. Ett kriterium var att flyget skulle avgå från FRA, för möjlighet att besöka den beryktade First Class Terminal (FCT). Nästa kriterium var att det skulle vara ett dagflyg för maximering av ombordupplevelsen, det tredje att det skulle avgå så pass sent på dagen att jag skulle få åtminstone några timmar i FCT. Därefter undersökte jag de längsta rutterna som uppfyllde mina kriterier och landade i en bokning av GOT-FRA-MEX. Efter flera försök online så lyckades jag inte betala, så jag fick ringa in för att till sist erhålla min bokningsbekräftelse på tyska, men vad gjorde väl det?
Därefter gav jag mig på att leta upp en hemresa från Cancun och efter lite knappande så hittade jag en hemresa som bokades i revenue economy, då mina poäng inte riktigt räckte till mer än vad som redan bokats upp. Jag fick till en hemresa med stopp i Toronto på några dagar, en dag mer än vad som var optimalt för egen del då snåljåpen i mig inte ville betala det markant dyrare priset för europaflyget en dag tidigare. Några tidtabellsändringar senare så lyckades jag dock boka om hemresan till exakt det jag hade velat boka från första början, nu utan prispåslaget. Win.
Slutligen gav jag mig på att boka en separat revenue-biljett MEX-CUN, det landade på AeroMexico Premium Economy då det blev billigare att boka det direkt, istället för snikbiljett med tillägg för incheckat bagage. Dessutom, vem tackar nej till lite extra benutrymme?
Den bokade rutten blev således:
GOT-FRA, Lufthansa business (award)
FRA-MEX, Lufthansa first class (award)
MEX-CUN, Aeromexico premium economy (revenue #1)
CUN-YYZ, Air Canada Rouge (revenue #2)
YYZ-FRA, Lufthansa economy (revenue #2)
FRA-GOT, Lufthansa economy (revenue #2)
Starten på resan börjar under sommaren 2023, när det börjar ryktas på BC att Resurs Bank är på väg att avsluta samarbetet med Miles & More som (primärt) är Lufthansagruppens bonusprogram. Då tiden gick och jag bedömde att sannolikheten för att det skulle komma ett kort från en annan samarbetspartner blev mindre och mindre, så började jag fundera på vad jag skulle göra med de poäng som jag lyckats samla ihop vid det laget.
Ett av målen när jag bytte från Eurobonus till Miles & More som primärt bonusprogram var att samla tillräckligt med poäng för att med framförhållning kunna boka en t&r-resa med Lufthansa First Class, vilket nu inte såg ut att bli möjligt att uppnå. Jag började spåna på olika möjligheter för maximering av reseupplevelsen med det lilla antal poäng som jag samlat på mig och konstaterade att mina poäng nog skulle räcka till en enkelbiljett i förstaklass. Ett kriterium var att flyget skulle avgå från FRA, för möjlighet att besöka den beryktade First Class Terminal (FCT). Nästa kriterium var att det skulle vara ett dagflyg för maximering av ombordupplevelsen, det tredje att det skulle avgå så pass sent på dagen att jag skulle få åtminstone några timmar i FCT. Därefter undersökte jag de längsta rutterna som uppfyllde mina kriterier och landade i en bokning av GOT-FRA-MEX. Efter flera försök online så lyckades jag inte betala, så jag fick ringa in för att till sist erhålla min bokningsbekräftelse på tyska, men vad gjorde väl det?
Därefter gav jag mig på att leta upp en hemresa från Cancun och efter lite knappande så hittade jag en hemresa som bokades i revenue economy, då mina poäng inte riktigt räckte till mer än vad som redan bokats upp. Jag fick till en hemresa med stopp i Toronto på några dagar, en dag mer än vad som var optimalt för egen del då snåljåpen i mig inte ville betala det markant dyrare priset för europaflyget en dag tidigare. Några tidtabellsändringar senare så lyckades jag dock boka om hemresan till exakt det jag hade velat boka från första början, nu utan prispåslaget. Win.
Slutligen gav jag mig på att boka en separat revenue-biljett MEX-CUN, det landade på AeroMexico Premium Economy då det blev billigare att boka det direkt, istället för snikbiljett med tillägg för incheckat bagage. Dessutom, vem tackar nej till lite extra benutrymme?
Den bokade rutten blev således:
GOT-FRA, Lufthansa business (award)
FRA-MEX, Lufthansa first class (award)
MEX-CUN, Aeromexico premium economy (revenue #1)
CUN-YYZ, Air Canada Rouge (revenue #2)
YYZ-FRA, Lufthansa economy (revenue #2)
FRA-GOT, Lufthansa economy (revenue #2)